انتشار: ۱۴:۲۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئیس انتشارات فرهنگستان هنر گفت: نسخه خطی «خمسه شاه طهماسب» از نفیس‌ترین نسخه‌های خطی ایران است و در تلاش هستیم این اثر تا پایان سال جاری چاپ شود.
رئیس انتشارات فرهنگستان هنر گفت: نسخه خطی «خمسه شاه طهماسب» از نفیس‌ترین نسخه‌های خطی ایران است و در تلاش هستیم این اثر تا پایان سال جاری چاپ شود.

علیرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: نسخه خطی «خمسه شاه طهماسب» از نفیس‌ترین و مهم‌ترین نسخه‌های خطی ایران است که اصل آن در کتابخانه بریتانیا نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: با تلاش‌‌های صورت گرفته تصاویری با کیفیت عالی و نیز حق چاپ این نسخه از کتابخانه بریتانیا دریافت شده و هم‌اکنون این نسخه نفیس در مرحله صفحه‌آرایی و کارهای گرافیکی بوده و در تلاش هستیم تا پایان سال جاری منتشر شود؛ قرار است ضمن آماده شدن این اثر، همایش خمسه‌‌نگاری نیز برگزار کنیم.

رئیس انتشارات فرهنگستان هنر گفت: نسخه خطی «خمسه شاه طهماسب» شامل 808 صفحه در قطع رحلی حاوی پنج مثنوی نظامی است. تاریخ انجام آن 946 هجری و مزین به 14 قطعه نقاشی، یک جفت شمسه، سرلوح مزدوج و ده‌ها کتیبه مذهّب است. این نسخه به لحاظ خوشنویسی ممتاز است. خط آن یکدست و استوار به قلم شاه محمود نیشابوری و تذهیب آن از بهترین نمونه‌های تذهیب عهد صفوی است.

وی افزود: ویژگی منحصربه فرد این نسخه تشعیر و تزیین حواشی صفحات متن با نقوش گیاهی و حیوانی مطلاست که سابقه‌ای طولانی در هنر ایرانی دارد و در این نسخه اوج آن را می‌توان مشاهد کرد. هر یک از 808 صفحه این نسخه تشعیری یگانه دارد که اغلب مناظری طبیعی را به تصویر می‌کشد و چنان متنوع است که بیننده در هر صفحه با منظره‌ای تازه مواجه می‌شود.

اسماعیلی یادآور شد: ظاهرا جلد نسخه خطی «خمسه شاه طهماسب» آسیب می‌بیند و در دوره فتح‌علی شاه قاجار ترمیم می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: