انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
دبیر علمی نشست‌های سرای اهل قلم بین‌الملل گفت: در شورای سیاست‌گذاری سرای اهل قلم بین‌الملل، نشست‌های متعددی برای برگزاری در نمایشگاه کتاب بیست و هشتم پیش بینی شده بود و تاکنون۵۵ نشست در این بخش برگزار شده است.
رضا علامه گفت: امسال قبل از شروع نمایشگاه، نشست‌های بخش بین‌الملل سال گذشته را آسیب‌شناسی کردیم تا برای برگزاری بهتر نشست‌های نمایشگاه کتاب بیست و هشتم از آن تجربه‌ها استفاده کنیم. یکی از موضوعات این بود که دلیل پر مخاطب نبودن نشست‌های بخش بین‌الملل سال گذشته چه بوده است، در نظرسنجی‌های انجام شده مهم‌ترین علت، تخصصی بودن نشست‌هایی بود که تاکنون برگزار می‌شده است، بنابراین برای جذب مخاطبان بیشتر این بخش، تلفیقی از نشست‌های تخصصی و غیر تخصصی انتخاب شد.


وی درباره مزیت‌های برگزاری نشست‌های بخش بین‌الملل در این دوره از برگزاری نمایشگاه کتاب، افزود: برای افزایش مخاطبان نشست‌های بخش بین‌الملل امسال سعی کردیم نشست‌هایی را با موضوعاتی انتخاب کنیم که علاوه مخاطبان خاص، ‌مخاطبان عام نیز پس بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. مکان برگزاری نشست‌های بخش بین‌الملل نیز از حالت انزوا خارج شد و به راهرو اصلی در کنار غرفه فروش ناشران بین‌المللی انتقال یافت، همچنین یکی از مزیت‌های این بخش استفاده از سخنرانانی بود که در حرفه خود یک چهره شاخص هستند.

 

علامه با بیان اینکه طراحی فضای برگزاری نشست در بخش بین‌الملل نسبت به سالهای گذشته نمایشگاه متمایز بوده است افزود: امسال سعی کردیم فضایی جذاب برای مخاطب طراحی کنیم. به همین خاطر در زمینه طراحی فضای برگزاری نشست‌های بخش بین‌الملل، تحقیقی به همت مدیر سرای اهل قلم بین‌الملل انجام شد که با بهره‌گیری از فرم‌های مختلف فضاهای طراحی شده در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب جهان، تغییراتی در ساختار فضای دکور و نوع صندلی‌های سخنرانان و مخاطبان، ایجاد کنیم.


دبیر علمی نشست‌های سرای اهل قلم بین‌الملل با بیان اینکه استقبال از نشست‌های این بخش نسبت به سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده است، گفت: به دلیل انتخاب موضوعات غیر تخصصی، ‌مخاطبان عام و خاص زیادی از این بخش استقبال کردند همچنین با فراهم کردن امکانات جانبی همچون پنل گفت‌وگوی چند نفره و انفرادی برای سخنرانان، پاورپوینت و ویدئو پروجکشن، نیز رضایتمندی سخنرانان دعوت شده به این نشست‌ها را فراهم کرد.


وی در ادامه عنوان کرد: نشست‌های این بخش، بر اساس چند محور اصلی از جمله برگزاری نشست‌های «رسمی» شامل فعالیت‌های بین‌المللی موسسات علمی و فرهنگی، ‌ «غیر رسمی» شامل بررسی بازار نشر در ایران و جهان، ‌ و «نشست هر روز یک زبان» با همکاری گروه‌های زبان خارجی دانشگاه‌هایی چون آزاد اسلامی، علامه طباطبایی، ‌تربیت مدرس، امام صادق (ع) و برخی از سفارت خانه‌های خارجی برگزار شد.


علامه افزود: معرفی چهره‌های معروف حوزه ورزشی، سینما و موسیقی در نشست «من، زبان، کتاب و حرفه‌ام» نیز یکی دیگر از نشست‌های غیر رسمی بخش بین‌الملل بود که مهمانان دعوت‌شده در این بخش تجربیات شخصی خود را در حوزه خواندن یک کتاب خارجی و تاثیر آن بر زندگی حرفه‌ای برای مخاطبان بازگو می‌کردند.


وی با بیان اینکه مسئولیت برگزاری همه نشست‌های بخش بین‌الملل برعهده انجمن ناشران بین‌المللی ایران در این دوره از نمایشگاه بوده است، افزود: به طور کلی، ۱۱ نشست هر روز یک زبان، ‌۱۱ نشست کارگاه‌های علمی، ۱۱ نشست با موضوع اقتصاد نشر و ۹ نشست با معرفی پروژه‌های مهم جهان درحوزه نشر، ۱۱ نشست با حضور چهره‌های شاخص و معروف با عنوان «من، زبان، کتاب و حرفه‌ام» در سرای اهل قلم بخش بین‌الملل برگزار شده است.


بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: