انتشار: ۲۱:۱۷ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدیر کمیته تسهیلات رفاهی نمایشگاه کتاب تهران از تعطیلی یک غرفه در بخش ناشران آموزشی به دلیل خرید بن کارت های دانشجویی و پرداخت وجه نقد به جای این بن کارت ها خبر داد.
مدیر کمیته تسهیلات رفاهی نمایشگاه کتاب تهران از تعطیلی یک غرفه در بخش ناشران آموزشی به دلیل خرید بن کارت های دانشجویی و پرداخت وجه نقد به جای این بن کارت ها خبر داد.

به گزارش تسنیم، نیکنام حسین پور مدیر کمیته تسهیلات رفاهی نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران درباره آمار مراجعه به دستگاه های کارتخوان در نمایشگاه کتاب تهران گفت: آمارها حاکی از افزایش خرید از دستگاه های کارت خوان نصب شده در غرفه ها دارد و در مقابل مراجعه مخاطبان به دستگاه های خودپرداز کمتر شده است که خود نشان می دهد، عمده مراجعه کنندگان توسط کارت کتاب خریده اند.

وی ادامه داد: میزان فروش نسبت به سال گذشته 45 درصد افزایش داشته است، چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه پرفروش ترین روز نمایشگاه کتاب تهران را داشتیم که البته بعید می دانم این رکود تا آخر نمایشگاه شکسته شود.

حسین پور درباره تخلفات احتمالی نسبت به بن کارت های دانشجویی و فروش این بن کارت ها توسط دانشجویان گفت:  متاسفانه هر جا که یارانه ای اختصاص پیدا می کند، در همه حوزه ها از جمله در نشر، احتمال بروز فساد وجود دارد. چرا که معمولا تلاش می شود، از راه میانبر استفاده شود. بن کتاب سه ضلع دارد وزارت ارشاد، دانشجو و ناشر.

وی ادامه داد: ما از ناشران خواسته ایم که نسبت به نقد کردن بن ها به شدت پرهیز کنند، در هنگام ثبت نام از ناشران بندی مبنی بر این قرار دادیم که اگر تخلف آن ها در این حوزه محرز شد، با آن ها برخورد کنیم، به همین منظور برخورد با یک ناشر انجام شد، در ابتدا دستگاه کارت خوان او کامل قطع شد و دیروز نیز غرفه اش به طور کامل بسته شد. این غرفه در بخش ناشران آموزشی بود.

حسین پور تصریح کرد: بخش بین الملل رونق خاصی از نظر ریالی نداشته است، به دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت گفته بودیم که اگر خود مبلغی بیاورند، وزارت ارشاد هم درصدی به آن ها کمک می کند، تا مراکز کتابخانه ای خود را تجهیز کنند و یارانه ای از بخش بین الملل به آن ها تخصیص داده می شود. دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت 12 میلیارد تومان قصد مشارکت داشتند که تاکنون 10 میلیارد آن رسیده است.

وی درباره اینکه کارتخوان های بخش بین الملل روز گذشته قطع شده بود، گفت: با توجه به درخواست تشکل های نشر ما بن کارت دانشجویی را در بخش داخلی محدود کردیم و بن دانشجویی در بخش بین الملل را قطع کردیم، البته آمار نشان داد که در دو سه روز اول که این امکان فراهم بود، کمتر از 1 درصد بن ها در بخش بین الملل هزینه شده است. بیشترین بخشی که جذب بن را داشته است، بخش ناشران دانشگاهی بوده است.

حسین پور در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر مقایسه میان ناشران عمومی و ناشران دانشگاهی و فروش این دو در نمایشگاه کتاب گفت: درست است که در حوزه دانشگاه ما بالاترین فروش را داریم، اما ناشران عمومی در میزان تاثیرگذاری بر جامعه قابل مقایسه با ناشران دانشگاهی نیستند، ما در حال آسیب شناسی هستیم تا یارانه ای که اختصاص می دهیم ،تقسیم بر همه بخش ها شود. چرا که بیشترین بخشی که یارانه را در سال های اخیر جذب کرده است، ناشران دانشگاهی است، اگرچه ناشران عمومی تعداد تراکنش بالاتری دارند، اما فروششان کمتر بوده است. در حالیکه این ناشران هستند که فرهنگ جامعه را می سازند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: