انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
رئیس فرهنگسرای معرفت با ارائه آماری از کتب منتشره مجوزدار و همچنین آماری از فعالیت‌های مجازی مروجین بی‌خدایی گفت: در شرایط کنونی نهادهای فرهنگی که ظاهرا برای رصد و پاسخ به شبهات اعتقادی مأموریت و مسئولیت دارند، نسبت به هجوم همه جانبه به بنیاد ایمان یعنی توحید، حساسیت لازم را بروز نمی‌دهند.
به گزارش تابناک فرهنگی از ایکنا؛ برنامه «دیدار با یار مهربان» به بررسی کتاب کمدی اشتباهات نوشته هومن اهرامی اختصاص داشت. در این مراسم که با حضور امیرخوراکیان رئیس اسبق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاون مرکز ملی فضای مجازی، در فرهنگسرای معرفت برگزار شد، یکی از مشهورترین کتب پرفسور داوکینز (زیست شناس ضد خدا) مسائلی مورد بررسی و معرفی قرار گرفت.

اعتقاد به خدا، بزرگترین سرمایه فرهنگی بشریت است
در ابتدای این مراسم محمدصادق دهنادی، رئیس فرهنگسرای معرفت با بیان اینکه دین استوارترین پایه فرهنگ جهانی است، گفت: اعتقاد به هر دینی و هر فضیلتی که از دین در تاریخ و جامعه وجود دارد، ناشی از اعتقاد به خدا و توحید است. صیانت از دین، بدون حساسیت روی توحید امکان پذیر نیست و به همین دلیل به رغم دشواری‌هایی که در زبان فلسفه برای فهم استدلال‌های تحلیلی و تجربی و تمیز برهان از مغالطه وجود دارد؛ نباید از آرزوی غربی‌ها برای بازتجربه‌ رنسانس تقلیدی شان و حذف و مهندسی مفهوم خدا در باور شرقی و انسانی غافل بود.
 
وی با ارائه آماری از کتب منتشره مجوزدار و همچنین آماری از فعالیت‌های مجازی مروجین بی‌خدایی گفت: در شرایط کنونی نهادهای فرهنگی که ظاهرا برای رصد و پاسخ به شبهات اعتقادی مأموریت و مسئولیت دارند، نسبت به هجوم همه جانبه به بنیاد ایمان یعنی توحید، حساسیت لازم را بروز نمی‌دهند.

داوکینز و تردستی ژورنالیستی با ترکیب علوم

بر اساس این گزارش مهدی گل‎پرور، دانشیار فلسفه دانشگاه قم به معرفی کمدی اشتباهات، نقاط قوت و ضعف‌های آن پرداخت. وی با بیان اینکه بشر آموخته که استدلال منطقی در ساحت هر علمی، روش شناختی خاص خود را دارد گفت: داوکینز با روانشناسی انسان معاصر و ایجاد یک دوگانه‌ی ژورنالیستی و غیرواقعی به نام خدا و دانش، سعی کرده مخاطب خود را بین اعتقاد به پروردگار و اعتقاد به علم تضادی مجبور به انتخاب نماید و این دوگانه بیش از آنکه ناشی از دانش نامبرده و یا صحت استدلال وی باشد، ناشی از تسلط او به بیان و استفاده از روش جدلی است.

وی افزود: کار هومن اهرامی بیش از آنکه دفاع از خدا باشد، به بیانی دفاع از حیثیت خود دانش است، زیرا ترکیب روشی استدلال در الهیات و زیست شناسی و فلسفه و... برای رسیدن به یک نکته‌ای که فرد قبل از استدلال هم به آن معتقد است بازی بیرحمانه با علم است.

گل پرور با برشمردن ایرادات ساختاری نظریه داوکینر که در آن تکامل داروین و قطعیت دانش بدیهی فرض شده و بیرحمانه بدترین الفاظ را در مورد ادیان با کار برده است، تاکید کرد:هومن اهرامی بدون ورود به حاشیه‌ها و دشمنی و لجاجت، اشتباهات بزرگ داوکینز را متذکر شده و توانسته مشکلات استدلال او برای در محتوا و روش را به خوبی توضیح دهد و با تمام توان در مقابل نظریات مغالطه آمیز وی به اقامه برهان بپردازد.

این استاد دانشگاه ادامه داد:یکی از باور‌های نادرست و پیش فرض‌های پایه‌ای غلط نویسنده غربی یکی گرفتن مفهوم خدا در همه اجتماعات و فرهنگ‌ها و ادیان است. مطلبی که در کمدی اشتباهات نیز به اندازه کامل دیده نشده است.

به راحتی تفکرات الحادی و مادی گرایی ترویج می‌شود
به گزارش ایکنا؛ در بخش انتهایی این جلسه، نویسنده‌ کتاب کمدی اشتباهات ضمن تشکر از شرکت‎کنندگان این برنامه اظهار کرد: مایه‌ تاسف است که به روش‌های پنهان و آشکار، با چسباندن یک مقدمه‌ یک صفحه‌ای بدون امضا، آثاری مانند ساعت ساز نابینا توانسته‌اند به طور رسمی مجوز انتشار را دریافت کنند و مطالب افرادی مانند داوکینز در پوشش آموزش زیست شناسی بتوانند با بنیاد ایمان افراد یعنی مفهوم خدا معارضه کنند.
 
وی افزود: در نگاه اول گروهی از افراد ادعا می‌کردند، ردّیه‎نویسی بر آثار متفکرانی که در صدد رد وجود خدا هستند باعث توجه به آن‌ها خواهد شد، اما در عمل دیدیم که علاوه بر رسانه‌های در اختیار این افراد و تبلیغاتی که برایشان در تلویزیون‌هایی مانند بی بی‌سی می‌شود، تلاش متمرکزی برای ترویج آثارشان در ایران به وجود آمده است تا جایی که ترند جستجوی این مبلغان خداناباوری در فضای محیطی ما به نحو تامل برانگیزی رشد کرده است.

اهرامی افزود: برای رسیدن به پاسخ درست فردی مانند هاوکینز که گاه با زبان فلسفه، گاهی با منطق زیست شناسی و برخی موارد با قالب الهیات و ریاضی سخن می‌گوید، مجبور بودم که گذری به متدولوژی هر یک از این دانش‌ها داشته باشم تا مغالطه‌ی مباحث آشکار شود.

وی با اشاره به خصوصیات تبلیغ و تفکر داوکینز متذکر شد: توانایی ژورنالیستی برای ایراد شبهه‌های جنجالی توسط او به نحوی است که ایراد استدلال او را می‌پوشاند و به همین دلیل او هیچ گاه جواب منتقدین را نداده و درباره نظراتش وارد چالش نشده است.
 
این نویسنده با بیان این که فرهنگ شیعه هراسی از مناظره حقیقی با الحاد ندارد، گفت: ما رفتار نیک و گفتگوی اندیشمندانه با مادیون را از امام صادق(ع) آموخته‎ایم و علمای ما چه در حوزه علوم تجربی و چه در جنبه ماورالطبیعه آمادگی پاسخگویی به شبهات را دارند، اما متاسفانه در غفلت روزمره و بی خبری حوزه و دانشگاه اتفاقاتی می‌افتد که به این سادگی قابل جبران نیست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: