انتشار: ۱۶:۳۳ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
منوچهر محمدی با بررسی روند معافیت مالیاتی سینماگران طی ۱۰ سال گذشته، تاکید کرد سینماگران تا قبل از تیرماه اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند.
منوچهر محمدی تهیه کننده سینما و از جمله نمایندگان خانه سینما که بیش از ۱۰ سال است که در زمینه بحث معافیت مالیتی سینماگران فعالیت می کند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سال ۱۳۸۱ به درخواست دولت وقت، تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، قانون مالیات کشور دچار تغییر و اصلاح شد که از جمله بخش های مثبتی که در بر می گرفت، قانون مالیات مستقیم و معافیت کل اصحاب فرهنگ و هنر از جمله سینماگران بود. این قانون بعد از ابلاغ مانند تمام قوانین بالادستی دیگر نیازمند آیین نامه اجرایی مربوط بود.

وی ادامه داد: در فرآیند اجرای قانون حد فاصل سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶، بیشتر اعضای حوزه فرهنگ و هنر مشکل چندانی با سازمان مالیاتی نداشتند اما با توجه به اینکه سیستم مالیات کشور در چند سال گذشته براساس قوانین بالادستی اصلی و برنامه های توسعه و چشم انداز ۱۴۰۴ به سمت تغییر از اقتصاد نفتی به اقتصاد در زمینه های دیگر از جمله مالیات حرکت کرد، این موضوع در نوع معافیت مالیاتی سینماگران نیز تاثیر داشت. دامنه و گستره قوانین مالیاتی و ایجاد شفافیت طبعا برای آحاد کشور تقویت و رشد بیشتری در قوانین را ایجاد کرد که از جمله تاثیرات این مساله این بود که صرف قانونی بودن معافیت هنرمندان، دلیل بر معافیت آنها نیست مگر اینکه حسب آیین نام هاه و بخشنامه ها، هنرمندان تا پایان تیر ماه هر سال عملکرد سال قبل خود را به شکل اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بخشی از دوستان و هنرمندان با این مسائل کمتر آشنا بودند، مشکلاتی در این زمینه پیش آمد که خوشبختانه من و فرشته طائرپور به عنوان نمایندگان خانه سینما در این چند سال با تلاش زیاد و با برگزاری جلسات آموزشی برای روسای اصناف، اشخاص حقیقی و حقوقی حوزه سینما را با نوشتن اظهارنامه مالیاتی آشنا کرده و از دوستان هنرمند خواستیم که هم نسبت به نوشتن اظهارنامه و هم نگارش دفتر درآمد در مورد اشخاص حقیقی و نگارش دفاتر روزانه کل و ترازنامه برای اشخاص حقوقی به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند.

محمدی تاکید کرد: البته در این سال ها مواردی داشتیم که براساس سلایق دولت ها بعضی از آیین نامه ها صادر می شد که چندان به نفع هنرمندان نبود و با روح کلی قانون معافیت مغایرت داشت. به خصوص آیین نامه ای که اواخر دولت هشتم ابلاغ شد که براساس مواد ۱۵ و ۱۶ این آیین نامه افراد مکلف به کسر مالیات تکلیفی از اشخاص ثالث بودند و در صورت عدم کسر از اشخاص ثالث، شخص از شمول معافیت خارج و به شکل علی الرس مالیات برای آنان تایین می شد.

این تهیه کننده سینما توضیح داد: عمده پرونده های مالیاتی دوستان سینماگر مربوط به سال های ۸۶ تا ۹۰ است که خوشبختانه و با جلسات مکرری که با  سازمان امور مالیاتی و کارشناسان فنی آن داشتیم و با تلاش های بسیار گسترده ای که نمایندگان خانه سینما انجام دادند، در اواخر دولت دهم و اوایل دولت یازدهم این آیین نامه اصلاح شد.

محمدی گفت: در شرایط حاضر اگر بخواهم خیلی فشرده بحث را برای افکار عمومی در این حوزه روشن کنم باید بگویم که اگر سینماگران نسبت به نوشتن اظهارنامه در زمان مقرر و در صورتی که مشمول بند «ب» اشخاص مالیاتی هستند، مکلف به نوشتن دفتر درآمد و هزینه هستند و دفاتر مربوطه را نیز براساس روش های درست حسابداری به نگارش درآورند، مشکل چندانی در حوزه مالیات نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: نمایندگان خانه سینما موفق شدند در طی این سال ها با تعامل سازنده ای که با سازمان امور مالیاتی داشتند به جهت اخد رویه واحد در مواردی که فردی نسبت به برگه شخصی مالیاتی خود اعتراض داشته باشد، یک حوزه متمرکز مالیاتی را جهت هنرمندان و سینماگران در نظر گیرند تا در تفسیر قوانین و آیین نامه ها نیز ما با مشکل سلایق مختلف ممیزان مواجه نشویم که خوشبختانه این مهم نیز اکنون به ثمر رسیده و در حال انجام است.

تهیه کننده فیلم «فرشته ها با هم می آیند» ادامه داد: از دیگر سو با همکاری سازمان امور مالیاتی، این امکان فراهم شد تا نمایندگان خانه سینما در کمیسیون های هیات های حل اختلاف بعدی و تجدیدنظر حضور داشته باشند و مسئولان سازمان امور مالیاتی را با طبیعت و چگونگی گردش مسائل اقتصادی در سینما آشنا کنند. البته نباید فراموش کرد با تغییر مدیریت ها چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه در سازمان امور مالیاتی، معمولا پاره ای وقت ها در تفسیر آیین نامه ها و بخش نامه ها تعارضاتی بروز می کند که اجتناب ناپذیر است اما در نهایت اگر دوستان سینماگر با آشنایی با قوانین تکالیف مقرر در قانون را انجام دهند، حداقل می شود گفت کمترین میزان مشکل را خواهند داشت.

وی تاکید کرد: نقطه قابل ذکر و مهم این است که در این فرآیند چند ساله نمایندگان خانه سینما توانسته اند بخش عمده صنوف سینمایی را در حوزه بند «ج» اشخال مالیاتی تعریف کنند. اهمیت این مساله در این است که دوستان هنرمند کمتر با مسائل مالی به شکل پیچیده و اجرایی آن مواجه می‌شوند و با توجه شمول بند «ج» صرفا دادن اظهارنامه در موعد مقرر و داشتن مجوز از خانه سینما و احراز هویت حرفه ای توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکیل پرونده مالیاتی کافی است.

محمدی در پایان گفت: با توجه به مکانیزاسیون ارائه اظهارنامه، اشخاص مشمول معافیت اگر چنانچه تاکنون نسبت به تشکیل پرونده اقدام نکرده اند باید تا قبل از تیر ماه ۹۴ نسبت به تشکیل پرونده و ارائه اظهارنامه سال ۹۳ خود اقدام کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: