انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به ظرفیت های موجود در جمهوری اسلامی ایران و اندونزی گفت: دو کشور مسلمان ایران و اندونزی می توانند زمینه تمدن نوین اسلامی را ایجاد کنند.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛آیت الله محمدحسن اختری روز یکشنبه در سمینار بین المللی شاخص های تمدن نوین اسلامی در دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب، پرچم تمدن نوین اسلامی را برافراشته و مسلمانان را فرخوانده تا در این مسیر حرکت کنند و ملت اندونزی و ایران بیش از دیگران می توانند نقش خود را ایفا کنند.
وی با استناد به آیات 31سوره بقره و 24 سوره انفال افزود: خداوند فرموده اند که ای مومنان هنگامی که می خواهند شما را زنده کنند، پاسخ دهید و پذیرا باشید به آن چیزی که باعث حیات شما می شود و آفرینش انسان عبارت از رسیدن به کمال که در قالب تمدن نوین اسلامی ممکن است.
اختری با تبریک مناسبت های ماه مبارک رجب گفت: همانگونه که عید مبعث را تبریک می گوییم، اهل سنت ۲۷ رجب را شب معراج پیامبر اکرم (ص) می دانند و هر دو مناسبت به وجود آن حضرت برمی گردد.
وی با اشاره به دستاوردهای بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله، از انقلاب اسلامی ایران به عنوان مظهر احیای اسلام در قرن حاضر یاد کرد و گفت: یکی از معانی تمدن نوین اسلامی این است که اسلام، تمدنی را به بشر عرضه کرد که در برابر تمدن های قبل از اسلام وجود داشت و حتی تمدن هایی که بعد از اسلام ممکن است شکل بگیرد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت افزود: پیامبر اکرم به عنوان پیامبر آخرالزمان از سوی سایر پیامبران همچون نوح، ابراهیم، موسی و عیسی علیهما سلام، وعده داده شده بود و این دوره به عنوان دوره پایانی است که خدا شریعت کامل را به انسان عنایت کرد.
وی با استناد به آیه 164 سوره آل عمران گفت: خدا با بعثت پیامبر آخرالزمان منت نهاد و آنان را نجات داد و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در غدیر خم اعلام کرد که «الیوم اکملت لکم دینکم» امروز دین خدا را کامل کردم و بر همین اساس، اسلام دین کاملی است که به گفته قرآن، رهبران آن وارث تمامی زمین خواهند شد.
** ارتباط بعثت پیامبر و انقلاب اسلامی ایران
اختری افزود: پیامبر یک رستاخیز جدید و تحولی بزرگ ایجاد کرد که در قالب درک و تلاش ما به انقلاب اسلامی منجر شد و رهبر آن حکومتی را در جهان عرضه کرد که هیچ شباهتی به حکومتهای سلطنتی و جمهوری نداشت بلکه یک نمونه جدیدی ارائه کرد و با سیاستگذاری خاصی توانست معادلات بین المللی را به هم بریزد و معادله جدیدی به نام حکومت اسلامی را ارائه کند.
** مسلمان خوب از نظر آمریکا و دشمنان اسلام
اختری با اشاره به رخدادهای جدید در منطقه غرب آسیا گفت: چرا آمریکا برای نابودی جمهوری اسلامی کمر بسته و آل سعود جنایتکار برای مقابله با این نظام شمشیر خود را از رو بسته و جوان نابخردی به نام محمد بن سلمان اعلام می کند که با جمهوری اسلامی ایران مبارزه می کند.
وی تاکید کرد: آل نهیان، آل خلیفه، آل ثانی و آل سعود همه جنایتکارانی هستند که چنگالشان در خون مظلومان آغشته است و آنان در روزهای اول انقلاب تصور می کردند که این نظام به زودی شکست خواهد خورد درحالیکه امروز از نظر علمی، پیشرفت های بزرگی به دست آورده ایم.
دیبرکل مجمع جهانی اهل بیت افزود: دشمنان اسلام تلاش می کردند اینگونه وانمود کنند که اسلام باعث رکود است و در واقع آنها نمی خواهند مسلمانان، پیشرفت کنند بلکه می خواهند همانند آل سعود، گاو شیرده یا گاو مرده باشند.
** مبارزه با افراط گرایی سرلوحه دانشگاه مذاهب اسلامی است
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در این همایش، روحیه افراط گرایی را منشاء بسیاری از مشکلات در جهان دانست و گفت: نگاه های غیرمنطقی و نامعقول از متون دینی باعث بسیاری از گرفتاری ها شده است و سرلوحه این دانشگاه، مبارزه با افراط گرایی و تنویر افکار مردم با اسلام ناب محمدی است.
حجت الاسلام محمدحسین مختاری از عقلانیت به عنوان یکی از شاخص های مهم اصل حاکمیت الهی از مجرای اراده انسان ها برای تشکیل تمدن نوین اسلامی یاد کرد که روحیه افراط گرایی مخالف آن است و در ادامه به سایر شاخص ها اشاره کرد.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛وی گفت: اصل در تمدن نوین اسلامی، حاکمیت خداست و زیربنای فکری تمدن، رشد و تعالی همه جانبه در ساحت دنیایی و معنوی به شمار می آید و آنچه در غرب به عنوان اومانیسم و انسان محوری مطرح می شود، در واقع به دنبال مطالبات لذت جویانه انسانها است.
مختاری افزود: اومانیسم برای غرب اصالت دارد چون انسان را به عرش برده و خدا را زمینی تصور کردند ولی در تمدن نوین اسلامی که پیامبر اساس آن را بنا نهاد، پیشرفت همه جانبه انسان در قلمرو فرد و جامعه تعریف شده و اگرچه انسان محوری به عنوان اصل مطرح نیست ولی حفظ کرامت انسانی یکی از اصول مهم در اسلام محسوب می شود. وی از برقراری امنیت و آرامش در جامعه و همچنین علم و معرفت به عنوان شاخص های تمدن نوین اسلامی یاد کرد و گفت: تولید علم و ایده پردازی در جامعه اسلامی سرلوحه برنامه ها قرار دارد و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با همین شاخص توانستند دل ها را تسخیر کنند و آن حضرت با جهل و خرافات مبارزه کرد و جامعه ای آگاه و روشن را تربیت کرد.
رئیس دانشگاه مذاهب از وحدت و همبستگی مسلمانان به عنوان یکی دیگر از شاخص های تمدن نوین اسلامی نام برد و گفت: بدون روابط همدلانه با مذاهب اسلامی نمی توان شاهد تحقق یک تمدن نوین اسلامی و پیشرفت همه جانبه آن بود.
** سفیر اندونزی در تهران: ایران را الگوی جامعه اسلامی می دانیم
سفیر اندونزی در ایران نیز در این همایش بین المللی گفت: اندونزی به عنوان بزرگترین کشور مسلمان در جهان معرفی می شود ولی ما ایران را به عنوان الگوی جامعه اسلامی می دانیم و آنچه تاکنون ایرانی ها انجام داده اند، برای مسلمانان دنیا مهم است.
اوکتاویان علیم الدین افزود: اندونزی به عنوان یک کشور اسلامی، پیام های امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای را به عنوان رهبر اسلامی در ایجاد تمدن نوین اسلامی مهم می داند و رهبر اعظم ایران می داند که چگونه این تمدن نوین اسلامی را در جهان ایجاد کند.
وی با اشاره به پیشرفت های تمدن اسلامی در قرن هشتم میلادی یادآور شد: در آن زمان، علم در رشته هایی همچون ریاضیات، الهیات، اقتصاد، پزشکی و فیزیک رشد کرد و ایران در اولین گام پیشرفت بود.
علیم الدین خواستار بررسی دوران درخشش و افول تمدن اسلامی در قرن هشتم میلادی شد و گفت: امروز شاهد تفرقه میان دین محوران و سکولارها هستیم و فاصله ای ایجاد شده است و به همین دلیل دولت اسلامی باید در گام اول تمدن اسلامی را حفظ کنیم.
سفیر اندونزی در تهران افزود: ایجاد وحدت کار سختی است چون بعضی افراد به جای طرح مسائل مشترک، ابعاد اختلاف را بالا می برند و ما وظیفه داریم میان ادیان، وحدت ایجاد کنیم و پیروان دینی را به گونه ای آموزش دهیم که به سمت افراط گرایی نروند و وجود گروه هایی مانند داعش نشان می دهد که هنوز در امت اسلامی، اشتباهاتی در فهم دین وجود دارد.
وی از این شعر فردوسی «بنی آدم اعضای یکدیگرند» نیز یاد کرد و گفت: ما وظیفه داریم تا ضمن پیشرفت، به هم اعتماد کنیم و بدانیم که اختلافات باعث جدایی میان ما می شود.
علیم الدین از اختلاف نظر میان مسلمانان در تعیین اول ماه مبارک رمضان یا رویت هلال ماه شوال به عنوان نمونه یاد کرد و گفت: این موضوع الان برای ما شیعه و سنی مهم نیست چون موانع بسیاری وجود دارد که باید آنها را برطرف کنیم تا به تمدن نوین اسلامی دست یابیم.
کشور اندونزی با 260 میلیون جمعیت دارای 200 میلیون مسلمان شافعی است و وزارت دین این کشور بر 700 دانشگاه اسلامی نظارت دارد که 57 دانشگاه به عنوان دانشگاه اسلامی دولتی است و 17 دانشگاه از 57 دانشگاه به عنوان دانشگاه جامع اسلامی فعالیت می کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم که با حضور میهمانانی از دانشگاه رادن فتح اندونزی برگزار شد، پرفسور رملی رئیس دانشکده حقوق و شریعت این دانشگاه، ریسان روسلی رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه اسلامی پلمبنگ اندونزی، نور هدی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه سوماترای جنوبی، افتخار دانشپور و محمود ویسی از اعضای هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی به ارائه نظرات و طرح مقالات خود پرداختند.
با توجه به تاخیر 40 دقیقه ای در آغاز مراسم و کمبود وقت، برخی از میهمانان به ویژه اندیشمندان خارجی در فرصتی کمتر از 10 دقیقه مقاله خود را ارائه کنند.
سمینار بین المللی شاخص های تمدن نوین اسلامی به همت دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه رادن فتح اندونزی بر اساس تفاهمنامه امضا شده در دانشگاه مذاهب اسلامی و در چند محور از جمله تعاملات علمی و فرهنگی در روابط ایران و اندونزی؛ چالش ها و راهکارها، آینده جهان در بستر تمدن نوین اسلامی با تاکید بر ظرفیت های ایران و اندونزی برگزار شد.
قرار است میهمانان این همایش، 28 فروردین ماه نشستی در همین راستا در دانشگاه لرستان برگزار کنند و 29 فروردین نیز همایشی به میزبانی دانشگاه دولتی کردستان داشته باشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: