انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
معاون صنایع دستی کشور خبر داد: هفتم مردادماه، دومین حراج صنایع دستی تهران برگزار می‌شود، همچنین برگزارکنندگان حراج هنرهای تجسمی، اعلام آمادگی کرده‌اند تا در زمینه صنایع دستی نیز فعال شوند.
در نشست «بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی» که امروز ۱۸ خردادماه در محل سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی کشور از برگزاری دومین حراج صنایع دستی خبر داد و افزود: ما می‌خواهیم نحوه فروش صنایع دستی، متنوع باشد. از این‌رو بازارچه‌های قدیمی چون عودلاجان را پس گرفته‌ایم. از سوی دیگر بازارچه‌هایی برای نسل جدید راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: امسال از بزرگ‌ترین فروشگاه مجازی رونمایی کردیم . قرار است نمایشگاه سیار داشته باشم. همچنین، سال گذشته نخستین حراجی صنایع دستی را سروسامان دادیم و امسال دومین حراجی، هفتم مردادماه برگزار می‌شود و برگزارکنندگان حراج هنرهای تجسمی، اعلام آمادگی کرده‌اند تا در زمینه صنایع دستی نیز فعال شوند. همه اینها اتفاقات خوبی بود که نمی‌توان، بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به نگاه ویژه‌ای که در نمایشگاه امسال  به غرب آسیا وجود دارد گفت: سوریه و عراق و بحرین و یمن و عربستان، درشمار کشورهای غرب آسیا هستند که در وضعیت مطلوب به‌سر نمی‌برند و درگیر جنگ هستند. ما با این کشورها ارتباط برقرار کرده‌ایم و این نخستین بار است که مدیریت این منطقه به ما سپرده شده و امیدوارم با این کار بتوانیم، مدیریت کلان صنایع دستی در دنیا را برعهده بگیریم چون ما درتمام این سال‌ها، برخلاف هند و مالزی، از غایبان مدیریت جهانی صنایع دستی بوده‌ایم.

به گفته نامورمطلق، یکی از اهداف مهمی که در نشست منطقه‌ای با کشورهای غرب آسیا در نظر گرفته می‌شود، تجاری‌سازی و تبلیغ صنایع دستی منطقه است. چون ایران، مهم‌ترین کشور غرب آسیاست و ما برآنیم تا به صورت جمعی به معرفی و تبلیغ فرآورده‌های دستی خود بپردازیم. علاوه بر توجه به کشورهای غرب آسیا، امسال توجه ویژه به استان‌ها داشته‌ایم و قرار است در مرکز هر استان، نمایشگاهی برای فروش و معرفی محصولات صنایع دستی برگزار شود.

اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان به روز جهانی صنایع دستی

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به این‌که تا سال گذشته، بودجه‌ای که صرف برگزاری نمایشگاه می‌شد، بیشتر از میزان فروش بود گفت: سال گذشته، این موازنه به نفع فروش به هم خورد. به این معنی که هزینه‌ای که در سال گذشته برای برپایی این نمایشگاه انجام شد حدود ۸۰۰ میلیون تومان است که مبلغ ۱.۲ میلیاردی از این نمایشگاه درآمد داشتیم. امسال ۵۰۰ میلیون تومان به ما اختصاص داده شده تا هم برای برگزاری نمایشگاه و اسکان هنرمندان هزینه کنیم هم نشست منطقه‌ای بگذاریم و هم تبلیغات شهری و رسانه‌ای داشته باشیم.

نامور مطلق همچنین از تقدیر طرح‌های برتر خبر داد و افزود: متاسفانه بسیاری از هنرهای صنایع دستی در حال فراموشی است که این موضوع تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد. چون بعضی هنرها منسوخ و هنرهای دیگر جایگزین می‌شوند و برنامه امسال ما این است که از طرح‎‌های خلاقه تقدیر کنیم. همچنین قرار است از هنرهایی که به دلایل گوناگون کمرنگ شده‌اند اما هنوز طرفدار دارند حمایت کنیم؛ همانگونه که با پارچه‌های زربافت چنین کردیم.

حضور شرکت‌های برندینگ برای اولین بار در نمایشگاه صنایع دستی

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: قسمتی از نمایشگاه برای اولین بار به موضوع برندینگ اختصاص دارد و در این حوزه شرکت‌های بزرگ برند حضور می‌یابند چرا که از مشکلات ما این است که تا مرحله تولید صنایع دستی خوب پیش می‌رویم اما از آن به بعد در حوزه فروش و صادرات مشکل داریم. لذا می‌بینیم که در حوزه تولید جزو ۳ کشور برتر دنیا هستیم اما در صادرات سی‌ام هستیم.

