انتشار: ۱۷:۳۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴
به گزارش تابناک فرهنگی  ، در سال های اخیر در بعضی از کانال های ماهواره ای سریال هایی به نمایش در می آیدکه عده ای معتقدند محتوای آنها با روح و طبیعت خانواده ایرانی در تعارض آشکارند.
 
بی بی سی فارسی در مطلبی به این سریال ها پرداخته .در این مطلب ابتدا اعتراف شده که بسیاری از مخاطبان با وجود اینکه این سریال ها را دنبال می کنند به دلیل سطح بسیار پایین و مغایرت با ارزشهای ملی و دینی از گفتن این که بیننده این سریال ها هستند امتناع می کنند .
 
در ادامه این نوشته با اذعان به سطح بسیار پایین این سریال ها آمده :”منتقدان این سریال‌ها تنها کسانی نیستند که حامی سیاست‌های جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند. منتقدان از هر طیفی که باشند با هر محور فکری، در این مورد اتفاق نظر دارند که دیدن این سریال‌ها که موضوعاتشان عمدتا مثلث‌های عشقی، خیانت و خلاصه روابط زن و مرد خارج از نرمی است که عامه مردم ایران تا به حال به آن عادت داشتند، سطح انتظار و تفکر مردم را پایین می‌آورد.”.
اما در پایان این مقاله مثل تمام مقالاتی از این دست که در بی بی سی فارسی منتشر می شود می توان منظور نویسنده و مشی این شبکه را دید و احساس کرد .در بخش پایانی این مطلب از قول حسین قاضیان که از نویسندگان بی بی سی فارسی است با اشاره به تغییر عادات و علایق مردم در این دوره نوشته شده :”ارزش‌ها و گرایش‌های مردم به آنچه در این سریال‌ها هست نزدیک شده. مردم دنبال تفنن و خوش‌گذرانی هستند، این سریال‌ها این امکان را برایشان فراهم می‌کند در حالی که صدا و سیما این امکان را در اختیارشان نمی‌گذارد.در جامعه امروز دیگر مردم همه عبوس نیستند، همه انقلابی و مذهبی نیستند. افراد دنبال لذت و تفنن و راحتی هستند و به همین دلیل این سریال‌ها را نگاه می‌کنند و دیگر کمتر سراغ سخنرانی‌های مذهبی و موضوعات جدی می‌روند. تفکر عمیق مخصوص نخبگان است”.
 
البته تمامی کسانی که تجربه تماشای چنین سریال هایی را دارند اعتراف می کنند که تاثیر پذیری بالای این سریال ها به هیچ عنوان قابل کتمان نیست .البته در سال های اخیر تجربه نشان می دهد که برنامه های موفق در رسانه ملی مخاطبان بسیار بالایی داشته بیشتر از مضامین مذهبی و ملی استفاده کرده که این تحلیل بی بی سی فارسی را کاملا رد می کند .البته این مطلب بی بی سی را می توان با کشف حجاب دو بازیگر ایرانی که به قصد باز ی در یک سریال ماهواره هم اکنون در خارج کشور به سر می برند مرتبط دانست .مدیران این رسانه ها گمان می کنند با استفاده از بازیگرانی که زمانی در سینمای ایران نقشی داشته اند بیشتر می توانند مخاطب را در پای شبکه های خود نگه دارند .
 
این سریال ها که در ایران به خصوص در بین جوانان مخاطبین قابل توجه ای دارند هم اکنون به عنوان خطری بیخ گوش ملت ما جا خوش کرده است چه بسا بسیاری از معضلات اجتماعی که گریبان گیر جامعه ماست از همین برنامه ها ریشه گرفته باشد .
 
اگر بخواهیم برخی از سازوکار های تاثیر گذاری این سریال ها را نام ببریم می توان به هم ذات پنداری،الگوگیری از بازیگران این سریال ها ،آماده کردن بیننده از راه تضعیف دیدگاه های عادی او، پذیرش رفتارهای مشاهده شده را نام برد .
 
موضوعات عمده و محوری سریال‌های ترک در این موارد خلاصه می‌شود: ۱٫ خیانت؛ ۲٫ عشق‌های سه‌ضلعی؛ ۳٫ خانواده‌های از هم پاشیده؛ ۴٫ دسیسه‌چینی؛ ۵٫ دروغ و فریب؛ ۶٫ قتل و تجاوز؛ ۷٫ انتقام؛ ۸٫ کینه و نفرت که البته تمامی این موارد در قالبی خوش آب و رنگ و داستان‌گونه چنان قرار گرفته‌اند که بیننده را مجذوب می‌کنند. جای بسی تأسف است که خانواده‌ای فقط برای سرگرمی به تماشای این آثار به همراه کودک، نوجوان یا جوان خود می‌نشیند و به این مهمانان ناخوانده نه‌تنها اجازه ورود به خانه را با روی باز می‌دهد، بلکه اجازه تخریب نظم و اصالت فرهنگی خود را نیز به آنها پیشکش می‌کند.
 
این سریال ها که در همه آنها یک زن نقش اصلی فیلم را بازی میکند در واقع هدف اصلی خود را تغییر شیوه زندگی زنان گذاشته زنانی که باید در جامعه اسلامی نقش تربیت ساز را داشته باشند در این سریال ها نقش هایی کاملا خلاف اعتقادات اسلامی برای زنان پیش بینی شده است . برخی ویژگی های زنی که در سریال های ماهواره ای تبلیغ می شود بدین شرح است:
 
زنی شاغل که موفقیت های شغلی مهمترین ارزش زندگی او محسوب می  شود.
 
زنی که اغلب با دو یا چند مرد ارتباط دارد و البته این روابط از نظر او امری عادی است که چیزی از ارزش او کم نمی کند.
 
اعتقاد چندانی به عشق نداشته و روابطش اغلب بر پایه لذت های جنسی یا دوستی های سطحی و زودگذر است.
 
 زنی به ظاهر مقتدر که وابستگی زیادی به خانواده، پدر و حتی شوهر ندارد.در برخی موارد چندین ازدواج ناموفق را تجربه کرده و از این رو مجاب شده است که کاملا شخصیتی مستقل از خانواده و همسرش داشته باشد.
 
مصرف شراب ،سیگار و امثال آن، تفریح عادی اوست و گاه در این زمینه زیاده روی می کند.
 
شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که صاحبان آنها هیچ تعهدی به فرهنگ و ساختار سالم جامعه و خانواده ایرانی ندارند و صرفاً (اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم و اهداف دیگری در ذهن نداشته باشند) با هدف ایجاد سرگرمی‌های پوچ و درآمدزایی از محل آگهی‌هایی که بخش عمده آنها هم متأسفانه پوچ و بی‌محتوا و حتی مخرب هستند، اقدام به خرید و پخش فیلم‌ها و سریال‌های ترکی، این مهمانان ناخوانده می‌کنند که همه آنها از سطحی‌ترین استانداردهای نمایشی و ساختاری در فرم و محتوا عاری هستند.  این مجموعه‌ها جدای از تحریف‌های مختلف در نمایش سبک زندگی رایج و عمومی در کشور خودشان که ناشی از سرگردانی در فرهنگ غرب و شرق و اصرار بر غربی بودن است، در پی‌اثبات و القای فرمی از زندگی و روابط هستند تا به مخاطب خیال‌پرداز و خوش‌باور تلقین‌ کنند که همیشه شکل دیگری از روابط هم هست که می‌تواند شایسته‌تر برای «تو» باشد!


منبع: امپراتوری دروغ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: