انتشار: ۲۰:۱۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدیر انتشارات «کساکاوش» با اشاره به مزیت‌های نشر دیجیتال، گفت: با توجه به اینکه رشد و سرعت تکنولوژی و دانش فنی نسبت به ده سال گذشته روند سریعی دارد، مجبور هستیم اطلاعات کتاب‌ها را مرتب ‌به‌روز کنیم و این یکی از ویژگی‌های این آثار به شمار می‌آید.
به گزارش تابناک، نشست نشر دیجیتال، روز شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با حضور داوود رمضانی، نویسنده و پژوهشگر، سیامک دری مدیر انتشارات «کساکاوش» و احمد خالصی پژوهشگر در سرای اهل قلم ناشران دانشگاهی برگزار شد.

سیامک دری در این مراسم با بیان اینکه مطالب و مباحث نشر دیجیتال، نوین است و هنوز در ابتدای راه قرار داریم، عنوان کرد: بخش عمده کاربرد نشر دیجیتال، نشر و توزیع محتوای مطالب و کتاب‌ها است، در کل می‌توان گفت از تجهیزات الکترونیکی برای تولید کتاب استفاده می‌شود که در دنیا به نشر رومیزی معروف است.

وی افزود: در این میان یکی از ایرادات نشر دیجیتال این است که اگر نرم‌افزار عوض شود ممکن است خیلی از کتاب‌ها را نتوان مطالعه کرد؛ اما کتاب‌های چاپی از هزاران سال پیش به عنوان یک فرمت ثابت، ماندگار مانده است و ما آرشیو نسخه‌های چاپی کتاب‌ها را به دلیل ماندگاری و عدم نیاز به تکنولوژی در کتابخانه‌ها نگهداری می‌کنیم.

دری در ادامه با بیان اینکه سه قالب‌بندی کلی برای نشر دیجیتال وجود دارد، یادآور شد: اکنون محتواهایی که در حوزه نشر دیجیتال منتشر می‌شوند، اغلب در‌ فرمت‌های PDF، HTML و EPUB هستند که قابلیت‌های متنوعی برای ارائه بهتر و مناسب‌تر مطالب به مخاطبان دارند.

وی با طرح اینکه نشر الکترونیک تا چه میزان به حوزه چاپ نزدیک است، گفت: ‌ انسان دوست دارد با کتاب ارتباط فیزیکی داشته باشد و به همین دلیل در نسخه‌های جدید تلاش می‌کند امکاناتی مانند ورق زدن، بوی کاغذ و بوی مرکب را برای آن‌ها شبیه‌سازی کند تا به ساختارهای کتاب نزدیک شوند.

مدیر انتشارات «کساکاوش» در بخش دیگر سخنان خود درباره کاربرد نشر دیجیتال در آموزش‌های الکترونیکی و راه دور، گفت: ‌ نشر دیجیتال می‌تواند در نشر مطالب علمی و فنی دانشگاهی موثر باشد و در این میان باید از زمینه‌های موجود در این حوزه استفاده کنیم؛ به گونه‌ای که نیاز به حضور کتاب‌های چاپی سرکلاس‌های درس نیست و فقط از راه نشر دیجیتال تدریس شود.

در بخش دیگر این نشست، احمد خالصی، پژوهشگر و محقق نیز در سخنانی با بیان این‌که استفاده از متن، عکس و تصویر در نشر دیجیتال پررنگ است، گفت: نشر دیجیتال به صورت فراگیر در جهان شکل گرفته است و اگرچه مخالفان و موافقانی دارد اما مزایایی دارد که کمتر کسی مخالف آن است.

وی ادامه داد: ‌ یکی از مشکلات اصلی این حوزه تعدد مدیریت در مراکز دولتی است و هنوز متولی و مسئول مشخصی فعالیت‌ها و کارهای این حوزه را بر عهده دارد. به همین دلیل ما با مشکلات کوچک و بزرگ فراوانی در این زمینه روبه‌رو هستیم.

خالصی در بخش دیگر سخنان خود درباره تغییر ساختار فرهنگی جامعه، ادامه داد: ‌ در جهان امروز، رفتار‌ها واکنشی شده است و روند تولید و صرف علم دموکراتیک شده است و در این زمینه فرهنگ دیجیتالی و رشد فناوری افزایش یافته است.

وی درباره ویژگی نشر دیجیتال، عنوان کرد: شتاب و سرعت در تولید علم و معرفت را می‌توان یکی از مهم‌ترین وجه‌های نشر دیجیتال کشور دانست که به علت چندرسانه‌ای بودن و در کنار هم قرار گرفتن متن و تصویر و صدا برای مخاطب جذابیت ایجاد می‌کنند.

داوود رمضانی، مولف و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات نیز در سخنانی گفت: ‌ نقش فناوری اطلاعات در حفظ محیط زیست نیازمند برنامه‌ای جامع است و در این میان درختان کمتری از بین می‌روند، اما این موضوع به تنهایی کافی نیست و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در دوره کنونی سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالاست و تولید محتوای دیجیتال روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: ‌ از آنجایی که ما می‌خواهیم تفکر خواندن کتاب‌هاس سنتی را ترویج دهیم، راه صحیح این است که بخشی از متون فاخر و محتوای فاخر را در همین فضا منتشر کنیم و اکنون که نهصت متن آزاد شکل گرفته است، ضرورت رسیدن به متن و محتوای صحیح رسیدن به منابع صحیحی است که در فضای مجازی ارائه می‌شود.
 
رمضانی با اشاره به مشکلات و آسیب‌هایی که پیش روی نشر دیجیتال است، گفت‌: بخش عمده نشر دیجیتال در فضای اینترنت توزیع می‌شود و از آنجایی که اینترنت در کشور ما عادلانه توزیع نشده است، زمینه و بستر مناسب برای گسترش و توسعه این نشر در کشور فراهم نیست.

وی یادآور شد: این در حالی است که در بسیاری از کشور‌ها، حدود ۵۰ درصد مطالب درسی سر کلاس‌ها از طریق اینترنت تدریس می‌شود اما متاسفانه در دانشگا‌ه‌های ما امکان استفاده از یک فضای اینترنتی ساده وجود ندارد.

رمضانی همچنین به یک مشکل صنفی نیز در این زمینه اشاره کرد و گفت: ‌ یکی از آسیب‌های جدی در این زمینه، این است که حق مولف در نشر الکترونیک دیده نمی‌شود، بار‌ها پیش آمده است روی کتابی حدود سه سال کار کرده‌ام اما نسخه دیجیتال آن به راحتی در دست مراجعان این حوزه قرار می‌گیرد و حق مولف و ناشر زیر پا گذاشته می‌شود.

به گفته وی، زمانی که محتوای دیجیتال یک کتاب در فضای اینترنت توزیع می‌شود چه کسی حق مولف را پردخت می‌کند و چنین موضوعی موجب می‌شود نویسندگان از این کار دلسرد شوند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» تا امروز شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • عبدالهی
  • IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
مصاحبه بسیار خوبی بود