به گفته نامورمطلق، ما امسال در غرفه‌های پولی نمایشگاه صنایع دستی، نسل جدیدی از هنرمندان و تولیدکنندگان را معرفی می‌کنیم. هدف ما جذب شرکت‌های بالای ۵ میلیارد است. هنرمندان باید به درجه‌ای از توانمندی برسند که دغدغه شرکت در نمایشگاه و هزینه اسکان و رفت و آمد خود به نمایشگاه را نداشته باشند. ما نمی‌خواهیم به آنان ماهی بدهیم، هدف ما آموزش ماهیگیری به هنرمندان است.

حضور استان خوزستان به طور ویژه در نمایشگاه امسال

معاون صنایع دستی کشور به حضور ویژه استان خوزستان و تعداد هنرمندان بیشتری از این استان در نمایشگاه صنایع دستی، به نسبت استان‌های دیگر اشاره و بیان کرد: امسال در نمایشگاه ملی صنایع دستی، استان خوزستان به دلیل رشد چشم‌گیر صادرات صنایع دستی و رشد خوب فروش بازارچه‌های نوروزی به عنوان استان ویژه در نمایشگاه شرکت می‌کند و در جهت فرهنگ‌سازی برنامه‌های مختلفی دارد. قرار است هر سال یک استان به طور ویژه در نمایشگاه شرکت کند.

دبیرخانه دائمی ۲۰ خرداد راه‌اندازی شود

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم در سال‌های بعد دبیرخانه دائمی این نمایشگاه با عنوان بزرگداشت ۲۰ خرداد ( روز جهانی صنایع دستی) ایجاد شود تا مشکلات کمبود اعتبار ما به‌گونه‌ای حل شود.

نامور مطلق با بیان اینکه انتظار داریم شهرداری و وزارت راه و ترابری برای برگزاری نمایشگاه‌ها به ما کمک کنند، گفت: بضاعت ما کم است و ما نمی‌توانیم هنرمندان را راضی کنیم چرا که در کشورها دیگر رسم اینگونه است که شهرداری‌ها با بازارچه‌های صنایع دستی راه‌اندازی می‌کنند و در اختیار هنرمندان قرار می‌دهند اما در ایران اینگونه نیست و البته از سازمان زیباسازی شهرداری تشکر می‌کنیم.

بزرگترین مشکل ما در فروش،  سلب اختیار از معاونت صنایع دستی است

معاون صنایع دستی کشور خاطر نشان کرد: از مشکلات بزرگ صنایع دستی سلب اختیارات ماست. یعنی در حوزه‌ای که باید مدیریت کنیم اختیار نداریم و یکی از آنها فروشگاه‌های صنایع دستی است اما در مقابل انتظارات از ما زیاد است.

وی افزود: برای حل بخشی از این مشکل به بانک‌ها اعلام کردیم که از کدام فروشگاه‌های صنایع دستی خریداری کنند یا اگر بازرگانی به ما اعلام کرد که از کدام فروشگاه خرید کنید برخی از فروشگاه‌های معتمد را معرفی کردیم. لذا یکی از برنامه‌های ما رونمایی از نشان اعتماد است که فروشگاه‌هایی که قیمت، کیفیت و دسته‌بندی را رعایت می‌کنند دارای این نشان می‌شوند و این نشان به نوعی اعتبار فروشگاه محسوب می‌شود.

غرفه‌ای که کالای غیرایرانی داشته باشد، تعطیل می‌شود

نامور مطلق در پاسخ به این‌که چگونه می‌توان از ورود کالاهای غیرایرانی جلوگیری کرد گفت: به هیچ عنوان کالاهای غیرایرانی در نمایشگاه وجود نخواهد داشت و اگر اینگونه شود غرفه‌ متخلف را تعطیل می‌کنیم.

معاون صنایع دستی در پاسخ به این سوال که‌ آیا حمایت دولت از صنایع دستی کافی بوده است یا خیر، گفت: در هیچ کدام از دولت‌ها حمایت از صنایع دستی کافی نبوده است اما نگاه ترحم آمیز به صنایع دستی خیانت به آن است و نمایشگاه‌ها باید محل تجاری‌سازی باشند و در آن قول‌های تجاری صورت می‌گیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: