انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۶
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:قرآن نیامده تا در گورستان‌ها خوانده و بعد به فراموشی سپرده شود بلکه کتاب زندگی دنیا و آخرت است و پیش از آنکه کتاب آخرت باشد کتاب دنیاست.
به گزارش  تابناک فرهنگی ؛عبدالهادی فقهی‌ زاده در آیین اختتامیه هفته قرآن و عترت فارس که شامگاه چهارشنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شیراز برگزار شد، برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت را موجب تقویت گفتمان قرآنی در سراسر کشور دانست. 
وی افزود: همه هفته‌های ما باید هفته قرآن باشد اما در چنبره مشکلات گوناگون گریزی نداریم که تنها یک هفته را هفته قرآن بنامیم بنابراین باید بکوشیم همه آنات ما قرآن و آموزه‌های عترت طاهره باشد. 
وی شرط برخورداری از حیات طیبه را عمل صالح و ایمان دانست و بیان داشت: نمی‌توان گفت باور دارم ولی عمل نمی‌کنم. این روش از آن گروه انحرافی دست‌ ساخته معاویه و پیروان اوست و اگر باور مؤمنانه عمیق داریم باید برای خدا بیندیشیم، بنگریم و برای خدا عمل کنیم و اگر این دو شرط اساسی محقق شد، بدانیم حیات طیبه برای ماست. 
فقهی ‌زاده عنوان داشت: آنچه می‌توان معنای زندگی دانست در چارچوب آموزه‌های دینی، باور و عمل الهی محقق می‌شود. 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دنیای درون و بیرون انسان را دنیایی متناقض و پر تضاد خواند و گفت:گاه می‌توانیم معلم قرآن باشیم ولی قرآنی نباشیم، عالم دین باشیم ولی دینی نباشیم، چادر بر سر کنیم ولی دیندارانه ننگریم. 
وی افزود: این دنیا مرکبی نیست که ما را به آخرت برساند این دنیا زیست مومنانه می‌خواهد و قرآن بیش از آنکه کتاب آخرت باشد کتاب دنیاست دنیای ما با قرآن دنیای شور و نشاط معنوی و نگرش صحیح و بینش نافذ به کنه واقعیات جهان و غیب عالمین است. 
همچنین استاندار فارس در این آیین گفت:‌ جهان امروز به طرز شگفتی از عرصه اخلاق دور و تهی شده است و تنها راه ضمانت سعادت و سلامت جامعه پناه آوردن به اخلاق و توجه به بعد متعالی انسان است که فقط با تربیت قرآنی امکان‌پذیر است. 
اسماعیل تبادار عنوان داشت: قرآن کریم از نظرگاه‌های بسیار معجزه است و مانندناپذیر و نور، علم، هدایت، بیان، تبیان، شفا، برهان و حکمت است که اختلافی در آن نیست بلکه رافع اختلاف است. 
استاندار فارس روی سخن قرآن را با انسان دانست و افزود: در قرآن هم استدلال عقلی است و هم سخنانی که دل را برانگیزد و هم پاسخ مناسبی به متقضیات جسم و جان و فرد و اجتماع. 
وی بیان کرد: قرآن نه درخواست‌های تن و جان را منکر است و نه آنچه اجتماعی بودن انسان را ایجاب می‌کند، رد کرده است. 
وی خوگرفتن به اخلاق الهی را مهم‌ترین توشه انسان دانست و مهم‌ترین محور آن را تزکیه نفس خواند. 
تبادار بیان داشت: مدینه فاضله‌ای که انبیا و حکما در طول تاریخ در پی ایجاد آن بوده‌اند، در آموزه‌های قرآنی متصور است. 
استاندار فارس با اشاره به آیات یازدهم و دوازدهم سوره حجرات بر 6 دستور اخلاقی تأکید کرد و بیان داشت: اگر اجتناب از سخریه، عیب‌جویی، زشت‌خوانی، بدگمانی، تجسس و غیبت رعایت شود کرامت انسانی مورد تأکید قرآن محقق می‌شود. 
تبادار همچنین اجرای احکام قرآن و تعلیمات اسلام را در صحنه‌های اجتماعی ملزم به امیدبخش بودن آن دانست و افزود: قرآن نباید برای تشریفات صوری بلکه باید به قصد معرفت‌آموزی و راهیابی در امور زندگی مورد توجه و عنایت قرار گیرد. 
استاندار فارس همچنین ابراز امیدواری کرد که فعالان قرآنی، پژوهشگران و اندیشمندان قرآنی که در قرآن غور کرده و می‌کنند، عاملان واقعی قرآن و نشردهندگان این علم همراه با عمل باشند. 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه در یک هفته قرآن در قالب فرهنگ و هنر به نمایش گذاشته شد، گفت: برنامه هایی در حوزه های شعر، خوشنویسی، آواها و نغمه ها، صنایع دستی، فیلمنامه نویسی، پژوهش و یادواره شهدای قرآنی در این هفته به سرانجام رسید. 
بهزاد مریدی افزود: باید همه روزهای ما قرآنی و این آیات وحی در تمام لحظات زندگی همه مردم جاری و ساری باشد. 
تقدیر از فعالان قرآنی در حوزه رسانه پایان بخش این مراسم بود. 
دومین هفته قرآن و عترت فارس از 23 تا 27 دی ماه در شیراز و دیگر شهرستان های استان برگزار شد. 
برچسب ها: هفته عترت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: