انتشار: ۱۹:۳۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
یک کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه متاسفانه درباره امام علی(ع) با آثار روزآمد و جذاب هنری و فرهنگی روبه‌رو نیستیم،‌ گفت: دست نهادهای فرهنگی کشورمان در این باره تهی است.

محمدصادق دهنادی،‌ کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره وضعیت فرهنگی کشورمان در موضوع امام علی(ع) عنوان کرد: دست نهادهای فرهنگی ما در حوزه امیرالمومنین(ع) خالی است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب سال ۷۹ را که دارای مناسبت دو عید غدیر بود به نام امیرالمومنین(ع) نامگذاری کردند. در سالی که به نام ایشان مزین شد باید درباره ایشان فعالیت‌هایی در زمینه‌های مختلف انجام می‌شد. در عین حال باید گفت که واقعیت این است که حوزه فرهنگی، از جمله حوزه کتاب‌ از اثری در این باره تهی است،‌ در حالی که می‌توانستیم در این باره به خلق اثر بپردازیم.  

دهنادی اظهار کرد: برای مثال موزه‌ای به نام امیرالمومنین(ع) نامگذاری و اقدامات به همین موارد بسنده شد. واقعیت این است که کارهایی باید انجام می‌شد،‌ ولی این اقدامات به همان مقطع زمانی بسنده شده و ادامه پیدا نکرد. در این راستا بنیاد نهج‌البلاغه نیز فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد که البته ارزشمند است.

وی ادامه داد: اگر امام علی(ع) در هر فرهنگی بود،‌ صدها و بلکه هزاران فیلم، تئاتر، داستان، کتاب شعر، آلبوم موسیقی و نمایه‌های هنری تجسمی، نقاشی و ... درباره ایشان خلق می‌شد. سیدجواد هاشمی طی امسال و همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) گفته است که تئاتری را روی صحنه می‌برد که از ۱۷ سال پیش روی صحنه رفته است. در اینجا این سوال مطرح است که آیا ذائقه مردم امروز و ۱۷ سال پیش یکسان است؟

این کارشناس فرهنگی افزود: البته من در این باره به هاشمی ایراد نمی‌گیرم،  بلکه در کلیت فضایی که وجود دارد این موضوع را مطرح می‌کنم که بهترین کارهای ما در حوزه علوی،‌ تئاتری است که از ۱۷ سال پیش روی صحنه می‌رود یا در حوزه عاشورا،‌ تئاتر خورشید کاروان را داریم که سال‌های سال است، اجرا می‌شود. در حالی که جامعه ما در حال تغییر است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ سال از ساخت سریال امام علی(ع) می‌گذرد،‌ گفت: این سریال با فناوری امروز قابل بازسازی نیست. وقتی سریال امام علی(ع) از تلویزیون پخش می‌شود،‌ شاید برای نسل ۶۰ و ۷۰ نوستالژی داشته باشد که پای تماشای آن بنشینند، ولی برای جوان و نوجوان امروز، جذابیت هنری خاص لازم است؛ چرا که چشم این افراد به تصاویر شفاف، گویا و بازی روان هنرپیشه‌ها عادت دارد و از سریال امام علی(ع) عبور کرده است.

وی تاکید کرد: لازم است که برای فرزندان نسل ۸۰ و ۹۰ کارهای جدید ساخته شود. در کشورهای دیگر صدها فیلم درباره حضرت مسیح و موسی(ع) ساخته شده است و کسی نمی‌گوید که کافی است و دیگر نسازید. این وضعیت در حالی است که این کشورها نام سکولاریسم و لیبرالیسم و بی‌خدایی را یدک می‌کشند، ولی در کشورما تا صحبت از این می‌شود که درباره امام علی(ع) کار هنری ساخته شود،‌ گفته می‌شود که مگر سریال امام علی ساخته نشد؟ یا چند تله‌تئاتر ساخته شده و کافی است.

دهنادی درباره سریال امام علی(ع) نیز اظهار کرد: داود میرباقری این سریال را در اوضاعی ساخت که جای قدردانی دارد، ولی این سریال به زندگی امام علی(ع) نپرداخته است و زمانه ایشان را تصویر می‌کند و کمتر از ایشان در این سریال صحبت می‌شود.

وی ادامه داد: امروز،‌ به میزانی که جرج جرداق مسیحی درباره مسلک امیرالمومنین نوشته است،‌ اثر هنری نداریم. یک مسیحی کتابی درباره ایشان با نام «صدای عدالت انسانی» نوشته است که محصولی همتراز با این کتاب در دست نیست. در حوزه‌های نقاشی، تئاتر، سریال،‌ تلویزیون و سینما نیز اوضاع به همین منوال است.

دهنادی گفت: به دنبال جامعه عدالت انسانی هستیم، ولی ترسیم درستی از سوی نهادهای فرهنگی درباره اینکه جایگاه فضائل، دیدگاه و آرمان امام علی چیست نداریم. اینکه جایگاه نهج‌البلاغه در فرهنگ ما کجاست به درستی نشان داده نشده است. جایگاه غررالحکم امام علی(ع) مشخص نیست. حتی روایت مطلوب و داستانی درباره این امام نداریم. اگرچه در حوزه شعر به صورت مطلوب کار شده و شعر «همای رحمت» شهریار گویای همین مطلب است،‌ ولی خارج از این حوزه، دست فرهنگ و هنر کشورمان درباره ایشان تهی است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: