انتشار: ۱۹:۰۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
همایش ملی آذریزدی با موضوع «آذریزدی، مطالعه و فرهیختگی» به میزبانی بنیاد ملی تخبگان استان یزد آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا از یزد، محسن شاهرضایی مدیر کل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان در آیین آغازین این همایش، شغل نویسندگی را همان شغل معلمی برای انسان‌ها خواند و گفت: مهدی آذریزدی با قصه‌های خود فرهنگ قدیم را به نسل جدید منتقل کرده است.

وی با بیان این که آذریزدی فرهنگ قدیم را به نسل جدید منتقل کرد، آثار وی را نخبه پرور خواند.

وی افزود: کیفیت این چنین همایش‌ها باید در حدی باشد که بتواند به سوالات بزرگ و مهم پاسخ دهد.

شاه‌رضایی قدرت کتاب در ابعاد مختلف را یادآور شد و گفت: کتاب‌ها در مواقع حساس می‌توانند در سرنوشت مللت‌ها تاثیرگذار و پدید‌آورندگان نهضت‌ها باشند.

این مسؤول در ادامه نیز پیام «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به این همایش را قرائت کرد.

مصطفی شاه‌نظری، رییس بنیاد نخبگان یزد نیز این همایش را در راستای تکریم و الگوسازی نخبگان و تشویق نسل جوان در جهت ورود به حوزه ادبیات کودک بیان کرد.

وی با اشاره به برگزاری این همایش در سه بخش مقاله، داستان و شعر، اظهار کرد: در مجموع 220 اثر از هنرمندان مختلف به دبیرخانه همایش ارسال شده که این تعداد شامل 85 شعر، 43 داستان و 92 مقاله بوده که در نهایت 14 اثر به عنوان آثار برگزیده در این همایش معرفی می‌شوند.

اسدالله شکرانه، رییس بنیاد آذر یزدی نیز در این آیین آذر یزدی را مرد پرنده‌ی قصه‎‎ها خواند و گفت: آذر یزدی مرد متین و معتدل کننده قصه‎‎ها بود.

وی افزود: همه فکر می‎‎کنند که آذریزدی در ساحت کودکی زندگی می‎کرد ولی او تمام سطوح فرهنگ ایرانی، فرهنگ اسلامی و فرهنگ کودک جهان ار مطالعه کرده بود ولی دوست داشت که به عنوان یک نویسنده ساده کودک شناخته شود.

در پایان این مراسم نیز استاد هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده برجسته کشورمان ضمن بیان خاطراتی از دو دیدارش با آذریزدی، وی را آدمی خاص خواند و گفت: همه یزدی ها و کسانی که ادبیات کلاسیک کودک را از کتاب های وی خوانده‌ و شیرینی قلم و گرمی نفس آذریزدی را در آثارش دیده‎‎اند، باید او را پاسداشت کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: