انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
وقتی برای تماشای مراسم اعدام با ارسال پیامک دعوت به عمل می آید چگونه می توان انتظار داشت میزان خشونت در جامعه پایین بیاید.
ارسال پیامک دعوت ، برای تماشای اعدام!
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از برنا ، این سه مجرم یکی 38 ساله و دونفر دیگر 27 ساله بودند که در پرونده اتهامی خود  جرایمی چون شرارت و ایجاد ناامنی ‌، مشارکت در سرقت‌های مسلحانه متعدد ، مشارکت در آدم‌ربایی ، نگهداری سلاح ، مهمات و جرائم دیگر در سال‌های اخیر  را در پرونده خود داشتند .

اعضای این باند سه نفره سرقت مسلحانه  ،اقدامات مجرمانه خود را از سال 1383 و با سرقت خودرو از استانی دیگر آغاز کردند ،پس از آن با تهیه انواع سلاح های گرم، نارنجک و بمب دستی به سرقت های مسلحانه از طلافروشی ها روی آوردند.پلیس موفق شد سال 1390 این سه سارق مسلح را بازداشت کند. در جریان تحقیقات ،سارقان به ارتکاب 19 فقره سرقت به عنف اعتراف کردند که 13 فقره آن مسلحانه بود که  در جریان یکی از این سرقت ها  مرتکب قتل یکی از طلافروشان خیابان مسلم مشهد شدند  و فرد دیگر را نیز هنگام ارتکاب جرم با شلیک گلوله مجروح کردند.

این مرد  سارق  ،در جریان بعضی از جرایم خود از جمله  گروگان گیری، آدم ربایی، قتل، سرقت های مسلحانه برای گمراه کردند پلیس و مسیر تحقیقات چادر عربی سر می کردند که این سعی در  گمراه سازی مسیر تحقیقات بی ثمر ماند و کارآگاهان پلیس آنها را شناسایی و بازداشت کردند.

کارآگاهان در بازرسی از مخفیگاه و خودروی سارقان مسلح، چندین قبضه سلاح جنگی، نارنجک های دست ساز، کمربند انفجاری، بمب های صوتی، شوکر، لوازم تغییر چهره و ... کشف کردند .

گفتنی ست این سه سار ق مسلح در هر کدام از سرقت های خود جریان ترسناک را رقم زدند که از جمله آن می توان  از بستن  کمربندهای انفجاری کنترل از راه دور را به کمر یک طلافروش گفت که  بدین ترتیب با گروگان گرفتن اعضای خانواده وی و شکنجه فرزندانش او را مجبور کردند تا طلاهای مغازه اش را برای آنان بیاورد و سپس پسر طلافروش را به صندوق عقب پراید انداختند و در منطقه دیگری از شهر رها کردند.

متهمان در شعبه هشتم دادگاه انقلاب به اتهام محارب محاکمه شدند ،مقام قضایی اتهام آنان را با توجه به محتویات پرونده و اقاریر صریح متهمان ، گزارش ماموران انتظامی و ... محرز دانست و رای به محارب بودن آنان داد و 3 متهم به اعدام محکوم شدند.

شایان ذکر است،  با اعتراض وکلای متهمان به رای صادره، این پرونده در شعبه 42 دیوان عالی کشور و توسط قضات با تجربه مورد رسیدگی دقیق قرار گرفت اما قضات دیوان عالی نیز رای صادره در مورد متهمان را تایید کردند که پس از طی مراحل قانونی و استیذان از رئیس قوه قضاییه ، مقدمات اجرای حکم 3 محکوم در ملاء عام فراهم شد و صبح امروز در تقاطع خیابان مسلم در منطقه گاز شرقی مشهد به دار مجازات آویخته شدند. مراسم اعدامی که برای اولین مرتبه با مردم را با پیامک های تبلیغاتی دعوت به حضور در این مراسم کرده بودند.

مجرمان جرایم تلخی را با سناریوهای ترسناکی رقم زده اند که نشان از روان خشن آنها دارد . جستجوی ما برای یافتن ردی از تلاش روانشناسی و بررسی روانی بر روی این متهمان به جایی نرسید . گویا نشده یا اگر شده به ما گفتند که نشده است . به هر حال این مجرمان جرایم سیاهی را مرتکب شده اند آنقدر که اولیادم و مراجع قضایی نتوانست نسبت به آنها مهربان باشد و به دار آویخته شدن پایان زندگی آنها بود .

در ادامه این گزارش  ،با تاکید بر اینکه اصلا قصد ما گفتن از این نیست که این سه سارق نباید مجازات می شدند و هر جرمی مجازاتی دارد و قانون آن را تعیین می کند به نکته ای دیگر می پردازیم و آن اینکه معنای خشنونت چیست ،؟ چه فردی خشن است و چه کسی رفتار خشن دارد و و چه رفتاری مانع خشونت می شود و بازدارنده است و چه کرداری نه بازدارنده است و نه دور از خشن بودن پرداختیم که با سوالات از یکی از حقوقدانان کشور ، و در ادامه کارشناس روانشناسی به سوال هایی اینچنین که آیا چنین تبلیغات پیامکی صحیح است ؟ آیا مجازات در ملا عام نتیجه بازدارنده داشته است ؟ به ما اینگونه جواب دادند که اگر همراه ما شوید از نظرات آنها خواهید دانست .

ارسال پیامک دعوت ، برای تماشای اعدام!

*اعدام در ملا عام حتی مسکن موقت هم نیست

 عبدالصمد خرمشاهی -حقوقدان -به دو سوال ما اینگونه پاسخ داد :«اعدام در ملاء عام نه تنها تاثیری بر کاهش جرم  ندارد ،حتی  نمی توان به عنوان یک مسکن موقت نیز به آن امید داشت .برای کاهش بروز جرم باید ابتدا عوامل پیشگیری و زمینه هایی که باعث می شود فردی دست به جرم بزند شناسایی شود  و تلاش بر این باشد که عواملی که زمینه بروز جرم را فراهم می کند از بین رود.

خرمشاهی ، در راستای پخش دعوت نامه ای برای حضور در صحنه اعدام در ملاء عام به برنا گفت: ارسال پیامک برای دعوت در صحنه اعدام از نظر قانونی هیچ منع قانونی ندارد اما از نظر اخلاقی، این اقدام شرعی نیست و دیدن خشونت تاثیر منفی بر روی مردم می گذارد.


*شاید تنها 5 درصد تاثیر عبرت گیری داشته باشد

در پی نظر قضایی در خصوص تاثیر اعدام در ملا عام به سراغ  علم روانشناس رفتیم تا نظر کارشناس این علم را در خصوص خشونت بدانیم ، دکتر فرج حسینیان چنین به سوالات ما پاسخ داد  :« یکی از مبحث های روانشناختی در انسان خشم است . تعریف از خشم را باید به دو دسته تقسیم کرد: «خشم مثبت و خشم منفی . خشم مثبت حالت طبیعی و نرمال در یک انسان است ، اگر فرد فاقد آن باشد در دفاع ا زخود و خانواده دچار مشکل می شود ،اما خشم منفی که در روانشناسی آن را خشونت نام گذاری می کنیم همان نوع از خشم است که سبب می شود فرد رفتارهای نا به هنجار از خود نشان دهد ، این خشم منفی می تواند شامل خشونت کلامی ( فحاشی) ، جسمی( کتک زدن) ، روانشناختی( مازوخیست و خودآزاری) و خشونت نسبت به دیگران ( سادیسم ) باشد .

حسینیان در پاسخ به این سوال که تماشای صحنه ی اعدام چه تاثیری در افراد خواهد گذاشت گفت :« این جمله که تماشای صحنه ی اعدام باعث عبرت گرفتن می شود از لحاظ روانشناسی مورد تایید نیست بلکه در اغلب موارد تماشای اعدام به جای بازدارنگی نوعی تحریک کننده برای انجام خشونت است ،تنها در موارد محدود و آدم های خاصی که در بهترین شرایط  میتوان گفت 5 درصد جامعه را تشکیل می دهند سبب عبرت می شود . »

حسینیان پیرامون تبلیع برای تماشای صحنه ی اعدام  که پدیده ی تازه ایی در جامعه ی ماست نیز چنین گفت :« راه انداختن کارناوال برای تماشای اعدام فرآیند درستی نیست ، در خیلی موارد باعث تشدید خشونت می شود ،مخصوصا تماشای این صحنه ها در کودکان و نوجوانان بسیار آسیب زاست و به شدت منع می شود .

وی با تاکید بر اینکه در حالت عمومی تماشای اعدام راهکار درستی نیست و این تماشا خود نشان دهنده ی نوعی خشونت رفتاری است ادامه داد : تماشای خشونت  نوعی رفتاری ازاردهنده برای خود شخص تماشگر است ، سبب می شود خشم وی نهادینه شود ،در دراز مدت و به صورت نا خودآگاه در رفتارشان خشونت را بروز دهند »

وی در خصوص اینکه چرا چنین تبلیغاتی در خصوص تماشای صحنه ی اعدام در کشور ما وجو دارد گفت:« این اتفاق به دلیل مشکلاتی است که در کشور ما در بحث تخلیه ی هیجان وجود دارد در نتیجه ی نبود امکان تخلیه هیجان باعث میشود افراد از هر راه درست یا غلطی  برای بروز احساسات خود استفاده کنند که برای رفع این مشکل باید در بحث شادی فرهنگ سازی درست انجام دهیم و الگوی درستی از شادی حلال را به مردم معرفی کنیم مخصوصا این مشکل در شهرستان ها بیشتر است »


در پایان لازم به ذکر است که سایت تابناک فرهنگی تنها به علت اثرات سوئی که این دست اتفاقات بر فرهنگ عامه می گذارد این گزارش و حواشی آن را درج نمود. شاید تذکاری چندباره به مسؤلان امر در ارتباط با این مقوله باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: