انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: آبِ قابل رویت در خانه تاریخی «نصیرالدوله» به دلیل نشتی یک شیر آب است، در واقع شیرِ آب قرار گرفته در بخش کالسکه‌رو چکه می‌کند، کسی آب به داخل بنا باز نکرده است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، در حالی صفحه‌های مجازی اجتماعی از یک هفته گذشته با انتشار عکس‌هایی از در کالسکه‌رو خانه تاریخی نصیرالدوله، یکی از کامل‌ترین بناهای تاریخی در تهران، بحث‌هایی را مبنی بر آب انداختن داخل این خانه تاریخی مطرح کردند که امروز کیانوش تکلو، سرپرست دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تاکید کرد: یک شیر آب داخل بنا چکه می‌کند، کسی آب در پی این بنای تاریخی نینداخته است.


وی با اشاره به ارسال نامه‌ای از سوی معاونت میراث فرهنگی و دفتر حقوقی میراث تهران به بانک به عنوان مالک بنا، اظهار کرد: در این نامه که در دست تهیه است و امروز به دست مالک می‌رسد، وضعیت کنونی بنا را اعلام و از آن‌ها درخواست باز کردن در برای برطرف کردن مشکل را کرده‌ایم و نیروی یگان حفاظت و یک پشتیبان از میراث فرهنگی با شکستن قفل، برای برطرف کردن مشکل در این خانه تاریخی خواهند بود.

به گفته‌ی وی، قفل نصب شده روی در این خانه تاریخی توسط برادرزاده مالک قبلی بنا (آصفی) که شخصی بوده، زده شده است.


به رای دادگاه برای خانه تاریخی نصیرالدوله خوشبین‌ام


تکلو همچنین درباره وضعیت مالکیت این بنای تاریخی به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر بانک کشاورزی به دلیل طلبی که از مالک قبلی (آصفی) برای خریدن خانه نصیرالدوله دارد، چون مالک اصل پول را در گذشته پرداخت کرده اما سود آن را پرداخت نکرده بود و دادگاه و اداره ثبت اسناد و املاک مجوز انتقال سند را صادر کرده بودند، پس از انتقال سند، بانک دعوای مجددی در دیوان عالی کشور برقرار و اعلام کرد که مالک موظف به پرداخت سود وام خود است و این معامله باطل و سند ابطال می‌شود.

او با اشاره به رای دادگاه در این پرونده مبنی بر این‌که به دلیل پرداخت این بدهی، ملک بار دیگر باید در رهن بانک قرار گیرد و پول میراث فرهنگی برگردانده شود، افزود: میراث فرهنگی نسبت به رای صادر شده اعاده دادرسی کرده است تا با بررسی مجدد پرونده و دلایل میراث فرهنگی بتوانیم از خانه محافظت کنیم.

وی با تاکید بر تلاش میراث فرهنگی برای پیگیری این بحث تا نتیجه مورد نظر اظهار کرد: اگر بخواهند براساس قانون این حکم را اجرا کنند، باید هزینه‌ای که میراث فرهنگی برای این خانه تاریخی پرداخت کرده، ‌با توجه به بحث شاخص‌ها وتورم برگردانده شود یا مالک پس از این‌که طلب بانک را داد، بار دیگر با توافق، خانه را به میراث فرهنگی برگرداند یا همه‌ی هزینه‌ها و ضرر و زیان دولت را پرداخت کند.

مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، تاکید کرد: در هر شرایطی مالک یا بانک موظف به  حفظ این  خانه‌ی تاریخی هستند.

تکلو بیان کرد: خوشبین هستم که بانک و قوه قضائیه برای تملک این خانه توسط دولت به توافق برسند، اما اگر ملک تخریب یا هر بلایی سر آن بیاید براساس قوانین مجازات اسلامی، باید با مجرمان برخورد قانونی شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: