انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدیر گروه زبان و ادبیات دانشگاه آزاد بوشهر گفت: شاهنامه دراماتیک‌ترین اثر ادبیات حماسی در ایران و جهان بوده و از این نظر متمایز و برجسته است.
به گزارش تابناک، نشست «مبانی فرهنگ پهلوانی در شاهنامه» با حضور سیداحمد حسینی کازرونی، مدیر گروه زبان و ادبیات دانشگاه آزاد بوشهر، قدمعلی سرامی، نویسنده، یاسر موحدفر، دبیرکل انجمن ادبی فردوسی و دو عضو هیات علمی انجمن ادبی فردوسی، سید ضیا‌الدین‌هاجری و احمد معین سلوکی عصر جمعه ۲۵ اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست موحدفر به عنوان دبیر نشست به بزرگداشت فردوسی اشاره کرد و گفت: امسال دهمین سال بزرگداشت فردوسی را در سراسر کشور برگزار کردیم.
 
سلوکی نیز از دیگر سخنرانان نشست بود که با خواندن اشعاری از شاهنامه اظهار کرد: آیین پهلوانی از بزرگانی همچون رستم به یادگار مانده است.

حسینی کازرونی نیز گفت: آغاز اردیبهشت با ولادت سعدی و ۲۵ این ماه روز تولد شاعر جاودان رزم و بزم ادب فارسی، استاد حکیم ابوالقاسم فردوسی است. شاهنامه دراماتیک‌ترین اثر ادبیات حماسی در ایران و جهان است و از این نظر متمایز و برجسته است.

وی افزود: دوره پهلوانی شاهنامه از قیام کاوه آهنگر آغاز تا کشته شدن رستم ادامه دارد. این بخش، اصلیترین بخش شاهنامه و هویت ملی ایران عزیزمان به شمار می‌آید و درس استقامت، همدلی و ایثار و سخاوت را به مخاطب می‌دهد. باید دانست که قهرمان با پهلوان تفاوت دارد. پهلوان دارای صفات برجسته یک انسان کامل و متعالی است و نام‌آور‌ترین پهلوانان در شاهنامه و به وسیله فردوسی در میان مردم به یادگار مانده‌اند.

کازرونی ادامه داد: پهلوانان غالباً مظهر بخشندگی، نیکی و راستی هستند و فردوسی با درایت و شور، سیمای این زنان و مردان پهلوان را در شاهنامه خود به تصویر کشیده است. ما در شاهنامه ۱۰ مرد و ۷ زن پهلوان داریم. شاهنامه سراسر پند است و راه رسیدن به انسانیت را پرسش خدا و یاد مرگ می‌داند.

سید ضیا‌الدین‌هاجری نیز در این نشست گفت: باید بدانیم پهلوانی از چه زمانی آغاز شده است. مردم شاهنامه مردمی بودند که برای یکدیگر و برای سرزمینشان جان خود را فدا می‌کردند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: