انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۷
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: فروش کتاب از سوی ناشر سبب حذف کتابفروش از گردونه نشر و ایجاد اغتشاش اقتصادی در بازار می‌شود.
محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره عرضه کتاب از سوی ناشران و ارائه تخفیف‌های نامتعارف گفت: طبیعی است که کار فروش کتاب از سوی کتابفروشی، آنچه در عرصه نشر متعارف است، انجام می‌شود و حتی کتابخانه‌های عمومی در کشورهای اروپایی وقتی می‌خواهند کتاب سفارش دهند، به کتابفروشی‌ها سفارش می‌دهند نه به ناشران.
وی افزود: در واقع آنچه اصل است، چیزی است که ناشر مبادرت به فروش کتاب‌هایش نمی‌کند، کتاب‌هایش را به تولیدکننده می‌دهد، آنها به کتابفروش‌ها می‌دهند و آنها هستند که به فروش می‌رسانند؛ از این رو هر نوع فروش مستقیمی از سوی ناشران به خریدار و مخاطب نهایی ایجاد مشکل می‌کند و موجب حذف کتابفروش از گردونه نشر می‌شود و اگر این کار با تحقیق صورت گیرد؛ اغتشاش اقتصادی در بازار ایجاد خواهد کرد.
آموزگار در ادامه عنوان کرد: کتابفروشان از این موضوع مکدر هستند که ما این اندازه اجاره می‌دهیم و هزینه می‌کنیم تا کتاب بفروشیم، اما ناشر آن را با تخفیف ارائه می‌دهد و با این کار معیشت آنها به خطر می‌افتد.
وی تصریح کرد: ناشر نباید کتابفروشی کند و ناشرانی که عضو اتحادیه هستند، جوازشان برای نشر و نه برای فروش کتاب است و باید جواز مخصوص به خود را دریافت کنند و در این صورت باید تابع نظام صنفی باشند و حتی کتابفروش هم بخواهد کتابش را با تخفیف ارائه دهد، باید با دریافت مجوز همراه باشد.
آموزگار درباره اقدامات و برنامه اتحادیه ناشران در این زمینه بیان کرد: این یک کار فرهنگی است، وقتی حدود ۱۵ هزار پروانه نشر صادر شده و فقط ۶۰۰ ناشر عضو اتحادیه هستند، یعنی حدود ۱۴ هزار ناشر عضو اتحادیه هستند. یکسری کارهای تئوریک انجام می‌دهیم تا وضعیت تخفیف، میزان و شرایط آن را مشخص کنیم و در این زمینه باید به اجماعی برسیم تا آن را اجرا کنیم.
وی درباره اینکه بسیاری از کتابفروشان به برپایی نمایشگاه کتاب نیز به دلیل نادیده گرفتن حق و جایگاهشان در حوزه نشر معترضند، گفت: به نمایشگاه‌های کتاب استانی و نمایشگاه کتاب تهران این نقد وارد است که کتابفروشی را به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی نشر از چرخه خارج می‌کند و باید در این زمینه تدابیر جدی‌تری اندیشیده شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: