انتشار: ۱۹:۱۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
محمد تاجیک :فیلم محمد رسول الله (ص)مجیدی که این روزها پر فروشترین فیلم سینمای ایران است منتقدان ودوست دارانی داشته است . در گزارش زیر مروری شده بر اظهار نظرهای دوست داران این فیلم.
/دوستداران محمد رسول الله(ص)/

تمجید  کاپولا از محمد رسول الله
فـرانسیس فـورد کاپــولا، کارگـردان سـه‌گانه «پدرخوانـده»،از جمله افرادی بود که  به تمـاشـای «فیلم محمـد رسول الله(ص)» در بنیاد فیلم آمریکا نشـست.نمایش خصوصی فیلم محمد رسول الله (ص) در بنیاد فیلم آمریکا American Film Institute توسط ویتوریو استورارو، فیلمبردار نامی فیلم محمد رسول الله(ص) برای گروهی 135 نفره از دست‌اندرکاران و فیلمبرداران نامی در لس آنجلس برگزار و با استقبال بی‌سابقه از این فیلم روبه‌رو شد.

به گفته استوراروفیلمبردار فیلم محمد رسول الله (ص)، جمعیت به حدی بود که تعداد زیادی موفق به دیدن فیلم نشدند. از جمله افراد صاحب‌نام که در نمایش اختصاصی حضور داشتند، فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان سه گانه «پدر خوانده» بود که فیلم را بسیار تحسین کرد.

 
یادداشت احمد مسجدجامعی : فیلم محمدرسول الله (ص) از اسماء الحسنی سخن می گوید

احمد مسجد جامعی وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در یادداشتی که مدتی قبل منتشر کرده به خصوصیات بارز فیلم سینمایی محمدرسول الله  (ص) اشاره کرده است.

در این یادداشت که در اختیار خبرگزاری پانا قرار گرفته؛ آمده بود:
در ادبیات محاوره ای این عبارت كاربرد فراوانی دارد: « ذكر خیرتان بود.» گاهی شنونده در برابر این سخن می‌پرسد: «شما دفاع كردید؟» به بیان دیگر از این عبارت معنایی به ذهن می‌آید كه هم خیر است و هم شر. اما درو اقع ذكر، جز خیر نیست. مثلا به روضه ای كه در مراسم دینی خوانده می‌شود، می‌گوییم ذكر مصیبت و به خواننده و گویندۀ این محافل می‌گوییم ذاكر اهل بیت در تاریخ ادبیات و فرهنگ ایرانی كاربرد ذكر سابقه ای طولانی دارد و آثاری ادبی- عرفانی با عنوان تذكره نوشته اند و به بسط و شرح زندگی شاعران و بزرگان ادب و اندیشه پرداخته اند.

 در تذكره‌ها هر چند از تاریخ هم سخن می‌رود، اما تاریخ محض نیست و ذوقیات مؤلف نیز در آن دخالت دارد. نمونۀ این سنت تاریخی در دورۀ معاصر مجموعۀ مقالاتی است كه با همكاری سازمان یونسكو در سه جلد تدوین شده است، به نام ذكر جمیل سعدی. معنای ذكر چندان ابهامی در زبان فارسی و فهم ایرانی ندارد. از این روست كه تا این حد استفاده از آن در بین خاص و عام وسیع است. كاربرد ریشه ای ذكر در كلام الهی است. ذكر به واقع همان یاد خداوند است حتی اگر غیرزبانی باشد چون همه زیبایی‌ها جلوه ای از اوست. هدف اصلی پیامبران و اولیاء و بزرگان دین نیز چیزی جز همین یادآوری نبوده است.

اهمیت فیلم محمد رسول الله ص آن است كه با زبانی لطیف، تصویری و هنرمندانه بار دیگر یاد یادآوران را گرامی می‌دارد و از اسماءالحسنی سخن می‌گوید. این اثر گرانقدر به واقع ذكر جمیل دوران كودكی پیامبر بزرگوار اسلام است و از طریق او یاد و نام سایر انبیای الهی را زنده می‌كند و به كلمۀ واحدی كه مشترك بین همۀ ادیان است فرا می‌خواند.

فیلم معتقدین به هیچ یك از ادیان را آزرده نمی‌كند بلكه آنها را به یاد پیام مشترك توحیدی می‌اندازد؛ هر وچند از گرفتاری‌هایی كه علمای ظاهربین ایجاد می‌كنند غافل نیست اما همین زمینه ای می‌شود برای نشان دادن حقیقت رحمانی دین كه بی رحمانه به قساوت و شقاوت كشیده شده است. تفاوت این نگاه را در مقایسه با فیلم ارزشمند محمد رسول الله ص زنده یاد مصطفی عقاد بهتر می‌توانیم بیابیم. هرچند عقاد برش دیگری از تاریخ زندگی پیامبر را به تصویر می‌كشد.

آن اثر ارجمند نگاهی به تبار ابراهیمی و الفت اسلام با ادیان دیگر ندارد و نماد شاخص آن حمزه سید الشهداست كه بیش تر در قالب پهلوانی و قهر مانی و مبارزه با شمشیر ظاهر می‌شود. البته این اثر در آن دوره تأثیر زیادی بر جای گذاشت زیرا متناسب با روزگار خود بود. روزگاری كه انقلابی گری از شرق تا غرب عالم را فرا گرفته بود و این فیلم هم نمی‌توانست نسبت به اتفاقات جهانی بی تفاوت باشد. هنوز هم تصویر ماندگار شخصیت حمزه با بازی بی نظیر آنتونی كوئین خاطره ای به یاد ماندنی را در ذهن مخاطبان بر جای نهاده است. شاید از این روست كه فیلم مجید مجیدی به درستی با همین خاطره آغاز می‌شود و سالهای زندگی سخت مسلمانان در درۀ مشهور به شعب ابی طالب را بازسازی می‌كند. این دره یادآور نام شخصیتی است كه در تمامی فیلم در كنار او می‌ماند.

راوی دوران كودكی و نوجوانی رسول خداست و در جای جای روایت حضوری تأثیرگذار دارد. در عین حال چهره محوری فیلم مجیدی «عبدالمطلب»، جدّ اعلای پیامبر است كه با نقش‌آفرینی دلنشین و روان علیرضا شجاع‌نوری, در ذهن مخاطب باورپذیر شده است. رفتار او حتی با دشمنان خودی و بیگانه مملو از صبر و مداراست و جز از موضع رحمت و محبت قدمی برنمی دارد. به عقاید مردمان روزگار خود پایبند نیست و حتی حج را به طور متفاوت، با سنت ابراهیمی به جای می‌آورد، در عین آن كه در مراسم حج در كنار دیگران حضور دارد.

بزرگ قریش، جد پیامبر، مقام والای معنوی محمد را می‌شناسد و می‌داند كه كسانی در پی جان ایشان هستند ولی او حتی در مواجهۀ با آنها از مكارم اخلاق دور نمی‌شود و تلاشش را بر خنثی كردن كینه‌ها و توطئه‌ها و حتی الامكان با پرهیز از رودررویی می‌گذارد. عبدالمطلب بزرگ مكه است اما او حتی با فرزندش ابولهب و همسر وی كه از اشراف مكه و بدخواه او و محمد هستند، پدرانه رفتار می‌كند هرچند با فاصله گذاری معنادار از منش و مشرب حق خود عدول نمی‌كند. از زیباترین و درخشان ترین بخش‌های فیلم، حملۀ ابرهه و لشكر فیل سوارش به مكه و گفتگوی استوار، مؤدبانه و پرنكتۀ عبدالمطلب با اوست.


اشکهای علی مطهری بعد از دیدن فیلم محمد رسول الله

علی مطهری نماینده مجلس یکی از افرادی است که پس از تماشای این فیلم به اظهار نظر درباره آن پرداخته است .او اواخر سال گذشته  در گفت و گویی کوتاه با برنامه تلویزیونی هفت گفته است که پس از تماشای فیلم محمدرسول الله (ص)خیلی اشک ریخته است .به گزارش گام نو ،به گفته آقای مطهری این فیلم توانسته است معصومیت پیامبر(ص) را به خوبی نشان دهد .

حجه الاسلام یونسی: فیلمی که می توان به آن افتخار کرد

حجه الاسلام یونسی دستیار رییس جمهور در امور اقلیتهای دینی ومذهبی هم در گفت وگو با برنامه سینمایی هفت ،فیلم محمد (ص) را فیلمی در شان پیامبر دانسته وگفته است این فیلم فیلمی است که می توان به آن افتخار کرد.

 
ابوالحسن داوودی :فیلم محمد رسول الله (ص)فیلمی در ستایش از صلح است

ابوالحسن داوودی کارگردان مطرح سینمای ایران گفت :فیلم محمد رسول الله (ص)فیلمی در ستایش از صلح است .

داوودی در گفت وگو با گام نو گفت :من زمانی که فیلم محمد رسول الله (ص)را در چشنواره دیدم لحن وفضای فیلم را دوست داشتم . به نظرم فیلم محمد رسول الله (ص)فیلمی درباره یک اعتقاد بزرگ است و فیلمی در نفی ستیزه جویی و برخورد و خشونت است . به نظرم این فیلم فیلمی در ستایش از صلح است .

او درادامه صحبتهای خود گفت : به شخصه نگران بودم  که در چنین مواردی ،پشت سرمایه کلانی که صرف این فیلم شده ،فیلم بی حاصلی در آید ولی با دیدن فیلم محمد رسول الله (ص)،به این نتیجه رسیدم که حاصلی که از فیلم در آمده جواب سرمایه فیلم را داده است .

کارگردان فیلم رخ دیوانه در ادامه گفت :اصولا سرمایه گذاری های اینچنینی در جاهایی که شرایط حرفه ای چندانی وجود ندارد همواره جواب معکوس داده وپروژه محمد رسول الله (ص)تنها پروژه ای است که جواب داده وسر بلند در آمده است .

حمایت محمد آفریده
محمد آفریده همزمان با نمایش فیلم محمد رسو‌ل‌الله در نوشتاری تاکید کرد که «مجید مجیدی یکی از سرمایه‌های فرهنگی این جامعه است و باید تلاش صادقانه و صمیمانه او را برای ساخت فیلم سینمایی کودکی پیامبر(ص)، ستود.»


این مدیر فرهنگی در متن نوشتاری که اختصاصا در اختیار بخش سینمایی ایسنا گذاشته آورده است:« سال‌ها قبل خدا توفیق داد به اتفاق دوستان به حج تمتع مشرف شدم. در آن سفر‌، مرحوم سیف الله داد،‌ مرحوم ملاقلی‌پور و مرحوم سید مهدی حسینی و آقایان حقیقی‌، اقدامی و... حضور داشتند.


آن جمعیت بی‌شمار و آن فضای ملکوتی و آن همه عشق و علاقه که وصف ناشدنی بود. اما‌،در مدینه اولین باری که چشم به گنبد و بارگاه پیامبر اکرم(ص) می‌افتاد، دل انسان می‌گرفت و مظلومیت چهره واقعی خود را نشان می‌داد اما چرا؟

روایت داریم از معصوم(ع) که یکی از علائم آخرالزمان این است که "ظواهر دین بیشمار اما فهم در دین کم می‌شود."

پیامبری که با معجزه کلام به قلب انسان‌ها نفوذ می‌کرد و رحمت بر عالمین است چرا با خنجر و شمشیر و گلوله و خشونت‌های جنون وار معرفی می‌شود. پیامبری که بیش از 1400 سال پیش می‌فرمود:"اگر شاخه درختی را بشکنید گویا بال ملائک را شکسته‌اید" یا "از نفرین مظلوم بترسید اگر چه کافر باشد‌،زیرا در برابر نفرین مظلوم پرده و مانعی نیست" یا:"آگاه باشید ! همانا بدترین گروه از امتم آنانند که از ترس شرشان احترام شوند،و آگاه باشید! کسی را که از بیم شرش احترام کنند از امت من نیست." چرا باید این چنین باشد؟ یقینا دست مشرکین، ملحدین و منافقین پشت همه این کج فهمی‌ها وجود دارد و جاهلین دورانها هم همیشه بازیچه این میدان هستند.


این وظیفه همه مومنین و همه علاقمندان دین محمد(ص) است که چهره ملکوتی آن بزرگوار را در بطن جامعه و ذهن و روح انسان‌های تشنه و کنجکاو‌، ابتدا با عمل خود و سپس با آفرینش‌های هنری و فرهنگی به بشریت معرفی کنند. پیامبر رحمت آخرین امید بشر برای رهایی است.


فیلم سینمایی محمد رسول(ص) اولین گام مهم در این راه بزرگ و خطیر است. باید جهت جریان سازی فرهنگی، کاروانی از تولیدات متنوع در حوزه‌های مختلف برای مخاطبین بیشمار به راه بیفتد. اگر در داخل خانواده مشکلی یا نکته‌ای وجود دارد همه باید در یکسری از امور اصلی و زیربنایی همدل و همراه باشیم.


سینمای ما گنجینه‌ای از سرمایه‌های خدادادی این فرهنگ بالنده است و همه باید در رونق‌، نشاط و سازندگی آن تلاش کنیم،‌ مخصوصا متولیان و مسئولین.

مجید مجیدی یکی از سرمایه‌های فرهنگی این جامعه است و باید تلاش صادقانه و صمیمانه او را برای ساخت فیلم سینمایی کودکی پیامبر(ص)، ستود.»


فریدون جیرانی : «محمد رسول‌الله(ص)»اثری شاعرانه وتاثیر گذار  است
فریدون جیرانی گفت: من به‌خلاف نظر بسیاری از سینماگران معتقدم که فیلم «محمد رسول الله(ص)» بهترین گزینه سینمای ایران برای اسکار خواهد بود.فریدون جیرانی کارگردان «تعبیر وارونه یک رؤیا» در گفت‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره فیلم «محمد رسول الله(ص)» مجید مجیدی گفت: این اثر یک فیلم زیبای شاعرانه و بسیار تأثیرگذار در سینمای ایران است. فکر می‌کنم که جای چنین فیلمی در سینمای ایران خالی بوده است.
اوافزود: از ویژگی‌های قابل توجه این فیلم، کارگردانی، فضاسازی، فیلمبرداری و موسیقی بسیار خوب این اثر است که باعث شده تا اثری قابل توجه و مخاطب‌پسند خلق شود.

جیرانی درباره اکران بین‌المللی فیلم محمد رسول‌الله اضافه کرد: اکران این فیلم در سینماهای جهان تابع پخش‌کننده آن است که اگر پخش کننده قدرتمندی را برای این کار درنظر بگیرند و گروه خوبی پشت آن باشد یقیناً فیلم «محمد رسول الله(ص)» می‌تواند در اکران جهانی خود هم موفق باشد.

کارگردان «سالاد فصل» خاطرنشان کرد: من به‌خلاف نظر بسیاری از سینماگران معتقدم که فیلم «محمد رسول الله(ص)» بهترین گزینه سینمای ایران برای اسکار خواهد بود.


کمال تبریزی : فیلم تاثیر گذاری است
کمال تبریزی نیز چندی پیش در گفت وگویی با هفته نامه مثلث درباره این فیلم گفت  :به نظرم خیلی فیلم تاثیر گذاری است و اولین ویژگی ای که دارد با وجود زمان طولانی فیلم، شما گذشت آن را متوجه نمی‌شوید و بخش دیگری که اهمیت دارد این است که این اثر از آن تجربه‌های خوب بین‌المللی است که با وجود یکسری آدم شاخص مثل فیلمبردار و آهنگساز مطرح بین المللی و...، تجربه گران‌قیمتی است.

تبریزی درادامه گفت :به هرحال خیلی مهم است که سینمای ما در ابعاد جهانی حضور داشته باشد و حُسن دیگر این فیلم که خیلی از زاویه دید من ، هوشمندانه اتفاق افتاده است،بازیگران آن هستند و من فکر می‌کنم  اتفاق مثبتی برای فیلم است که همه بازیگران آن ایرانی هستند و از نظر بازی فیلم قابل قبول و در حد استانداردهای بین‌المللی است.از نظر میزانسن و فیلمبرداری هم فوق‌العاده است و فیلم پرفروشی خواهد شد.
یک اتفاق خوبی هم که قرار است، بیافتد تجهیز سالنهایی در شهرستانها است تا فیلم در تمام کشور پخش شود و اگر اکران خارجی توسط پخش‌کننده خوبی باشد در کشورهای اسلامی قطعا با فروش فوق العاده ای روبرو می شود و بیش از سرمایه‌ای که برای آن صرف شده است،بازگشت مالی خواهد داشت.به نظرم مجموعا فیلم تا حد زیادی قابل قبولی است و فیلم تاثیرگذاری خواهد بود که در خیلی از جشنواره ‌ها می‌توانسته به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش دربیاید اما  مسائل سیاسی باعث شده این اتفاق نیفتد.

 
واکنش احمدرضا درویش به فیلم محمد رسول الله(ص)
احمد رضا درویش گفت: به طور قطع تولید فیلم «محمد رسول الله» بنا به تقدس مضمونی و موضوعی نقش بارز و بالایی در پیشبرد اهداف فرهنگی ما دارد.
احمدرضا درویش کارگردان فیلم رستاخیز  درخصوص فیلم محمد رسول الله گفت: قطعا همه فیلم‌هایی که توسط سینماگران کشورمان تولید می‌شود سهم خاصی را در پیشبرد اهداف و آرمان‌های فرهنگی کشور برعهده دارد و به طور قطع بنا بر تقدس مضمونی و موضوعی فیلم محمد رسول الله نیز نقش این فیلم بارزترو بالاتر است.او افزود: فکر می‌کنم مهمترین مسئله این است که فیلم محمد رسول الله توسط مردم مورد استقبال قرار بگیرد و حوزه سینما‌گران به منزله یک تجربه و عبرت بزرگ در تولید آثار بزرگ این تجربه را در منظومه تجربه‌های ملی سینمایی ایران قلمداد و ارزیابی کنند و از آن بهره ببرند.

رسول صدرعاملی: محمد رسول الله تجربه بسیار خوبی بود
رسول صدر عاملی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی آثارش گفته است :محمد رسول الله تجربه بسیار خوبی در سینمای ایران است وامیدوارم این تجربه باز تکرار شود .
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: