انتشار: ۱۶:۵۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
اولین همایش ملی بزرگداشت استاد مهدی آذریزدی با معرفی برگزیدگان بخش‎‎های مقاله، شعر و داستان در یزد به کار خود پایان داد.
اولین همایش ملی بزرگداشت استاد مهدی آذریزدی با معرفی برگزیدگان بخش‎‎های مقاله، شعر و داستان در یزد به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا از یزد، این همایش یک‌روزه با موضوع "آذر یزدی، مطالعه و فرهیختگی" در سه بخش مقاله، شعر و داستان در دو رده سنی زیر 18 سال و رده سنی 18 تا 35 سال برگزار شد و با معرفی برگزیدگان هر بخش به کار خود پایان داد.

در بخش مقاله که تنها در رده سنی 18 تا 35 سال آثار ارسال شده بود، فاطمه قانع، ذبیح‌الله فتحی فتح و مهدیه‌السادات سالاری به ترتیب به عناوین برتر دست یافتند.

در بخش داستان بزرگسالان به ترتیب حمزه ولی پور، محمدرضا عزیزی و علیرضا همایون و در بخش داستان کودک و نوجوان نیز به ترتیب سمیرا قیومی، محتاش حائری و آزاد معلم به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در شعر بزرگسالان نجمه بنائیان، مرضیه فرمانی و مریم حقیقت برگزیده شناخته شدند، در شعر کودک فائزه زرافشان و در بخش شعر زده سنی زیر 18 سال فاطمه نوری احمدآبادی به عنوان برگزیده و تجلیل شدند.

«مصطفی رحماندوست»، نویسنده برجسته کشور در آیین اختتامیه گفت: با بیان این که در این همایش از آذر گفته شد ولی چیزی از این همایش برای خودمان نگفتیم و چیزی نیز برای آذر نگفتیم.

وی با بیان خاطره‌ای از آذر یزدی، به تنهایی و سادگی زندگی پدر ادبیات نوین کودکان کشورمان اشاره کرد.

وی در ادامه از حاضران خواست تا برای توشه آخرت آذر یزدی به پا خیزند و برای وی فاتحه قرائت کنند.

رحماندوست در ادامه به قرائت بیانیه کمیته علمی همایش پرداخت و در بخشی از آن گفت: آذر یزدی، روایتگر داستان‎‎های دیرینه انسان‎‌هایی است که در ساخت واقعیت و خیال زندگی کردند و او حلقه رابطه‎‎های دیروز، امروز و فردایی همه آن زندگی‎‎هاست، با دست مایه‌ای از خیال‎‎های خوش انسان که در انتها عقلانیت و دانایی، خیر و نیک و شادمانی و توانایی بر بدی‌ها و بدکنشی‌ها و تلخی‎‎ها پیروز خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این بیانیه پایانی چهار پیشنهاد نیز ارائه کرد که از آن جمله برگزاری دو سالانه همایش آذر یزدی در اسفندماه بود.

وی همچنین پیشنهاد کرد: جایزه‎‎ای تحت عنوان بازنویسی و بازآفرینی متون عامه و کهن برای ادبیات کودکان اتفاق بیافتد تا به زحمات کسانی که راه آذر یزدی را ادامه داده‌اند و حلقه رابطی درست میان ادبیات دیروز و مخاطبان امروز شده‎‎اند، ارج گذاشته شود.

رحماندوست همچنین در این بیانیه، ایجاد کتابخانه تخصصی متون بانوشته شده کهن کودکان و ایجاد هسته‌ای در بنیاد نخبگان یزد برای نخبگان ادبی به بهانه آذر یزدی را خواستار شد.

«عباسعلی رضایی»، معاون توسعه و مدیریت استانداری یزد نیز در این مراسم با اشاره به تعدد نخبگان استان دارلعباده و دارلعلم یزد از گذشته تا کنون، توجه بیشتر به بحث کیفی سازی در بحث کودکان و نوجوانان با الگوسازی و بهره‌گیری از سبک زندگی مفاخر و نخبگان این دیار را خواستار شد.

«غلامرضا محمدی»، مشاور فرهنگی استاندار و دبیر کمیته علمی همایش نیز در این مراسم گزارشی از عملکرد این کمیته را ارائه کرد و گفت: در مجموع 220 اثر شامل 85 شعر، 92 مقاله و 43 داستان به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از بررسی و ارزیابی داوران همایش، نهایتاً 14 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: