انتشار: ۱۳:۲۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
وزیر آموزش و پرورش از ایجاد بیش از 10 هزار مدرسه در مناطق محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبر داد و گفت: اختصاص ردیف اعتباری ویژه مناطق مرزی، ایجاد حق مناطق مرزی برای معلمان با حمایت دولت و خزانه و تشکیل مجتمع های آموزشی در مناطق محروم و پراکنده از جمله خدمات نظام جمهور اسلامی در استان های مرزی است.
به گزارش تابناک فرهنگی، سید محمد بطحائی روز یکشنبه در بیست و نهمین جلسه کمیته اجتماعی و فرهنگی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق وغرب کشور در اردوگاه شهید باهنر با اشاره به اهمیت ارائه راهکارهایی برای توسعه پایدار در مناطق مرزی گفت: همجواری نیمی از استان‌ها با کشورهای همسایه فرصت و تهدیداتی را در پی دارد که ناشی از تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی است.
وی اظهارکرد: تنوع قومی، مذهبی و خرده فرهنگ‌های مناطق محروم مرزی، داشتن برنامه برای تقویت توسعه پایدار را بیش از پیش ضروری ساخته تا بتوان به رفع مشکلات فرهنگی و پرورشی و آموزشی دراین مناطق پرداخت.
وزیر آموزش و پرورش افزود: نبود یک استراتژی مشترک در استان‌های مرزی و تاکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت آموزش و پرورش و توانمند سازی دانش آموزان مناطق مرزی و راهکارهایی که در سند تحول بنیادین آمده است باعث شد تا تشکیل شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در شورای امنیت ملی به تصویب برسد .
بطحایی گفت: پوشش تحصیلی دانش آموزان بازمانده از تحصیل، راهبردهای کاربردی برای استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه های مرزی، از جمله مسائلی است که توسط این شورا پیگیری می شود تا کنون اقدامات بسیار خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته اما کافی نیست و باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کرد .
وی از ایجاد بیش از 10 هزار مدرسه در مناطق محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبرداد و اظهارکرد: اختصاص ردیف اعتباری ویژه مناطق مرزی، ایجاد حق مناطق مرزی برای معلمان با حمایت دولت و خزانه و تشکیل مجتمع های آموزشی درمناطق محروم و پراکنده از جمله خدمات نظام جمهور اسلامی در استان های مرزی است .
بطحایی گفت: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته همچنان با چالش های جدی در مناطق مرزی مواجه هستیم، اعتیاد ، دسترسی آسان به مواد مخدر ، قاچاق کالا و شغل های کاذب ، حضور افراد بی هویت در مرزها ، نبود انگیزه کافی در بین معلمان برای اشتغال در مناطق مرزی، حضور کم رنگ روحانیت در مناطق مرزی و دسترسی دانش آموزان مرزی به شبکه‌های تلویزیون کشورهای همسایه از جمله چالش‌هایی است که با آن روبرو هستیم.
بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، وی افزود: نبود فضاهای آموزشی مناسب درمناطق محروم مرزی به ویژه برای دختران باعث شده تا بسیاری از خانواده ها به علت تعصبات قومی و مذهبی از ادامه تحصیل و حضور فرزندان دخترشان در مدرسه جلوگیری کنند.
وزیرآموزش و پرورش توسعه مراکز شبانه روزی در مناطق مرزی را ضروری دانست و افزود: علیرغم آثار سوء تربیتی که ناشی از جدایی فرزندان از خانواده ها است تنها راه توسعه پوشش تحصیلی در 9 مناطق محروم مرزی ایجاد مراکز شبانه روزی است که البته برگزاری جشنواره های فرهنگی و محلی ، توسعه اردوهایی که سپاه پاسداران در این مناطق برگزاری می کنند، توسعه اماکن فرهنگی و کتابخانه‌ها و امکان ورزشی، و ایجاد مراکز مشاوره به ویژه در مناطق اهل تسنن از جمله انتظاراتی است که باید در مناطق مرزی علمیاتی شود .
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: