انتشار: ۲۰:۲۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
جشنواره رمضان فرصتی برای خانه تکانی و زدودن گرد و غبار نشسته بر گوهر ناب آدمی و قرابت به روح کالبدی که احسن الخالقین نام گرفت، به عیدی از جنس خلوص همان روز نخستین چشم گشودن به همه چیز، فرخنده تر شد.
رمضان ماهی از جنس زیبایی و مهربانی با حسن ختام خود در اول شوال سیمای جذابتری می گیرد ، عید فطرگرامیداشت یک ماه خویشتن داری از هرچه رنگ ناخوشایند و جلوه دل چرکینی دارد، زمین و آسمان به مبارک باد میلاد دوباره بندگانی می نشیند که دعوت مهمانی خدا را لبیک گفتند.
مردمانی که یک ماه به فیض روزه داری تن و جان نائل شدند زبان جان و تن از دروغ و غیبت و هر چه نکوهش است باز داشتند و تمرین عزت نفس کردند و همنوا با صاحبان سفره های خالی گرسنگی و تشنگی کشیدند، شب های احیا قرآن بر سر گرفتند و ندای فریاد رس سر دادند.
روزه دارانی که آخرین پیمانه از جام خویشتن داری را به میمنت پیوند کارنامه عبادت خود می کنند و با اللهم اهل الکبریا و العظمه مهر تایید بزنند و خدا را به این روز قسم می دهند که در زمره خیرخواهان نوشته شوند.
فطر جشن تولد دوباره 'خود'ی است که گاهی غریبه می شود و نیاز به تلنگری دارد و درزدنی که بیدارش کند و این میلاد دوباره برای اهل اسلام عیدی است فراتر از تمام اعیاد که به فراخور زایش دوباره آدمی که برتر از زایش طبیعت است ارج و قرب و لطافتی دلچسب تر دارد.
فطر خالصانه ترین عیدهاست که همچون جشن بی تکلف سفره رمضان همه را به خود می خواند، روزی که برای گرفتن دستمزد یک ماه تمرین آزادگی و صیقل روح، مردم با آداب و رسوم مختلف به آستانش قدم می نهند.
عید فطر در شهرها و سنت های مختلف به گونه های متفاوت و با پیوندهای آیینی گوناگون پاس داشته می شوند، در بسیاری از مناطق کشور مردم این روز را برای سرزدن به اموات و دورهمی عیدانه بر مزار رفتگان حاضر می شوند و روزه خود را با پخش شیرینی و شربت باز کرده و شادی خود را با رفتگان جشن می گیرند.
نظافت منازل، خرید لباس نو ، تهیه شیرینی و میوه‌های تازه فصل و برنامه ریزی برای دید و بازدید در این روز از جمله مقدمات برای حلول عید سعید فطر و بزرگداشت آن در بین مردمان مومن نقاط مختلف کشور است.
بازدید از اقوام و صله رحم از جمله برکات این عید فرخنده است، شهری‌ها به روستای محل تولد خود می‌روند و با پوشیدن لباس محلی و بردن غذای خود به طبیعت این روز را جشن می‌گیرند.
با اعلام روز اول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر، مردم پس از عمل مستحبی غسل در سطح محله‌ها و مناطق مختلف تکبیر گویان راهی مصلای اقامه نماز شکوهمند این روز مبارک می‌شوند.
رسم بر این است که قبل از اقامه نماز عید سعید فطر ، مکبر و مجری این مراسم چندین مرتبه ذکرهای وارد شده این روز را بلند می‌گوید و نمازگزاران با او تکرار می‌کنند. مهمترین این ذکرها گفتن «الله‌اکبر، لااله الا الله، صلوات بر محمد و آل محمد (ص)» و خواندن دعای سلامتی امام زمان (ع) است.
ریختن آب بر روی قبور شهدا و اموات، قرائت آیاتی از کلام الله و دعاهای منتخب و پرداخت زکات فطره و فطریه به نیازمندان طبق احکام شرعی بویژه به افراد بی‌بضاعت فامیل از دیگر مواردی است که در این روز انجام می‌شود.
برخی از خانواده‌ها که به ‌تازگی عزیزی را از دست داده‌اند رسم دارند که در اولین عید مراسم 'نوعید'را بر سر قبور عزیزان خود برگزار کنند و به‌همین دلیل پس از اقامه نماز مزار شهدا و گورستانها و امام زاده‌هایی که محل دفن اموات است معمولا از شلوغترین مکانها در روز عید سعید فطر است.
آیین های عید فطر از جمله نماز و سرکشی به قبور رفتگان و شهدا تا نیمی از روز ادامه دارد ؛ آفتاب فطر که به ظهر می نشیند در بسیاری از مناطق کشور سفره های عیدانه برپاشده و جمع شدن های صمیمانه از جنس قدیم از زیباترین جلوه های این روز است.
فطر پنجره ای گشوده از رمضان به روزهای بعد، با سعی و امید آدمیان بر تداوم رایحه دلپذیر ناب شدن می تواند نقطه عطف و دلخوشی برای ماندگار شدن فطرت دوباره متولد شده و بکر انسانیت باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: