انتشار: ۲۱:۳۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
استاد موسیقی کشورمان گفت: موسیقی نواحی و سنتی همزاد یکدیگر بوده و هر یک از این دو موسیقی وابسته به یکدیگرند.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛ علی اکبر شکارچی در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی و آیینی ایران 'آینه دار' اظهارکرد: پس از چهار روز کار عاشقانه این جشنواره امروز به پایان رسید؛ همان دستی که طبقه خواص و عوام را دو دسته کرده موسیقی محلی و سنتی را نیز به دو بخش جدا کرده است در صورتی که هیچ عنصری در موسیقی شهری نیست که در موسیقی محلی نباشد و این دو موسیقی همزاد یکدیگرند.
وی ادامه داد: این دو موسیقی هیچ کدام نمی توانند بدون دیگری به حیات خود ادامه دهند اما تقدیر این بوده هر کدام از این موسیقی ها جداگانه مسیر خود را در پیش بگیرند.
این استاد موسیقی تاکید کرد: موسیقی بومی و محلی با محوریت زندگی و کار به فعالیت خود ادامه داده و موسیقی سنتی با ارائه اشعار مولانا به حیات خود ادامه داد.
شکارچی اظهارکرد: موسیقی خواص همیشه در تاریخ حاکمیت مطلق داشت و حیات بشری و مردمانی که کار و تولید را بر عهده داشتند با موسیقی عوام ادامه دادند.
وی در ادامه گفت: هیچ چیزی مانند موسیقی روح و روان و اندیشه انسان را دگرگون نخواهد کرد و موسیقی انسان را برای خلاقیت آماده کند. موسیقی انسان را آزاده و سرافراز بار می آورد و با این هنر انسان تن به سلطه نمی دهد.
این استاد موسیقی تصریح کرد: بسیاری از موسیقی دانان و نوازندگان نواحی تا وضو نگیرند و سجده نکنند ساز به دست نمی گیرند و این موسیقی به گمان من از آسمان می رسد و راویان این موسیقی پیام رسانان آن به بشریت هستند.
شکارچی گفت: موسیقی و هنرمند مانند درختی است که می روید و شتابی ندارد. باید حوصله کنیم و شتاب نکنیم. امروز به برکت وضعیت پس از انقلاب، آتش آموختن موسیقی و شعر و ترانه در خانواده ها افروخته شده که درتاریخ نظیر ندارد.
وی ادامه داد: دوره ای رسیده که بسیاری می خواهند موسیقی را با خلاقیت های جدید پیدا کنند و موسیقی سنتی و محلی را تلفیق کرده و متناسب با نیاز جامعه موسیقی را بارور کنند.
این استاد موسیقی تاکید کرد: برای تربیت راستین باید کسی که موسیقی سنتی کار می کند از موسیقی قوم خود مطلع باشد و فعالان موسیقی قومی باید از موسیقی سنتی بدانند.
شکارچی یادآور شد: رو در رویی موسیقی شهری و بومی همانند این است که دو عزیز دست در گردن یکدیگر می اندازند و این دو موسیقی همدیگر را نگه داشتند و نگهبان یکدیگرند و برای موسیقی ما نیز خدایی است که از آن مراقبت می کند.
احسان رسول اف رئیس جشنواره نیز در ادامه اظهارکرد: فستیوال آینه دار امروز با لطف و مهربانی هنرمندان در تالار وحدت به کار خود پایان می دهد. آنچه اتفاق افتاد بدون همراهی و عشق گروه جوان برگزار کننده این جشنواره ممکن نبود و این حداقل کاری است که می توانیم برای پاسداشت فرهنگ ایران زمین انجام دهیم.
وی یادآورشد: امیدوارم آینه دار در دوره پیش رو آینه ای به ژرفای سیرت پر معنی فرهنگ و هنر ایران زمین باشد./ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: