انتشار: ۱۹:۵۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی گفت: برگزاری حراج ملی آثار هنرهای سنتی ایرانی، راه برون رفت برای پیشگیری از حراج های حبابی با عرضه آثار فاقد ارزش هنری خواهد بود.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایرنا، بهمن نامور مطلق در آستانه ی برگزاری دومین حراج ملی آثار هنرهای سنتی کشور افزود: در تمام دنیا، حراج های هنری راهی برای تجاری سازی آثار هنری هستند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: کشور ما بضاعت هنری بالایی دارد و خاک ما هنرخیز است اما تاکنون در کشور به تجاری سازی آثار هنری چندان توجهی نمی شد و برنامه ای برای فروش روشمند آثار هنری نداشتیم.

نامور ادامه داد: پیش از این اگر جسته و گریخته حراج هم برگزار می شد، برای فروش عتیقه جات یا آثار هنری مدرن بود و آثار هنری سنتی که در دوران معاصر پدید آمده اند، جایی برای عرضه و فروش نداشتند.

وی درباره علل راه اندازی حراج های هنری در کشور تصریح کرد: روال معمول در فروش آثار هنری در کشور این است که نمایشگاهی از آثار برگزار می شود و هنردوستان از آن بازدید می کنند. در صورتی که سرعت و گردش مالی فروش آثار در نمایشگاه ها با حراج های هنری قابل مقایسه نیست. به همین علت بخش خصوصی در این زمینه فعال شده است.

نامور همچنین درباره اهمیت حراج در فروش آثار هنری فاخر در دنیا اظهار کرد: در اغلب کشورهای دنیا، حراج ها برای تجاری سازی آثار هنری نقشی حیاتی دارند و فروش درجه عالی آثار هنری در آن ها انجام می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره حراج های هنری در ایران نیز گفت: با وجود نوپابودن مکانیسم این حراج ها در کشور اما این موضوع اهمیت خود را نشان داده است و بعد از برگزاری متوالی دوسال حراج تهران، سال های آینده نیز در دیگر شهرهای کشور شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

وی درخصوص برگزارکنندگان حراج ها خاطرنشان کرد: از آنجا که این حراج ها دارای گردش مالی است، دولت به صورت قانونی در برگزاری آن مداخله نمی کند. بخش خصوصی متولی برگزاری است و در سایر شهرها نیز موسسات خصوصی برای حراج ها اعلام آمادگی کرده اند.

وی در ادامه به تمهیدات شناخت اصالت آثار ارائه شده در حراجی ها پرداخت و افزود: هنگامی که درخواست فروش اثر به مراکز برگزارکننده حراج ارائه می شود، ابتدا توسط داوران کارشناس خبره هنر و معتمد سازمان میراث فرهنگی اصالت سنجی می شوند و در صورت تایید اصالت اثر ارزش هنری و قیمت ریالی آن تخمین زده می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی در پایان درباره نقش سازمان میراث فرهنگی در تشخیص اصالت اثر یادآورشد: ما به داوران گواهی داوری می دهیم و تشخیص اصالت اثر را به آنها می سپاریم. در حراج ملی نیز داوران مختلفی برای انتخاب و ارزیابی اصالت آثار انجام می دهند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: