انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
هیأت داوران پانزدهمین مسابقه سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، مقارن با 17 مرداد، سالروز تاسیس این انجمن، اسامی نامزدهای این دوره از مسابقه را در گرایش های مختلف مطبوعاتی معرفی کرد.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی به نقل از خانه تئاتر، هیأت داوران پانزدهمین مسابقه سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، متشکل از دکتر سید وحید عقیلی، دکتر مجید رضائیان، حسین پاکدل و حمید جبلی، در بیانیه ای، نامزدهای این دوره را معرفی کردند.
در متن بیانیه هیأت داوران آمده است:
یکم) نمایش برای «دیدن» است یا «فهمیدن»؛ رسانه چه؟ هر نمایی، «ارزشِ دیدن» ندارد، مگر آنکه بر «بسترِ خرد» استوار شود و جان ها، از این خرد، نیرویی مضاعف بگیرد. چنین است که نمایش - با خرد - به نوعی دیده می شود که مانا خواهد شد و ماندگار. قلم اما، «فصلِ مشترک نمایش و رسانه» است و روزنامه نگاریِ کم جان ما، می تواند با بضاعت خود، فضا را برای دیدنِ بهتر و سر انجام، فهمیدن و مانا شدنِ نمایش، فراهم سازد.
دوم) نمایش برای «اکنون» است یا «فردا»؛ رسانه چه؟ هر نمایی در «کادرِ اکنون» قابل دیدن است، اما در «قابِ فردا» امکان دیدن آن، وجود ندارد. نمایش آن هنگام از مرزِ اکنون می گذرد و به تعبیر مک لوهان، «رد پای فردا» را از لابلای همین لحظه های اکنون می توان دید که؛ جلوی «خلاقیت ها» و «آزاد اندیشیِ» هنر نمایش را نگیریم. هر بهانه ای برای ممانعت از ایجاد خلاقیت، یعنی؛ «محصور کردن» هنرِ نمایش در کادر اکنون. رسانه چه نقشی ایفا می کند؟ قلمِ روزنامه نگاران، تلاشی است برای کنار زدن پرده ها از «روی صحنه ای» که در «اکنون زدگی» میرا می شوند ولی در «نگاه فردایی» مانا.
سوم) نمایش برای «فرد» است یا «اجتماع»؛ رسانه چه؟ هر نمایی تا به «جریان» نیفتد و در «عرصه ای اجتماعی» جریان سازی نکند، در برداشت های فردی «محدود» می شود و هیچ گره ای را نخواهدگشود. به تعبیر گافمن، «هر کدام از ما در زندگی واقعی، نقشی و نمایشی را ایفا می کنیم که پشت صحنه ای نیز دارد.» نمایش حرفه ای و خردمندانه، هدفی جز جریان سازی و گشودنِ همین گره ها از نقش هایی که در لحظه لحظه زندگی ایفا می کنیم، ندارد. این گونه است که نمایش می تواند، افراد را مخاطب قرار دهد، ولی جامعه ای را به «جنبش» وا دارد و «جریانی متفاوت» بیافریند. رسانه چه می کند؟ امروزه «روزنامه نگاری تحلیلی»- به عنوان ژانر مسلط روزنامه نگاری - از قضا، در این هدف، با هنرِ نمایش، هم داستان است. روزنامه نگاری نیز، می کوشد تا در پاسخ به «چگونگی ها» و«چرایی ها»، گام در عرصه ای نهد که اولا، جامعه بی پرسش نماند و در ثانی، پرسش ها را، پاسخی شایسته دهد.
با نگاه به نکات پیش گفته، هیأت داوران با تجلیل از دست اندرکاران و ارسال کنندگان آثار، نکاتی را به رسم ادب و از سر فروتنی، تنها برای بهبود هر چه بهتر آثار توصیه می کند:
1 - آثار رسیده در «رشته گزارش»، دو پیام متفاوت را در برابر ما قرار داد: پیامی که نشان می دهد تا چه اندازه گزارش نویسی ما، از اصول محکم و حرفه ای خویش، فاصله گرفته و پیامی دیگر که به همه ما گوشزد می کند، چه قلم های توانمند و ظرفیت های شایسته ای وجود دارد تا این فرم از روزنامه نگاری، بیش از پیش در سال های پیش رو، خود را جلوه گر سازد.
2 - آثار رسیده در «رشته گفت و گو»، امیدواری ها را بیش از پیش افزون ساخت. آثاری «چالشی، متنوع، گسترده و از تنظیم هایی حرفه ای و اصولی» به نحوی که هیأت داروان را مجاب کرد تا برای ضایع نشدن حق شرکت کنندگان - برای نخستسن بار - بر تعداد نامزدهای خویش بیفزاید.
3 - آثار رسیده در «رشته مقاله»، قابل قبول و مناسب به نظر می رسید، با این تأکید که به دلیل «وجوه پیچیده و گسترده و مفاهیم متنوع» در عرصه تئاتر، این رشته هنوز جا دارد تا بیش از آن چه در آثار سال جاری شاهد آن بودیم، ارتقا یابد.
4 - آثار رسیده در «رشته نقد»، توجه ها را به سوی خود معطوف ساخت، اما انتظارها را، نه. به نظر چنین می رسد که از قضا این رشته، حساس ترین برای تقویت هنرِ تئاتر است و روزنامه نگارانِ منتقد و کارشناس ما، به خوبی می توانند بیش از گذشته، این رشته را، حرفه ای تر و عمقی تر دنبال کنند.
5 - آثار رسیده در «رشته ترجمه»، انتظارها را برآورده ساخت و مانند «رشته گفت وگو»، تحسین هیأت داروان را بر انگیخت. امید می رود برای سال و سال های پیش رو، این رشته همچنان از قوامی که شاهد آن بودیم، برخوردار باشد و آثار شایسته به جامعه تئاتری و رسانه ای- با ترجمه های دقیق و بی نقص - ارزانی شود.
6 - آثار رسیده در «رشته عکس»، از تنوع لازم برخوردار بود، اما از کثرت لازم، نه. با این وجود، «کیفیتِ کارهای ارائه شده» به نوعی بود که نشان می داد؛ ظرفیت عکاسی تئاتر ما، قابل اعتناست که البته نیاز دارد به فعلیت درآید.
در خاتمه هیأت داروان امید دارد، فضای کنونی که نفس اندکی برای «تئاتر و رسانه» ایجاد کرده است، در سال های پیش رو- فارغ از محافظه کاری ها- افزون شود وهمه ما، شاهدِ رمق گرفتن بیشتر این دو در عمل باشیم؛ چنین بادا !
هیات داوران در ادامه اسامی نامزدهای بخش های هفت گانه پانزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر را به شرح زیر اعلام کرده است:
- بخش گزارش
آیه کیان پور از مجله شبکه آفتاب، احسان زیور عالم از خبرگزاری تسنیم و نرگس کیانی از روزنامه صبا.
- بخش مقاله
مجید کیانیان از مجله هنرهای زیبا، سعیدرضا خوش شانس از مجله نمایش و سامی صالحی ثابت از سایت انسان شناسی و فرهنگ.
- بخش یادداشت
رامتین شهبازی از مجله پاراگراف و مجید کیانیان از سایت صحنه با دو اثر.
- بخش ترجمه
خاطره کرد کریمی از مجله شبکه آفتاب، علی منصوری از مجله شبکه آفتاب و مجید کیانیان از مجله نمایش.
- بخش گفت و گو
فرزانه ابراهیم زاده از روزنامه شرق، محمدرضا فرزاد از مجله شبکه آفتاب، پیام رضایی از روزنامه اعتماد با دو اثر، مرجان سمندری معطوف از مجله نمایش و عباس غفاری از روزنامه سینما.
- بخش نقد
شهرام خرازی ها از روزنامه قانون، سولماز غلامی از مجله نمایش و بهزاد خاکی نژاد از مجله هنر بازیگری.
- بخش عکس
مریم قهرمانی زاده، حسین اسماعیلی و بهار نیک پور.
برگزیدگان این مسابقه سالیانه مطبوعاتی، پنجشنبه 4 شهریور، در مراسمی که جزئیات آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد، معرفی و قدردانی می شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: