انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با سیدعباس صالحی، رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز (8 اردیبهشت‌ماه) در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد. امیرمسعود شهرام‌‌نیا، قائم‌مقام و معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران، محمود آموزگار، سخنگوی شورای سیاستگذاری و سیدمهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران  در این نشست حضور داشتند.

نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با رئیس نمایشگاه
 

سیدعباس صالحی، رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این نشست با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تهران فرصتی برای کل حوزه فرهنگ و کتاب که نقطه اتصال فرهنگ است به شمار می‌آید، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران فرصت مغتنمی برای بهبود اقتصاد نشر و فرهنگ نشر محسوب می‌شود. همچنین این نمایشگاه نقش مؤثری در سیاست و به صورت عام‌تر در فرهنگ کشور دارد.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند با همه وجوه و ابعادش، یک باشگاه فرهنگی باشد و زمینه را برای دیپلماسی فرهنگی فراهم کند.
 
رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این‌که مشارکت‌گرایی و تفویض امور که در دولت جناب آقای روحانی مورد توجه است به نفع فرهنگ کشور است، عنوان کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران برخی امور را به تشکل‌ها و صنف نشر با محوریت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تفویض کردیم. همچنین امور مربوط به حدود 5 کمیته اصلی نمایشگاه را به تشکل‌های نشر واگذار کردیم.
 
صالحی ادامه داد: همچنین در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران کوشیدیم فقط تهران به عنوان عرضه کننده و هم به عنوان مصرف‌کننده مطرح نباشد بلکه شرایطی را فراهم آوردیم تا مشارکت استان‌های سراسر کشور را نیز در این رویداد فرهنگی شاهد باشیم؛ در این راستا هر روز از نمایشگاه کتاب تهران به نام یکی از استان‌ها نامگذاری شده‌اند تا  استان‌ها در روز ویژه خود به اجرای برنامه‌های استانی با محوریت کتاب بپردازند.
 
رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: امسال با استعلامی که انجام گرفت، برای دانشگاه‌های سراسر کشور در حوزه بُن کارت‌های الکترونیکی کتاب سهمیه‌بندی صورت گرفت. همچنین امسال کشور عمان به صورت جدی وارد مسیر همکاری با ایران شد و این موضوع دریچه ورود به کشورهای عربی منطقه محسوب می‌شود.
 
صالحی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران شاهد حضور رؤسای نمایشگاه‌های کتاب و وزاری فرهنگ برخی کشورها خواهیم بود؛ حضور آنها در ایران، فرصت مغتنمی برای دیپلماسی فرهنگی به شمار می‌آید.
 
وی اظهار کرد: تقویت گفت‌وگوی فرهنگی و تقویت جنبه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران از دیگر رویکردهای بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که در این راستا از حدود 10 شخصیت فرهنگی بین‌المللی تأثیرگذار دعوت به عمل آمده تا هم از نمایشگاه بازدید کنند و هم با اهالی فرهنگ و نشر نشست و گفتمان داشته باشند.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال بخش های جدیدی مانند «کتاب و رسانه» و «کتاب و هنر» به نمایشگاه اضافه شده‌اند. همچنین در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران تفاهمنامه‌هایی با برخی مجموعه با موضوع حمایت از نشر و کتابخوانی منعقد خواهیم کرد.
 
سیدمهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این نشست، اظهار کرد: امسال در این کمیته، کارگروه روابط عمومی متشکل از همکاران ما در ستادها، ارگان‌ها و نهادهای وابسته به وزارت ارشاد شکل گرفت. همچنین در این کمیته، شورای اطلاع رسانی تشکیل شد که اعضای این شورا را همکاران رسانه‌ای در رسانه‌های مکتوب و الکترونیک تشکیل می دهند؛ این شورا به کمیته روابط عمومی نمایشگاه، مشاوره رسانه‌ای می‌دهند.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: برای نخستین بار در این کمیته 2 کانتر خبری برای مصاحبه با دست‌اندرکاران بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران راه‌اندازی شد؛ نخستین کانتر در سالن تشریفات (VIP) و دیگری در کمیته روابط عمومی جاسازی خواهند شد. همچنین امسال هر روز ویژه‌نامه خبری از سوی این کمیته منتشر خواهد شد.
 
مدیر کمیته روابط عمومی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: امسال در کمیته روابط عمومی، بخشی با عنوان «ارزیابی کیفی رسانه‌ها» راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین امسال فعالیت‌های اجرایی نمایشگاه را برای رسانه‌ها ارسال خواهیم کرد. امسال 2 نشست در این کمیته برگزار خواهند شد؛ نخستین نشست، قبل از برپایی نمایشگاه و در 14 اردیبهشت‌ماه برپا می‌شود. دومین نشست در ایام برپایی نمایشگاه کتاب تهران برگزار خواهد شد.
 
جعفری عنوان کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران خبرنگار برتر انتخاب و معرفی خواهیم کرد؛ خبرنگار برتر فردی خواهد بود که بیشترین تلاش را در انعکاس اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب تهران داشته باشد.

وی افزود: امسال برای حدود 11 رسانه مکتوب و الکترونیک غرفه مستقل اختصاص داده خواهد شد. همچنین برای سازمان صدا و سیما فضای ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.
 
مدیر کمیته روابط عمومی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پایان سخنانش گفت: امسال بخشی تحت عنوان «واحد خبری» راه‌اندازی خواهد شد؛ این مکان به لپ‌تاپ‌های متعدد به منظور استفاده خبرنگاران مجهز می‌شود تا از همان مکان بتوانند اخبار خود را بر خروجی رسانه خود منعکس کنند.
 
در ادامه این نشست، هر کدام از دبیران گروه فرهنگی و نمایندگان دبیران گروه فرهنگی رسانه‌های مختلف به بیان پیشنهادها، نقطه نظرات و انتقادات خود پرداختند و راهکارهایی را برای بهبود کمی و کیفی نمایشگاه کتاب تهران ارائه کردند.
 
بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو جهان» از 16 تا 26 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: