انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴
دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان به ابعاد و برخی مسایل فاجعه اخیر منا اشاره کرد و این فاجعه بزرگ را نشانه بی تدبیری دولت سعودی عنوان کرد.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایرنا، سید نظام الدین موسوی روز شنبه در سومین نشست انجمن روزنامه نگاران مسلمان که با حضور اصحاب رسانه در محل این انجمن در حال برگزاری است، ضمن تسلیت به مناسبت جان باختن جمعی از هموطنان ایرانی در فاجعه منا، آن را ضایعه ای عظیم، دردناک و جبران ناپذیر عنوان کرد.

وی با اشاره به گفته های مسوولان سعودی که از این فاجعه به عنوان یک قضا و قدر یاد می کنند، تصریح کرد: این طور نیست؛ این فاجعه نشان دهنده بی برنامگی، بی تدبیری تمام عیار از سوی دولت سعودی است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس همچنین از فاجعه منا به عنوان یک کشتار شبه عمد یاد کرد که بعد از حادثه هیچگونه همکاری و تلاشی از سوی ماموران و مسوولان سعودی برای کمک به مجروحان و حادثه دیدگان به عمل نیامد.

موسوی اظهار داشت: بی تفاوتی و بی توجهی این دولت در کمک به حادثه دیدگان باعث افزایش جان باختگان آن شد که این نیز جزو تقصیرات آل سعود است.

وی خاطرنشان کرد: همگان شاهد بودند که امسال در مناسک حج تمتع حوادث گوناگونی از جمله سقوط جرثقیل در مسجد الحرام رقم خورد؛ چگونه این دولت (آل سعود) میلیون ها دلار برای ساخت کاخ و هتل در اطراف مکه هزینه می کند اما هیچگونه برنامه ای و تدبیری برای منا در نظر نگرفت!؟

به گفته وی بدتر از اینها این که دولت سعودی زمانی که مشاهده می کرد بسیاری از زائران به علت تشنگی جان خود را از دست می دهند حتی حاضر نشد از طریق آب پاشی توسط هلی کوپتر یا سایر وسایل چند صد انسان را از مرگ حتمی نجات دهد.

دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان تصریح کرد: بدتر از اینها اینکه دولت آل سعود نه تنها بابت این فاجعه عظیم هیچگونه عذرخواهی نکرد و آمار درستی را حتی تا امروز در اختیار کشورها نگذاشت؛ همواره این دولت برخی کشورها را عامل این فاجعه بزرگ معرفی کرد.

** کمیته حقیقت یاب شکل بگیرد
دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان در ادامه تصریح کرد که دولت آل سعودبا نپذیرفتن تقصیراین فاجعه و عدم عذرخواهی از مردم کشورهای مختلف در واقع نوعی فرافکنی می کنند.

موسوی ضمن پیشنهاد این انجمن برای تشکیل کمیته حقیقت یاب، گفت: وقتی حرم امن الهی را دولت سعودی این چنین نا امن کرده چه تضمینی وجود دارد که طی سال های آینده نیز حوادث مشابه و یا بدتر از این برای زائران خانه خدا رخ ندهد از این رو از دولت انتظار داریم که فاجعه منا را با جدیت هرچه بیشتر پیگیری کنند.

** دولت سعودی از جهان اسلام عذرخواهی کند
دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان با بیان اینکه در کنار سایر مردم ایران این فاجعه را محکوم می کنیم، تاکید کرد که دولت سعودی باید بابت این فاجعه عظیم از مسلمانان جهان اسلام عذرخواهی کند.

وی اظهار داشت: مقصر اصلی این فاجعه، دولت سعودی است و دولت ما و همه دولت های اسلامی باید با ابزارهای مختلف دست به دست هم بدهند تا سرنوشت بزرگترین مناسک وحدت بخش جهان اسلام اینگونه خدشه دار نشود.

**مراقب کلاهبرداری آمریکا در برجام باشید
دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان در ادامه این نشست با اشاره به مساله برجام که اکنون در مجلس در حال بررسی است، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره تاکید داشتند که حتماً مجلس به موضوع برجام ورود و آن را بررسی کند که البته نوع قضاوت مجلس را در این خصوص به خود نمایندگان واگذار کردند.

موسوی یادآورشد: بر اساس اصل ۷۱ قانون اساسی، نمایندگان حق دارند در عموم مسائل کشور دخالت کنند و هر تعهدی که دولت ایران با دولت کشورهای دیگر داشته باشد، در صورتی توسط رئیس جمهور قابل ابلاغ و اجراست که مجلس به آن ورود پیدا کرده باشد.

این فعال رسانه ای با تقدیر از تلاش های کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی، گفت: کمیسیون برجام یک کار بسیار خوب و اساسی انجام داد و به نظرم سلسله جلساتی که با حضور مسئولان مختلف در خصوص پرونده هسته ای ایران و موضوع برجام تشکیل شد، کم نظیر بود.

به گفته وی آنها نظرها و دیدگاه های مختلف را گرفتند و کمیته های مختلف حقوقی، امنیتی، هسته ای، فنی و اقتصادی را تشکیل دادند. این نشان می دهد که شأن مجلس در این کمیسیون رعایت شده است.

موسوی اضافه کرد که همچنین ابتکار زاکانی رئیس کمیسیون برجام در دعوت از آقای آمانو اقدام بسیار پسندیده ای بود و نشان دهنده اقتدار ایستادگی مجلس کشورمان بود و همانطور که آقای آمانو به کنگره آمریکا رفت و در آنجا به نمایندگان این کشور توضیح داد، به ایران هم آمد و این کار را انجام داد.

دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان در ادامه اظهار داشت: این حق نمایندگان مجلس است که درباره مسائل در کشور تصمیم بگیرند. اینکه آن را تصویب، رد یا به صورت مشروط تصویب کنند، حق آنهاست اما یک نکته اساسی که در این زمینه وجود دارد، این است که حقوق مردم در اجرای برجام باید رعایت شود.

موسوی یادآور شد که مساله اول حق بهره گیری صلح آمیز ملت از انرژی هسته ای است. ما برای کسب این حق، شهید داده ایم و خون جوانان عالم و دانشمند ما در این راه ریخته شده است. کسی حق ندارد به هیچ بهانه ای فضایی به وجود بیاورد که قدرت های ستمگر بتوانند این حق را از ملت ایران بگیرند.

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان تاکید کرد: برجام بر اساس یک کلک قانونی در آمریکا اجرایی می شود و با توجه به اینکه چند ماه دیگر تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اوج می رسد و در این ایام کسی دیگر به فکر این مساله (برجام) نیست، لذا مجلس باید تمام احتمالات را در خصوص نوع مواجهه آمریکا با برجام در نظر بگیرد؛ ضمن اینکه طبق برجام، ما متعهد می شویم که روی زمین همه کارهای عملی و عملیاتی را در خصوص برنامه هسته ای خودمان انجام دهیم در حالی که تنها کاری که غربی ها انجام می دهند، نه لغو تحریم ها بلکه اعلام تعلیق تحریم ها است.

**مجلس به هشدارهای دلسوزان توجه کند
وی با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم که کلاه سرمان نگذارند، گفت: براین باوریم که مجلس شورای اسلامی باید همه پیش بینی های لازم را در این خصوص انجام دهد و به هشدارهای دلسوزان توجه کند.

دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان در خاتمه این نشست درگذشت شماری از خبرنگاران کشورمان از جمله خبرنگار شبکه خبر و خبرگزاری صدا و سیما را در حادثه منا به بازماندگان آنها و جامعه خبری کشور تسلیت گفت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: