انتشار: ۲۰:۱۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
سرنوشت اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» احمدرضا درویش همچنان در صدر اخبار است.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه گذشته 13 شهریور ماه در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادعای خسارت عوامل فیلم رستاخیز اظهار کرد: ما درباره این فیلم پاسخ و توضیحات لازم را داده‌ایم و مسائل مطرح شده در حد ادعاست. گاهی برای برخی فیلم‌ها چند اصلاحیه می‌خورد، دلیلی بر این نیست که اعلام اصلاحیه روی فیلم، به منزله توقیف و لغو مجوز آن است.

جنتی افزود: گاهی تا ١٠ اصلاحیه در فیلم‌هایی اعمال شده است، بنابراین چرا آنها ادعای لغو مجوز و توقیف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نکرده‌اند. بعد از اعلام اصلاحیه، عوامل فیلم‌ها درصدد برطرف کردن برآمده و سریعا اقدام کرده‌اند و ما هم پس از انجام اصلاحیه، اجازه ادامه اکران داده‌ایم.

او درباره فیلم رستاخیز گفت: تنها حوزه علمیه بیش از پنج ایراد به این فیلم گرفته بود که ما تا حدودی از آنها گذشتیم. عوامل این فیلم از ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند که درمورد این فیلم نظریه تمام مراجع را کسب کرده‌اند، در حالیکه بعدا مشخص شد که این صحبت آنها صحت نداشت و تنها نظر چند نفر اخذ شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بیشتر مراجع محترم و علما و برخی شخصیت‌های دینی و مذهبی تاکیدشان این بود که باید چهره مبارک حضرت ابوالفضل العباس (ع) پوشانده شود که ما هم چند ماه پیش به عوامل این فیلم اعلام و حتی راهکار هم ارائه دادیم که روی چهره مبارک آن حضرت افکت نور بزنند ولی متاسفانه آنها نه تنها این کار را نکردند بلکه اقدام به شکایت کردند.

وی گفت: عوامل این فیلم می‌گویند شورا مجوز داده و بعد در چند سینما اکران شده و شما آن را لغو کرده‌اید؛ که ادعای خسارتشان درمورد این ماجرا است.

جنتی درباره پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط قوه قضائیه ملزم به پرداخت خسارت به سازندگان فیلم «رستاخیز» شده است، پاسخ داد: نه، اصلا چنین چیزی نیست. موضوع۴۰ میلیارد تومان در میان نیست. ۵۷ درصد از بودجه این فیلم با مشارکت کسانی تامین شده که اصلا دنبال برگشت پولشان نیستند. ۳۵ درصد آنها خیرین کویتی هستند که خودم یکی از کسانی بودم که بیشترین تلاش را کردم تا آنها را برای اسپانسر برای این فیلم دعوت کنم. ۲۲ درصد از هزینه فیلم هم توسط خیری در داخل کشور تامین شده است، حالا تیم سازنده به دنبال چه چیزی از باقی این ۵۷ درصد هستند. به نظر می‌رسد بیشتر به دنبال مسائل مادی موضوع هستند تا معنوی.

بنا بر این گزارش،چندی پیش تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده «رستاخیز» تایید کرد که حکم بدوی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده است و هیچ حکم دیگری برای وزارت ارشاد در نظر گرفته نشده است.

آن‌طور که در قوانین قضایی وجود دارد بعد از حکم بدوی، شخص اجازه پیدا می‌کند از نهاد عمومی شکایت کند.

اما اواسط مرداد ماه؛ رئیس حوزه هنری آخرین وضعیت اکران «رستاخیز» را منوط به حل شدن مشکلات این فیلم با وزارت ارشاد دانست و رییس سازمان سینمایی هم همان مقطع گفته بود؛ برای اکران این فیلم الان امیدواری بیشتری هست.

حجت‌الله ایوبی در پاسخ به اینکه در روزهای اخیر خبری مبنی بر اکران «رستاخیز» در ایام محرم مطرح شد؛ آیا رایزنی‌ها در این زمینه به نتیجه رسیده است؟ گفته بود:در حال حاضر برای اکران این فیلم امیدواری بیشتری داریم.

همچنین رییس حوزه هنری هم در همان مقطع اعلام کرده بود: ما در حوزه هنری امیدوار هستیم که مشکلات موجود بر سر راه اکران فیلم «رستاخیز» رفع شود؛ زیرا از نظر ما هیچ مانعی برای اکران این فیلم وجود ندارد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری درمورد موضع حوزه هنری پیرامون فیلم سینمایی «رستاخیز» گفته بود: در جریان آخرین وضعیت و جزئیات مربوط به فیلم «رستاخیز» نیستم ولی آنقدر اطلاع دارم که مراحل رفع مشکلات آن در حال سپری شدن است تا شاهد اکران این فیلم باشیم.

وی توضیح داده بود: بر این اساس، امیدوار هستیم که این مراحل هرچه زودتر انجام شود تا شاهد اکران «رستاخیز» در آینده‌ای نزدیک در سینماهای سراسر کشور باشیم. ما در حوزه هنری امیدوار هستیم که مشکلات موجود بر سر راه اکران فیلم «رستاخیز» رفع شود. در حقیقت امیدواریم که مشکلات آن‌ها با وزارت ارشاد حل و فصل شود؛ زیرا از نظر ما هیچ مانعی برای اکران این فیلم وجود ندارد.

مومنی شریف خاطرنشان کرده بود: در حقیقت اگر مشکلات فیلم با ارشاد حل شود ماهم در حوزه هنری بسیار خوشحال می‌شویم؛ زیرا وقتی فیلمی درمورد امام حسین (ع) و واقعه عظیم عاشورا باشد، چرا حوزه هنری از آن حمایت انجام ندهد؟ قطعا از آن حمایت می‌کنیم.

از 24 تیر ماه سال 94 که اکران "رستاخیز" در اولین روز نمایشش با اطلاعیه‌ی سازمان سینمایی، متوقف شد بیش از یک سال گذشت.

«رستاخیز» آخرین فیلم احمدرضا درویش اثری درباره‌ی واقعه‌ی عاشورا و قیام امام حسین (ع) است که بارها و در جلسات مختلف اعلام شد که توسط بخش خصوصی و نیز چند سرمایه‌گذار خارجی علاقه‌مند به چنین کاری،‌ ساخته و به عنوان یک تولید مشترک معرفی شده است. پروسه ساخت این فیلم از سال 83 آغاز شد و پس از گذشت کمتر از حدود 10 سال، در نهایت در سال 92 رونمایی شد. «رستاخیز» در جشنواره سی‌و دوم فجر هم به نمایش درآمد و توانست 9 سیمرغ بلورین و جایزه ویژه مصطفی عقاد را هم دریافت کند.

طبق اعلام دست‌اندرکاران تولید این فیلم که بارها در رسانه‌ها هم منتشر شده بود، این فیلم فتاوای لازم را برای نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) از فتاوای برخی مراجع عظام آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله خویی دارد. تا جایی که در روزهای پایانی سال 92،‌ آیت‌الله علم‌الهدی در دیدار با مسوولان و سینماگران حاضر در جشنواره‌ی فیلم بسیج هنرمندان (اختران) درباره‌ی فیلم «رستاخیز»، اظهار کرد:« می‌بینید بعد از نمایش این فیلم، چقدر حملات به وزارت ارشاد آغاز شده و آن‌ها باید پاسخگو باشند، در حالی که فیلم ارزشمندی است و هنگام ساخت از مقام معظم رهبری استفتاء کرده‌اند و آقا نوشته‌اند اگر وهن نباشد، ایراد ندارد که تصویر نشان داده شود و فیلم ساخته شده و حالا همه‌ی مداحان روی سر فیلم ریخته‌اند و بیچاره درویش، کارگردان فیلم رستاخیز، گیر افتاده است.»

سال گذشته تمام اقداملات لازم برای اکران خارجی و داخلی فیلم توسط دست‌اندرکاران این فیلم انجام شده بود و قرار بود توسط حوزه هنری به عنوان شرکت پخش‌کننده به اکران عمومی درآید؛ اکرانی که کمتر از یک روز طول کشید و با وجود اینکه تبلیغاتی برای نمایش عمومی فیلم در رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی پخش شده بود،متوقف شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: