انتشار: ۲۱:۳۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴
آثار نقاشی علیرضا اسماعیلی این روزها روی دیوارهای گالری گلستان است.
به گزارش تابناک فرهنگی، علیرضا اسماعیلی هنرمند نقاش که مجموعه آثار او در گالری گلستان به نمایش گذاشته شده است درباره این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: کار این مجموعه آثار را از دو سال قبل آغاز کردم، مجموعه‌‏ای که محوریت آن درخت است و با اتودهای کوچک پاستل و مداد رنگی روی مقوا آغاز شد. پس از این اتودها اثر بزرگتری را کار کردم که رنگ روغن و اکریلیک روی بوم هستند.

وی درباره دلیل انتخاب درخت به عنوان عنصر اصلی کار خود نیز اظهار کرد: درخت‎ها در کار من نقش مهمی داشته‎اند اما در این مجموعه صرفا به درخت پرداختم و نه یک درخت مشخص بلکه چند درخت متفاوت را ترکیب کرده و روی بوم آوردم. هر نقاشی یک موتیف را خیلی دوست دارد و من به درخت علاقه‏مندم. درخت نماد هماهنگی زمین است و فرم آن نیز واقعا دوست‏‌داشتنی است. من معتقدم هر درختی در وزش باد صدای خاص خود را دارد و اگر مخاطب دقت کند صدای این موسیقی را در این نقاشی‌ها نیز می‏‌شنود.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه نگاه به فرم و سبک کار روی درخت‌‏ها کم‎کم دچار دگردیسی شده است افزود: در بعضی جاها استفاده از عناصر به سمت مینی‏مالیستی شدن رفته است و نگاه انتزاعی نیز در این آثار وجود دارد. این نگاه انتزاعی رگه‎های تغزلی و رمانتیک نیز دارد که البته در تاریخ نقاشی نیز بی‎سابقه نیست.

اسماعیلی درباره قیمت‏ این آثار و روند فروش نیز گفت: خانم گلستان شیوه خاصی برای انتخاب قیمت‌‏ها دارد و اجازه نمی‎دهد قیمت‎ها از اندازه خاصی بالاتر رود. به نظر من خوب است که هنرمندان نیز چنین شیوه‏‎ای را انتخاب کنند تا خریدن آثار هنری رواج یافته و به یک عادت تبدیل شود. به هر حال آثار گران بیشتر به درد موزه‌‏ها می‏‌خورد تا خرید کردن در گالری و از سوی دیگر هر هنرمندی نمی‏‌تواند انتظار داشته باشد که آثارش چند ده میلیون فروخته شود، چون داشتن سابقه یکی از عوامل تعیین قیمت است.

وی درباره دروه‌‏های قبلی آثارش نیز گفت: من چند دوره فیگور و پرتره نیز کار کرده‎ام و طبیعت بی‎جان نیز جزو کارهای من بوده است هرچند این کارهای نیز با طبیعت پیوند دارند و البته ناتورالیستی هم نیستند. نکته دیگر اینکه من به خاطر داشتن سابقه گرافیکی از این هنر نیز در ابتدا درکارهایم استفاده می‏‌کردم و جنبه‎های تصویرگری نیز در کارم وجود داشت با این حال بعدا از این فضا کمی فاصله گرفتم و کارهایم جنبه نقاشانه پیدا کرد.

این هنرمند درباره علاق خود به شعر نیز اظهار کرد: شعر گاه می‏‌تواند عامل خلق یک تابلو باشد با این حال من بیشتر تحت تاثیر شاعران ایرانی هستم تا شعر ترجمه زیرا ترجمه به هر حال در شعر تغییراتی به وجود می‏‌آورد .

علیرضا اسماعیلی نقاش و گرافیست متولد 1336 تهران، دانش آموخته رشته گرافیک از دانشکده هنرهای تزیینی است. او نقاشی را به شکل جدی از دوران دانشکده و زیر نظر بهمن بروجنی آغاز کرد و درکنار نقاشی در رشته گرافیک فعالیت حرفه‌ای خود را دنبال کرده است. اسماعیلی یکی از نخستین هنرمندان گالری گلستان به شمار می رود که در سال 1369 از سوی این گالری به جامعه هنری معرفی شد و اتفاقا نمایشگاه او با اقبال خوبی از سوی جامعه هنری روبرو شد. اسماعیلی از فاصله سال های 1369 تا سال 1379 شش نمایشگاه انفرادی در گالری گلستان برپا کرده است و پس از آن نمایشگاه هایی در گالری آریا، سیحون و دی برپا کرده است. آثار این هنرمند در بیش از23 نمایشگاه گروهی و بینال‌های معتبر طراحی، نقاشی و گرافیک در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

گالری گلستان تا 22 مهرماه میزبان درخت های اسماعیلی می‌شود. گالری گلستان در دروس، خیابان کماسایی، شماره 24 واقع شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: