انتشار: ۱۶:۲۳ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
شبکه مستند شب گذشته مستند «تحريم زندگي» ساخته محمود زنده نام را بر روي آنتن برد که در بخش‌هايي از آن اصغر فرهادي تنها کارگردان اسکاري سينماي ايران روايت تلخ و تکان‌دهنده‌اي از تاثيرات منفي تحريم‌ها را بازگو کرده بود.
دراين مستند افرادي چون دختر محمود استاد محمد و بيژن نوباوه و رييس انجمن هموفيلي نيز به اظهار نظر درباره اين موضوع پرداختند.

به تابناک فرهنگی ،«تحريم زندگي»در واقع عنوان مستندي درباره زنده‌ياد محمود استاد محمد است که در بخشي از اين مستند برخي هنرمندان نظير اصغر فرهادي از همکاري‌شان با اين نمايشنامه‌نويس فقيد سخن مي‌گويند.

به گزارش تابناک فرهنگی ،«تحريم زندگي» يک مستند 50 دقيقه‌اي است که بيشترين تمرکزش روي زندگي مرحوم استاد محمد است که با روايت و کلام دخترش همراه است. در اين مستند سعي شده بود که به مشکلات دارويي هنرمندان و هزينه‌هاي سنگيني که همواره بر دوششان است، پرداخته شود.

علاوه بر پرداخت به بخش هنرمندان در مستند «تحريم زندگي»، در بخشي ديگر هم به شکل گذرا به بيماران خاص و مشکلاتي که دارند و همچنين کمبود دارويي پرداخته‌ شده بود.

هنرمندان در اين مستند درباره نحوه مبارزه استاد محمد با بيماري سرطان کبد، نرسيدن دارو، گران شدن دارو و در نهايت شدت گرفتن بيماري زنده ياد استاد محمد صحبت کرده‌اند.

بيماراني که به خاطر هزينه‌هاي بالا از پا مي‌افتند

اصغر فرهادي در بخش‌هايي از اين مستند عنوان مي‌کند‌: نکته مهمي ‌که وجود دارد سختي تامين کردن هزينه‌هاي اين بيماري است‌. کسي که يک زندگي نسبتا خوبي هم داشته باشد خداي نکرده اگر دچار بيماري شود آنقدر هزينه بر است که از پا مي‌افتد . سواي هزينه‌ها‌، اينکه اين داروها را از کجا بايد پيدا کرد اين هم مشکل ديگري است .

او درادامه مي‌گويد :آقاي عليرضا نادري هم به خاطر اين بيماري پسر خود را از دست دادند. تنها بخشي از مشکلات آنها هزينه‌ها بود. بخش ديگر مشکل آنها اين بود که بايد مي‌رفتند بازار آزاد. يعني خود بيمار بايد مي‌رفت بازار آزار و اين داروهارا تهيه مي‌کرد...

کارگردان فيلم «درباره الي» درادامه عنوان مي‌کند :بخش سوم که از همه غم‌انگيز‌تر است اين بود که عمومي‌مي‌شود که اين بيمار نيازمند است وکسي که سعي کرده بود هميشه با طبع بلند زندگي کند و صورتش را با سيلي سرخ نگه دارد، مجبور است به جايي برسد که دوستانش نياز به کمک ايشان را اعلام کنند‌. حتي اگر خود بيمار هم به اين موضوع رضايت نداشته باشد واين خيلي لحظه سختي است .

کارگردان فيلم اسکاري جدايي نادر از سيمين در ادامه مي‌گويد‌: من در مصاحبه اي که قبلا با لوموند داشتم درباره موضوع تحريم‌ها خيلي محکم حرف زدم‌. اينکه بسياري از داروها به خاطر تحريم‌ها به شدت گران شده‌اند و دسترسي به آنها سخت شده است و خيلي‌ها متاسفانه برروي تخت بيمارستان‌ها در حال از بين رفتن هستند.

اين تحريم‌ها ناجوانمردانه است

او ادامه داد‌: در مصاحبه‌اي که با لوموند داشتم گفتم که اين تحريم‌ها خيلي ناجوانمردانه است و بر خلاف ادعاهايي است که مي‌شود. يک نامه هم به کمک دوستان زيادي که در عرصه فرهنگ وهنر و ادب بودند براي رييس سازمان ملل فرستاديم و در روزنامه‌هاي آن طرف هم انعکاس پيدا کرد‌. متاسفانه هنوز اتفاق بزرگي هنوز نيفتاده است .

چهارصد هزار تومان هزينه روزانه قرص‌هاي محمود استاد محمد

دختر محمود استاد محمدنيز دراين مستند مي‌گويد :روزي 400هزار تومان فقط هزينه قرص‌هاي محمود استادمحمد مي‌شد که ماهي 12ميليون تومان مي‌شد و اين غير از هزينه‌هاي ديگر بود .

او در بخش ديگري از اظهارات خود با لحن بسيار تلخي مي‌گويد که داروهايي که به سختي از ترکيه وارد کرده بوديم ماند و پدرم رفت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: