انتشار: ۲۱:۰۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
نویسنده برگزیده جایزه «جلال آل‌احمد» گفت: مخاطب از جهت سرگرمی رمان‌های زرد را می‌خواند و ارتباطی با متن برقرار نمی‌کند. این رمان‌ها بیشتر ذهن‌گرا هستند و از این رو خواننده به آنها گرایش دارد.
نویسنده برگزیده جایزه «جلال آل‌احمد» گفت: مخاطب از جهت سرگرمی رمان‌های زرد را می‌خواند و ارتباطی با متن برقرار نمی‌کند. این رمان‌ها بیشتر ذهن‌گرا هستند و از این رو خواننده به آنها گرایش دارد.

به گزارش فارس، نشست بررسی آثار محمدکاظم مزینانی نویسنده برگزیده جایزه «جلال آل‌احمد» عصر امروز در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد. در این نشست مزینانی به ادبیات نوجوان اشاره کرد و گفت: ادبیات نوجوان ادبیات سیال است و نوجوان در ادبیات نیاز به تصویر ندارد و متن‌خوان است.

وی با اشاره به کتاب‌های صوتی گفت: لذت خوانش امروز در حال از بین رفتن است و این را با گسترش کتاب‌های صوتی مشاهده می‌کنیم و این کتاب‌ها گسترش دهنده فرهنگ شنیداری است. درحالی که فرهنگ شنیداری و شفاهی برای عوام است و خواص بیشتر می‌خوانند.

مزینانی در ادامه گفت: همذات‌پنداری با شخصیت‌ها و اتفاقات قصه در خواندن روی می‌دهد و این اتفاقی است که ما در شنیدن با آن روبرو نیستیم، اما با این حال حاضرم کتاب‌هایم صوتی شود.

وی در ادامه به رمان «شاه بی‌شین» اشاره کرد و گفت: این رمان به صورت تخصصی برای نوجوانان خوب نیست، ولی از نظر فنی و متنی برای نوجوانان مفید است و باید خوانده شود.

این نویسنده برگزیده جایزه جلال در ادامه گفت:‌ در 3 گانه خودم به نسل‌ها اشاره کرده‌ام و سعی می‌کنم قضاوت نکرده باشم و تنها وقایعی که بر سر نسل‌ها می‌گذرد را نشان دهم و اتفاقاتی را که نسل‌ها از سر گذرانده‌اند را حکایت کنم.

مزینانی در بخشی از این نشست به رمان‌های بازاری و عامه‌پسند اشاره کرد و گفت:‌ ما در جامعه با مخاطبان رمان‌های زرد نیز روبرو هستیم و البته معتقدم کسی که رمان زرد مطالعه می‌کند کمتر می‌تواند آثار جدی را مطالعه کند.

او افزود: مخاطب از جهت سرگرمی رمان‌های زرد را می‌خواند و ارتباطی با متن برقرار نمی‌کند. این رمان‌ها بیشتر ذهن‌گرا هستند و از این رو خواننده به آنها گرایش دارد. اگر خوانندگان وارد دنیای رمان‌های زرد شوند خطرناک است، اما مطالعه آثار زرد به این اندازه خطرناک نیست.

مزینانی در ادامه گفت: رمان‌های زرد برای سرگرمی نوشته شده و نویسندگان حتی اگر قواعد داستان‌نویسی را رعایت کنند اما با موضوع به صورت خلاقانه برخورد نمی‌کنند. معمولا رمان‌های زرد تصویری درست از جامعه نشان نمی‌دهند و بیشتر تصویری ساده‌لوحانه، عوامانه و سطحی ارائه می‌کنند و خواننده را ساده می‌انگارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: