انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایراد آقای لاریجانی به لحن، تجوید و قرائت ربنای شجریان خارج از منطق است و به لحاظ تخصصی جایگاه روایی ندارد، بنابراین ایراد وارد نیست.
به گزارش سرویس موسیقی ؛علی مرادخانی درباره پاسخ محمد جواد لاریجانی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد درخواست وی از صدا وسیما مبنی بر پخش ربنای استاد شجریان در ماه رمضان گفت: محمدرضا شجریان در آواز سنتی ایرانی و نیز در قرائت قرآن، جامع الاطراف است بنابراین کسی که درباره او اظهارنظر می کند باید شناخت کامل داشته و محیط بر موضوع باشد درغیر این صورت اظهار نظر او قابل پذیرش نیست.
وی که خود از موسیقی شناسان سبک سنتی ایرانی و نیز قاری قرآن است، افزود: اگر آقای لاریجانی در این بحث اصلا ورود نمی کرد، بهتر بود.
مرادخانی ادامه داد: ربنای شجریان به عنوان یکی از نیایش های زیبا در تاریخ قرائت قرآن و نیز در تاریخ موسیقی سنتی ما خواهد ماند.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اذان مرحوم موذن زاده که در دستگاه بیات ترک گوشه روح الارواح اجرا شده به عنوان یکی دیگر از نیایش هایی که در دستگاه موسیقی ایرانی خوانده شده اشاره کرد و گفت: این نیز یکی از آثار ماندگار است که سالهای سال است می شنویم، لذت می بریم و حذف شدنی نیست.
مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد از سال 69 تا 83 و طراح و مجری «سمفونی عاشورا» ادامه داد: استاد شجریان را از سال 1354 و از کلاس های قرائت مرحوم مولایی می شناسم، کلاسی که بسیاری از استادان قرائت قرآن از آن بیرون آمدند، شجریان همان زمان هم بر تجوید و اصول قرائت مسلط بود.
مرادخانی افزود: او در کار خوانندگی هم صدا را می شناسد و هم به صوت کاملا مسلط است. به یاد دارم شجریان به سبک قرائت مرحوم مصطفی اسماعیل که قرا قرآن می دانند سبک سختی هم هست، علاقه مند بود.
وی گفت: از سال های دور با استاد شجریان در ارتباط بودم، زمانی درباره نیایش ربنا گفت که برای ضبط مجدد می توانسته به لحاظ تکنیکی در آن دستی ببرد و بهبود ببخشد اما چون مردم با این لحن انس گرفته و آن را دوست دارند آن را بازخوانی نکرده است.
مرادخانی گفت: به عنوان معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و از سوی دیگر نامه شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر درخواست پخش ربنا از صدا و سیما نشان می دهد که مجموعه وزارت ارشاد امیدوار است پخش این دعا از سر گرفته شود.
یک منبع آگاه روز پنجشنبه گذشته از نامه ای خبر داد که «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رئیس سازمان صدا و سیما نوشته و در آن خواستار پخش «ربنای» استاد محمدرضا شجریان در ایام ماه مبارک رمضان شد.
این نامه درحاشیه نشست چهارشنبه هفته گذشته اعضای کابینه «حسن روحانی» تسلیم «عبدالعلی علی عسکری» رئیس سازمان صدا و سیما شده است.
در همین حال محمد جواد لاریجانی عضو شورای نظارت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران روز گذشته(یکشنبه) در نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره پخش ربنای محمدرضا شجریان پاسخ داد.
در بخشی از این نامه آمده است: «در مورد نامه منتسب به جناب‌عالی خطاب به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی دائر بر ضرورت پخش تلاوت منتخبی از آیات چند سوره از کلام‌الله مجید با صدای هنرمند معروف آقای شجریان ضروری دانستم که نکته مهمی را خدمت تان عرض کنم.
از آنجا که موضوع دفاع از ایشان یک مناقشه سیاسی شده است، لذا در تلاوت مذکور توجه به آیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امرخلاف موازین شرعی تلاوت است. لذا خواهشمند است که سایر قطعات آوازی آن هنرمند را مطرح فرمائید که اتفاقا دارای ساختار موسیقیایی مهمتری هم هستند. حتما می‌دانید که تحت‌الشعاع قرارگرفتن توجه به آیات « باهرات» نسبت به مقارنات آنقدرمهم بوده که برخی از فقه های بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند.
البته این حساسیت در میان موسیقی‌دانان بزرگ و حرفه‌ای هم مطرح است و آنان غالبا ابا دارند که قطعات مهم ترکیبی آنان همراه با آواز پخش شود، زیرا معتقدند توجه به الحان و معانی (و گاه حرکات متناظر بدنی) توجه به رموز و ظرافت‌های نهفته در تناسب‌های ایقاعی را که جوهر اصلی هنر موسیقی است تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»
پاسخ لاریجانی عکس العمل هنرمندان از جمله حمیدرضا نوربخش مدیرعامل انجمن موسیقی را به دنبال داشت.
19 اردیبهشت سال جاری دعای ربنا با صدای استاد شجریان به شماره ١٣٩٦در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: