انتشار: ۱۲:۵۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
جلسه آشنایی با اپرا با نمایش اپرای "رستم و سهراب" ساخته لوریس چکناوریان روز گذشته در خانه موسیقی برگزار شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسکا،جلسه آشنایی با اپرا به همت کانون خوانندگان کلاسیک روزگذشته با نمایش اپرای "رستم و سهراب" ساخته لوریس چکناوریان و با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان در ساختمان شماره1 برگزار شد.
در ابتدای این برنامه نسرین ناصحی(رئیس کانون خوانندگان کلاسیک) ضمن خوش آمد گویی به حضار گفت: چند ماه در اجرای برنامه های آشنایی با اپرا وقفه افتاد ولی امروز خوشحالیم که این جلسات با نمایش اپرای رستم و سهراب اثر آقای چکناوریان از سر گرفته می شود و قرار است این جلسات ادامه پیدا کند.

در ادامه برنامه عظیمی نژاد از علاقمندان آثار لوریس چکناوریان در سخنانی به بررسی ویژگی های فردی و همچنین آثار این هنرمند پرداخت.
سپس لوریس چکناوریان پشت تریبون قرار گرفت و درباره روند شکل گیری این اپرا گفت: من از کودکی با اشعار فردوسی در زورخانه آشنا شدم و بعد از آن همیشه به داستان رستم و سهراب علاقه داشتم. در تمام سال های فعالیتم دوست داشتم این اپرا را بنویسم.
وی افزود: پس از آنکه به اتریش رفتم و کارل ارف با کارم آشنا شد کمک هزینه ای برای من فراهم کرد و من کار روی اپرای رستم و سهراب را آغاز کردم.  موسیقی زورخانه ‌ای و موسیقی که در دسته‌های عزاداری ماه محرم نواخته می‌شود، دو منبع الهام در تصنیف موسیقی اپرای رستم و سهراب بودند.
چکناوریان گفت: ساخت این اپرا 25 سال زمان برد و بعد از نوشتن آن 15 سال نزد خودم باقی مانده بود تا درنهایت در تهران به روی صحنه رفت.
این آهنگساز همچنین درباره ادای اشعار در اپرا گفت: در اپرا چون تمرکز بر روی موسیقی است مثل تاتر ادای کلمات مفهوم نیست چون قرار است احساسات از طریق موسیقی بیان شود بنابر این اشعار در این اپرا ممکن است مفهوم نباشد. ضمن اینکه این اشعار توسط افرادی خوانده شده که فارسی زبان هم نیستند و بسیاری از حروف فارسی را نمی توانند ادا کنند.
پس از این سخنان فیلم اپرای "رستم و سهراب پخش شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: