انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
رضا مقصودی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از فیلمنامه‌نویسان واقعی بیکار هستند؛ گفت: آن گروهی که فعالیت می‌کنند نیز درآمد زیادی ندارند.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایلنا رییس کانون فیلمنامه‌نویسان با اشاره به وضعیت شغلی فیلمنامه‌نویسان گفت: اگر به جشنواره‌ی فیلم فجر در سال گذشته نگاه کنیم؛ متوجه می‌شویم از میان بیش از 60 الی 70 فیلم فقط حدود 7 فیلمنامه توسط کسانی نوشته شده که شغل اصلی‌شان فیلمنامه‌نویسی‌ست.

وی با اشاره به اینکه 200 نفر در کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران عضو هستند؛ افزود: 100 نفر از این افراد  فیلمنامه‌نویس و کارگردان هستند و 100 نفرشان فقط فیلمنامه‌نویس هستند و به شغل فیلمنامه‌نویسی اشتغال دارند ولی در طول سال حتی 10 نفر آنها نیز مشغول به‌ کار نیستند.

مقصودی با اشاره به اینکه حل مشکلات فیلمنامه‌نویسان  نیاز به یک برنامه‌ریزی مناسب دارد؛ گفت: اولین مسئله این است که باید تعریف شغل بودنِ فیلمنامه‌نویسی کاملاً نهادینه شود و بعد به سمتی حرکت کنیم که فیلمسازان؛ فیلمنامه را کاملاً به فیلمنامه‌نویس بسپارند.

وی بر لزوم حل مشکلات مالی تاکید کرد و افزود: قبل از حل مشکلات مالی باید به عنصر فیلمنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویس توجه ویژه کرد. متاسفانه امروز گروهی تصور می‌کنند اگر فیلمنامه فیلم را خودشان بنویسند از درجه بالای هنری برخوردار خواهند شد.

مقصودی افزود: یکی از مشکلات اصلی این است که برخی امروز به دنبال فخر فیلمنامه‌نویسی هستند به همین دلیل تلاش می‌کنند فیملنامه‌های کارهایشان را خودشان بنویسند و اجازه نمی‌دهند فرد دیگری در کلیت فیلمنامه دخالت کند زیرا این بخش را بخش هنری و حرفه‌ای سینما می‌دانند. گروهی دیگر هم معتقدند نگارش فیلمنامه کار سختی نیست و می‌توانند به راحتی آن را انجام دهند. این گروه دچار نوعی بی‌سوادی در بحث سینما هستند و درک درستی از روابط تولید در سینما ندارند.

وی با تاکید بر اینکه در سینمای امروز دنیا هر فردی به شغل خودش می‌پردازد؛ گفت: امروز در دنیا مصوب شده که بین 5 الی 10 درصد هزینه ساخت فیلم برای بخش فیلمنامه درنظر گرفته شود. البته گروهی از تهیه‌کنندگان نیز در ایران این مسئله را قبول دارند اما عملاً به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند آن را اجرا کنند.

رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان درباره میزان دستمزد بعضی فیلمنامه‌نویسان گفت: بعضی افراد هستند که فیلمنامه‌هایی می‌نویسند که از کیفیت خوبی برخوردار نیست و برای آن بین 7 الی 10 میلیون تومان دستمزد می‌گیرند اما فیلمنامه‌نویسان خوبی هم داریم که برای یک فیلمنامه بین 40 الی 60 میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دستمزد نگارش هر فیلمنامه‌ با فیلمنامه‌ی دیگر تفاوت دارد؛ افزود: امکان دارد نگارش یک فیلمنامه بیش از 3 سال طول بکشد و کارهای پژوهشی زیادی داشته باشد یا بعضی فیلمنامه‌نویسان در زمان نگارش یک فیلمنامه سایر کارهای خود را تعطیل می‌کنند و کنار می‌گذارند و حتی فیلمنامه دیگری را نیز قبول نمی‌کنند.

مقصودی افزود: با این حال دستمزد نگارش یک فیلمنامه در قبال سایر دستمزدها بسیار کم است و در زمانی که هزینه ساخت یک فیلم چند میلیارد تومان است؛ دستمزد 6 میلیونی برای نگارش یک فیلمنامه بسیار کم است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که شغل‌شان فیلمنامه‌نویسی است؛ امروز به سختی زندگی می‌کنند؛ افزود: بحران‌های چند سال گذشته سایه سنگینی روی شغل فیلمنامه‌نویسان انداخته است و این مسئله در دستمزدها کاملاً خودش را نشان داده است.

مقصودی درباره بیمه تامین اجتماعی فیلمنامه‌نویسان گفت: کسانی که در سال‌های گذشته عضو کانون بودند با همکاری خانه سینما بیمه شده‌اند اما افرادی که از 4 سال گذشته به تازگی به عضویت کانون درآمده‌اند؛ نتوانستند بیمه شوند. حدود 10 نفر از فیلمنامه‌نویسان که تازه عضو کانون شدند نیز به‌دلیل اختلافاتی که بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت ارشاد بوجود آمده؛ بیمه نیستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه فیلمنامه‌نویسان بیمه بیکاری ندارند و وضعیت مسکن آنها نیز نابسامان است؛ افزود: متاسفانه در بحث بیمه بیکاری هنوز صندوق و ارگانی که پیگیر این مسئله باشد؛ راه‌اندازی و اجرایی نشده است. در بحث مسکن نیز مشکلات زیادی داریم و لازم است که برای رفع مشکلات مسکن، تعاونی مسکن تاسیس شود.

مقصودی افزود: تلاش داریم در خانه سینما مسئله امنیت شغلی و دستمزدهای فیلمنامه‌نویسان را بررسی و حل کنیم و در ابتدای امر به یک کف و سقف مشخص برای دستمزد نگارش فیلمنامه برسیم.

مقصودی ادامه داد: صندوق قرض‌الحسنه‌ای در کانون راه‌اندازی شده و توانسته‌ایم با جمع‌آوری حق عضویت و همچنین کمکهای دیگر، وام‌های کوچکی به اعضاء پرداخت کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: