انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
گروهی از تصویرگران حاضر در نمایشگاه تصویرگری کودک و نوجوان در حرکتی خودجوش آثار خود را در معرض دید بازدیدکنندگان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار دادند
گروهی از تصویرگران حاضر در نمایشگاه تصویرگری کودک و نوجوان که در حرکتی خودجوش آثار خود را در معرض دید بازدیدکنندگان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار دادند، نسبت به نتایج این حرکت گروهی اظهار نظر کردند.

به گزارش فارس، برگزاری نمایشگاه تصویرگری کودک و نوجوان که با کمک انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برگزار شد، راهکاری برای آشنایی بیشتر ناشران با تصویرگران بود. گروهی از این هنرمندان نظرات خود را درباره برگزاری این نمایشگاه و همچنین راه‌های بهبود کیفی آن در سال‌های آینده بیان کرده‌اند:

یک حرکت دسته جمعی غیرتشریفاتی


 علی میری با 20 سال سابقه در حوزه تصویرگری معتقد است: قطعا برگزاری نمایشگاه تصویرگری کودک و نوجوان اقدام اولیه برای ایجاد اتحاد و انسجام و زیربنای هر فعالیتی به منظور ترقی جایگاه تصویرگری در کشور است. تصویرگران به طور عمده در این نمایشگاه دو هدف را دنبال می‌کنند. اول رشد اعتباری و دوم بعد مالی.

وی افزود: این نمایشگاه فرصت بسیار عالی و مغتنمی بود برای این که در هر دو عرصه، شاهد تاثیرات شگرفی باشیم. از طرفی ارائه مستقیم آثار در نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و ارتباطی که با ناشران برقرار شد، فرصت‌های شغلی زیادی برای هنرمندان به ویژه کسانی که حضور اولشان را در یک نمایشگاه بزرگ تجربه می‌کردند، ایجاد کرد.

این تصویرگر همچنین با ارائه راهکارهایی درباره بهبود کیفیت برگزاری این نمایشگاه در سال‌های آتی عنوان کرد: این نمایشگاه به عنوان حرکت اول دارای نواقصی است که در آینده و با تکیه بر تجربیات، شاهد رفع آن خواهیم بود. مواردی از جمله ممیزی دقیق‌تر آثار توسط تیم داوران مورد وثوق تصویرگران، کیفیت اجرای بهتر در چاپ، قاب، نحوه نصب و چیدمان، دعوت از اساتید برجسته تصویرگری برای شرکت در نمایشگاه برای اعتبار بخشیدن و دلگرم کردن هنرمندان جوان، ارائه بروشور و کتاب آثار شرکت داده شده و...

وی همچنین توضیح داد: جلوگیری از چاپ کتب اسکن شده خارجی و الزام ناشران برای استفاده از استعداد و توانایی سرشار هنرمندان کشور که سال‌هاست در عرصه‌های جهانی نیز مقام‌های زیادی کسب می‌کنند، یکی از این حمایت‌هاست.

این نمایشگاه آزاد است


شیرین شیخی متولد تهران است و مدرک کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه تهران دارد. وی عضو انجمن تصویرگران کودک و نوجوان است و سابقه تصویرسازی برای مجلات و کتاب های کودک از سال 83 و مدیریت هنری از سال 87 تا کنون را در ارنامه کاری‌اش یدک می‌کشد. این تصویرگر درباره مزایای نمایشگاه تصویرگری کودک و نوجوان گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی بود برای شناسایی آثاری با سطح کیفی بالا که تاکنون فرصت نمایش پیدا نکرده‌اند.همچنین ناشران سراسر کشور می‌توانند در فضایی دوستانه و نزدیک به هم، به آثار تصویرگران گوناگون دسترسی پیدا کرده و در نتیجه بازار شغلی مناسبی برای تصویرگران فراهم می شود.

وی افزود: امسال طبق عنوان نمایشگاه تصویرگری که نمایشگاهی آزاد نام گرفت، شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان عرصه‌های مختلف بدون در نظر گرفتن سطح کارها و بدون داوری و تکفیک آثار، کارهای خود را ارسال کردند اما پیشنهاد من این است در سال‌های بعد برای ارتقا سطح کیفی آثار کارها داوری و درجه بندی شوند تا باعث ایجاد فضای رقابتی سالم بین تصویرگران آماتور و حرفه ای باشد.

شیخی با تاکید بر ضرورت حمایت مسئولان ادامه داد: متولیان هنری می‌توانند با در اختیار گذاشتن مکان مناسب برای عرضه آثار تصویرگران و ایجاد فضایی مناسب برای گفتگوهای تصویرگران از نزدیک، همچنین با تقبل هزینه‌هایی مثل چاپ کاتالوگ نمایشگاه و کتاب آثار تصویرگران در این زمینه یاری کنند.

 تصویرگران بازبین آثار خود باشند


زهره پرهیزکاری متولد 1369 است و مدرک کارشناسی ارتباط تصویری از دانشگاه الزهرای تهران دارد. وی درباره اولین تجربه برگزاری مستقل نمایشگاه تصویرگری کودک و نوجوان گفت: از آنجایی که این نمایشگاه در موضوع آزاد بود و کارهای مختلف با سطوح کیفی مختلف در نمایشگاه حضور داشت، ناشران کارهای ضعیف و قوی را در کنار هم دیدند و توانستند از بین آن‌ها انتخاب کنند. نکته دیگر اینکه ناشران در این فرصت می‌توانستند با تصویرگران بیشتری از سراسر ایران آشنا شوند که شاید فرصتی بود که پیش از این بوجود نیامده و برای اولین بار بود چنین اتفاق بزرگی صورت گرفت.

وی افزود: امسال، سال اول برگزاری نمایشگاه بود و وجود بعضی ضعف و کاستی ها طبیعی است. با تجربیاتی که از نمایشگاه امسال بدست آمد، می‌شود برای داشتن نمایشگاه‌های بهتر از لحاظ سطح کیفی در آینده برنامه ریزی کرد. بعضی نکات در این زمینه کمک کننده هستند. اول این که همه هنرمندان خود، کارهایشان را بازبینی و بهترین اثر را ارسال کنند و در اینجا نیاز به یک یا چند داور با تجربه هم احساس می‌شود. با داوری آثار و انتخاب بهترین‌ها، سطح کیفی نمایشگاه بالا خواهد رفت. نمایشگاه امسال در فرصت کمی برنامه ریزی و اجرا شد که این اجرا با کمک و مشارکت اعضای شرکت‌کننده در نمایشگاه و دوستان دیگر صورت گرفت.

تصویرگری بین مردم بیشتر شناخته شد

 مریم انداز تصویرگر دیگری است که با 8 سال سابقه در نمایشگاه تصویرگری کودک و نوجوان حضور دارد. وی برگزاری این نمایشگاه را اتفاق موثر و مفیدی ارزیابی کرده و گفت: اگرچه نمایشگاه بدون برنامه ریزی قبلی و خیلی سریع برگزار شد اما به نظر من باعث شناخته شدن هنر تصویرگری بین مردم شد.

این تصویرگر افزود: اما ادامه یافتن این کار نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد و در یک مکان مجزا از نمایشگاه باید صورت بگیرد. کمک مسئولان هم در این زمینه می‌تواند با در اختیار قرار دادن فضای کافی برای برپایی این نمایشگاه همراه باشد.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: