انتشار: ۱۹:۳۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
سرپرست هیات باستان شناسی دهگلان کردستان گفت: بررسی های باستان شناختی در این شهرستان به شناسایی 97 اثر شامل تپه، محوطه، قلعه و گورستان تاریخی منجر شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، زاهد کریمی اظهار کرد: در بررسی های باستان شناختی دهگلان و فعالیتهای میدانی صورت گرفته در آن، آثاری از دوران مس و سنگ میانی تا اواسط دوره اسلامی (دوره ایلخانی) مورد شناسائی، آسیب شناسی و مستندسازی قرار گرفت.
به گفته وی، در این بررسی ها که به شیوه سیستماتیک انجام شد در مجموع 97 اثر شامل تپه، محوطه، قلاع و گورستان های تاریخی شناسایی شد.
کریمی افزود: براساس نتایج اولیه بدست آمده در دشت دهگلان، مشخص شد در دوره مس و سنگ میانی این منطقه با انبوه جمعیت و در دوره مفرغ با کاهش شدید جمعیت مواجه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: دهگلان در دوره آهن و ادوار تاریخی و اسلامی دوباره با افزایش استقرار های انسانی مواجه بوده و برهمین اساس ضروری است با مطالعات بیشتر به ویژه لایه نگاری و کاوشهای هدفمند به پرسش های بی پاسخ جوابی علمی داده شود.
به گفته کریمی، این بررسی با هدف حفاظت بیشتر و کمک و تسریع در تهیه و تدوین نقشه و اطلس باستان شناسی کشور انجام گرفته که حاوی اطلاعات ارزشمندی از استقرارهای مختلف دشت دهگلان است که گزارش مشروح آن با مطالعه و تجزیه و تحلیل داده های موجود تهیه و تدوین خواهد شد.
مجوز بررسی های باستان شناختی دهگلان توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: