انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

جمشید هاشم‌پور در افتتاحیه نخستین جشن عکاسان سینمای ایران از عکس‌های فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه نخستین جشن عکاسان سینمای ایران، عصر روز جمعه، 25 اردیبهشت‌ماه، با حضور جمشید هاشم‌پور (بازیگر)، علیرضا شجاع نوری (بازیگر و تهیه‌کننده سینما) و تعداد زیادی از عکاسان سینما و علاقه‌مندان به این عرصه در باغ موزه قصر برگزار شد.

بخش ویژه این نمایشگاه رونمایی از عکس‌های فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی بود که توسط جمشید هاشم‌پور انجام شد. هنگام رونمایی از این عکس‌ها، علیرضا شجاع نوری گفت: عکس‌های این پروژه عظیم امروز به دست یکی از خوش‌اخلاق‌ترین و ارزنده‌ترین بازیگران سینمای ایران رونمایی می‌شود.

جمشید هاشم‌پور با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم، گفت: عکس‌های این نمایشگاه در یک فرم خاص و قشنگ و زنده هستند. به نظر من در این عرصه از خارج چیزی کم نداریم. آدم این عکس‌ها را که می‌بیند تشویق می‌شود که بیشتر در خدمت عکس و دوربین باشد. من خودم به عکس اهمیت زیادی می‌دهم و معتقدم قبل از اینکه مردم کار را ببینند عکس را می‌بینند. می‌توان به وسیله‌ی این عکس‌ها کار را آن‌گونه که هست ارائه داد. به همه عکاسان سینما تبریک و خسته نباشید می‌گویم و امیدوارم سالیان سال باشند و ترقی کنند.

عکاس محمد (ص) لحظه شکار را خوب می‌شناسد

علیرضا شجاع نوری–بازیگر و تهیه‌کننده سینما- نیز با بیان اینکه کار عکاسان سینما حساس است و در بهتر شدن اثر نقش دارد، اظهار کرد: بعضی وقت‌ها عکاسان سینما زاویه‌های بهتری از عوامل دیگر در ذهن دارند. یک عکاس سینما با تک فریم باید حرفش را بزند و حس را بدهد و در 20 تا 30 فریم عکس با مخاطب ارتباط بگیرد و به او بگوید با چطور فیلمی طرف هست و شناسنامه‌ای برای آن تعریف کند. بنابراین کار عکاس سینما خیلی حساس و سازنده است.

او افزود: بیشتر عکس‌هایی که در این نمایشگاه دیدم، کارهای فکر شده بودند و حس را نسبت به نور و قصه و حرکت خوب بیان کرده بودند. خوشحال شدم که بضاعت عکاسی سینمای ما این‌قدر خوب شده است. منتها معتقدم که اگر کماکان عکاس‌ها فکر کنند که دارند آنالوگ عکس می‌گیرند و به این فکر کنند که هر فریم، شاید آخرین عکسی است که می‌گیرند، بهترین انتخاب را داشته باشند و خودشان را رشد بدهند. در این صورت آینده تضمین شده‌تری خواهیم داشت.

شجاع نوری همچنین گفت: با توجه به اینکه امروزه عکاسی با موبایل و... هم صورت می‌گیرد، کسی در عکاسی موفق خواهد بود که واقعا جوهره هنری خود را نگه داشته باشد و با خودش نگوید که از هزار تا عکسی که می‌گیرم بالاخره یکی خوب درمی‌آید. عکاس باید به این فکر کند هر یک عکسی که می‌گیرد خوب باشد.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی برپایی نمایشگاه آثار عکاسان سینمای ایران، گفت: این نمایشگاه اتفاق و موقعیت خوبی است. هم برای من به عنوان تهیه کننده و بازیگر و هم برای دیگران. امیدوارم مردم هم استقبال کنند و این عکس‌ها را ببینند. ابتکار دیگر این نمایشگاه و حضور از عکاسان صنف‌های دیگر هم برایم جالب بود.

شجاع نوری درباره‌ی عکس‌های فیلم محمد (ص) نیز گفت: قبلا عکس‌های این فیلم را در کنار صحنه دیده بودم. یکی از امتیازات نادر فوقانی -عکاس فیلم محمد (ص)- این است که لحظه شکار را خوب می‌شناسند و سیستم عکاسی‌اش مثل عکاسی آنالوگ است. آشنا بودن با لحظه شکار خیلی مهم است و باعث شده فوقانی عکس‌هایی بگیرد که طراوت و فرصت‌سنجی آن‌ها گاهی حتی در صحنه خود فیلم نباشد. این عکس‌ها تمام حس صحنه را منتقل می‌کنند و کار فوقانی قابل تقدیر و تحسین است. البته خود فیلم هم این موقعیت را برا عکاس فراهم کرده و هر دوطرف شانس داشته‌اند که با هم همکاری کرده‌اند.

آینده روشن برای عکاسان سینمای ایران

حافظ احمدی–رییس انجمن عکاسان سینمای ایران- نیز در این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی برگزاری این جشن گفت: این نمایشگاه شامل بخش مسابقه، جنبی و ویژه است. بخش ویژه مربوط به رونمایی عکس‌های فیلم محمد (ص) است که فکر کردیم عید مبعث بهترین بهانه برای این رونمایی است.

او افزود: این نمایشگاه از 32 عکاس و 59 عنوان فیلم تشکیل شده و در معرض نمایش است و در بخش جنبی هم آثار چهار عکاس وجود دارد. در کنار ما شش انجمن عکاسان ایران، مطبوعات، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تئاتر، میراث فرهنگی و تبلیغات نیز حضور دارند و عکس‌هایشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. این اتفاق اولین جشن مستقل بزرگ انجمن عکاسان سینما است. البته ما پیش از این 17 دوره نمایشگاه از آثار عکاسان سینمای ایران برپا کرده‌ایم.

احمدی به کیفیت بالای آثار این نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: از نظر کیفیت، نمایشگاه عالی است. خودمان هم فکر نمی‌کردیم کارها در این حد خوب باشند. داوران محترم که از اساتید خوب این حوزه هستند، عکس‌ها را داوری کردند. این اتفاق نوید این را می‌دهد که ما آینده روشنی برای عکاسان سینمای ایران در پیش داریم.

رییس انجمن عکاسان سینمای ایران همچنین به لزوم توجه به صنف‌های مختلف فعال در سینما اشاره کرد و گفت: فقط انجمن عکاسان سینما نیستند که زیاد دیده نمی‌شوند، بقیه صنوف هم همین مشکل را دارند. معمولا در همه جای دنیا جلوی دوربین خیلی پررنگ‌تر از پشت دوربین است. تفاوت انجمن عکاسان سینما با بقیه صنوف در این است که کارش پس از تمام شدن فیلم تازه شروع می‌شود. قبل از اکران و همزمان با آن و بعد از آن کار تبلیغات و اطلاع‌رسانی که عکس‌ها در نشریات و ... انجام می‌دهند باعث دیده شدن فیلم و تبلیغ برای آن می‌شود.

او ادامه داد: امیدواریم که از طرف خود سینماگرها و مسؤولان فعال در سینما و مردم کار این عزیزان بیشتر دیده شود. چون آثار آن‌ها به فروش فیلم و آشنا شدن با آن کمک می‌کند. یک شخص می‌تواند با دیدن عکس‌ها یک آشنایی نسبی با فیلم به دست بیاورد و نسبت به قصه آن و موضوعش اشراف پیدا کند.

احمدی درباره مراسم اختتامیه و جشن اصلی عکاسان سینما نیز گفت: اول خردادماه نخستین جشن عکاسان سینمای ایران با تقدیر از دو کارگردان، دو تهیه‌کننده، دو بازیگر، سه پیشکسوت، حامی معنوی و یک پژوهشگر که در این عرصه فعالیت می‌کنند، برگزار می‌شود.

لطف حضرت محمد (ص) همراه من بود

نادر فوقانی–عکاس فیلم محمد (ص)- نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی تجربه حضورش در این پروژه، گفت: فیلم محمد (ص) پروژه خاصی بود و من به صورت اتفاقی به این پروژه دعوت شدم. چند نفر نمونه کار بردند و به لطف خود حضرت من انتخاب شدم. پروداکشن عظیم کار یک تیم عکاسی را می‌طلبید و فکر می‌کنم نظر خدا و لطف خود حضرت محمد (ص) بود که من توانستم به تنهایی از پس این پروژه بربیایم.

این عکاس ادامه داد: از همکاری با مجید مجیدی و یک تیم بزرگ خیلی چیزها یاد گرفتم و برای من از همه مهم‌تر همکاری دو تیم ایرانی و خارجی فیلم محمد (ص) بود که کنار هم کار کردند و از داشته‌ها و تجربه‌های همدیگر بهره بردند. قطعا این همکاری‌ها از نظر آرامش روانی خیلی موثر بود. الان که عکس‌ها را نگاه می‌کنم گاهی نمی‌دانم که این‌ها را چطور ثبت کرده‌ام.

فوقانی به حساسیت‌های کار با مجیدی اشاره کرد و گفت: کارگردان بنامی مثل آقای مجیدی قطعا حساسیت‌هایی برای خودش دارد. اگر چنین آدمی این حساسیت‌ها را نداشته باشد، اصلا بزرگ نمی‌شود. اگر کسی همه چیز را سطحی ببیند که نمی‌شود اسمش را گذاشت هنرمند. هنرمند باید روی جزئیات دقیق باشد تا از آن‌ها به کلیات هم برسد. من از همکاری با ایشان خیلی لذت بردم. مجیدی آدم باهوشی است که همه چیز را می‌بیند.

او درباره‌ی ویژگی‌های عکاسی از این پروژه نیز اظهار کرد: عکاسی این پروژه دشوار بود ولی این‌قدر لذت داشت که وقتی شب‌ها به خانه می‌رفتم و عکس‌ها را برای چک توی کامپیوتر می‌ریختم، با دیدن‌شان خستگی‌ام در می‌رفت. ممکن است همین انرژی را روی یک کار دیگر هم بگذاری، ولی دیده نشود. سینما یک کار گروهی است. از انرژی آبدارچی گرفته تا رده‌های بالاتر در یک فریم عکس موثر هستند. من واقف هستم که اگر گروهی خوب نباشد وتنش در آن وجود داشته باشد روی نگاه عکاس تاثیر می‌گذارد. خدا روشکر در کار محمد (ص) این‌قدر همه با هم هماهنگ بودند که کوچکترین تنشی نبود و همکاری خوبی داشتیم.

این عکاس افزود: نزدیک به هفت هزار فریم عکس از صحنه، پشت صحنه و تست‌های گریم این فیلم به ثبت رسید که بخش‌بندی شدند. چون می‌دانستم این عکس‌ها قرار است در کتاب‌هایی که درباره حضرت محمد (ص) است به کار گرفته شوند، در طول عکاسی نگاه مستند اجتماعی به پروژه داشتم.

فوقانی در بخش پایانی سخنانش درباره‌ی وضعیت عکاسان سینما گفت: به همت شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران چند سالی است که این انجمن جان گرفته و عکاس‌ها نمایشگاه می‌گذارند و مخاطب دارند. حالا هر وقت اسم عکاس فیلم می‌آید توجه‌ها جلب می‌شود و این باعث دلگرمی است. رقابت‌های خوبی هم در بین عکاسان سینما در جریان است. باید این عرصه را که مهجور واقع شده حمایت کنیم و برایش انرژی بگذاریم.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه عکاسان سینمای ایران و شش انجمن عکاسی ایران از 25 اردیبهشت تا اول خردادماه در باغ موزه قصر میزبان علاقه‌مندان است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: