انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
نشست «جلوه‌های هنر در شاهنامه» همزمان با روز بزرگداشت فردوسی در نمایشگاه کتاب برگزار شد.
نشست «جلوه‌های هنر در شاهنامه» همزمان با روز بزرگداشت فردوسی در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نشست «جلوه‌های هنر در شاهنامه» با حضور یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی، منصور وفایی، نقاش قهوه‌خانه‌ای، قدمعلی سرامی، استاد دانشگاه و محقق، احمد معین سلوکی، شاهنامه‌خوان، و سیدجعفر حمیدی، استاد دانشگاه بهشتی، عصر روز جمعه 25 اردیبهشت‌ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست موحدفرد که مدیریت این نشست را برعهده داشت اظهار کرد: به مناسبت روز فردوسی برنامه‌های گوناگونی در سراسر ایران در حال برگزاری است که این مراسم نیز یکی از آن برنامه‌هاست.

وی ادامه داد: ابیات شاهنامه در گذر زمان سخن گفتن را به ما یاد داده است زیرا در لایه لایه‌های این ابیات سخن‌ها و مفاهیم زیادی نهفته است که به جامعه منتقل شده است.

سیدجعفر حمیدی که سخنران بعدی این نشست بود با اشاره به آمدن الفاظ گوناگون در شاهنامه بیان کرد: فردوسی در کتاب شاهنامه بیش از 400 بار از کلمه هنر استفاده کرده که این اهمیت هنر و هنرمندان را می‌رساند. به‌شخصه معتقدم که فردوسی یک دانشمند، هنرمند، منجم، ریاضی‌دان و شاعر بزرگ است که هنرمندانه درباره زیبایی‌ها سخن گفته است.

او ادامه داد: فردوسی همچنین چندصدبار از واژه گوهر استفاده کرده است که این کلمه به معنی مال و ثروت نیست، بلکه به معنی ایرانی بودن است. ادب، انسان را از لغزش بازمی‌دارد و به همین دلیل است که ما به یادگیری ادبیات تاکید ویژه‌ای داریم.

این استاد دانشگاه در توضیح نقش هنرمند گفت: هنرمند تنها فردی است که بازنشسته نمی‌شود زیرا هنر انسان را خسته نمی‌کند و تنها به ترقی فکر می‌پردازد.

مردم شاهنامه و فردوسی را نشناخته‌اند


در ادامه این نشست منصور وفایی با اشاره به زیبایی‌های شاهنامه اظهار کرد: هزار سال از انتشار شاهنامه می‌گذرد اما هنوز نه شاهنامه و نه فردوسی درست به مردم معرفی نشده‌اند. فردوسی درک بالایی از مطالب داشت و به شدت انسان تصویرسازی بود به نحوی که گاهی اوقات فکر می‌کنم فردوسی یک نقاش حرفه‌ای بوده است.

او افزود: عده‌ای معتقدند برخی ابیات فردوسی مبهم است اما این نظریه غلط است زیرا این افراد فردوسی را نشناختند و پی نبردند که وی یک انسان نابغه بوده و هیچ بیتی را بی‌دلیل نیاورده است.

باید لایه‌ها را کنار بزنیم تا به عمق صحبت‌های فردوسی پی ببریم


سرامی که آخرین سخنران این نشست بود با اشاره به صحبت‌های دیگر سخنرانان گفت: معنی گوهر در شاهنامه همان ژن است اما هنر کارهایی است که بر اساس استعدادهای ذهنی و تلاش آدمی ایجاد می‌شود و ژن افراد در شکوفایی آن بی‌تاثیر نیست.

او افزود: باید لایه‌های شعری را کنار بگذاریم تا بتوانیم به عمیق صحبت‌های فردوسی پی ببریم. گوهر کلمه بسیار مهمی است که در شاهنامه بارها و بارها به آن تاکید شده است زیرا گوهر مکمل هنر است و اگر نبود هیچ‌کدام از ما نمی‌توانستیم هنر را بیاموزیم.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» تا ساعت 20 امروز 26 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: