انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
نشست «الحان عاشورایی و بررسی موسیقیایی نغمات و نوحه های اقوام ایران» با حضورمتین رضوانی پور، موسیقی پژوه و تاریخ نگارمداحی ایران در سرای اهل قلم بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
 در نمایشگاه کتابتهران- ایرنا - ترویج نغمات اصیل عاشورایی اقوام مختلف مردم ایران توسط مداحان بزرگ یکی از موضوعات مهم مطرح شده توسط یک تاریخ نگار مداحی ایران در نمایشگاه کتاب بود.

به گزارش ایرنا، نشست «الحان عاشورایی و بررسی موسیقیایی نغمات و نوحه های اقوام ایران» با حضورمتین رضوانی پور، موسیقی پژوه و تاریخ نگارمداحی ایران در سرای اهل قلم بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با ارایه نزدیک به نیم میلیون جلد کتاب در دو بخش داخلی و خارجی پس از 11 روز کاری فردا 26 اردیبهشت ماه به کار خود پایان می دهد.
رضوانی پور در این نشست، با انتقاد از نبود حمایت های مادی و معنوی در انجام پژوهش الحان عاشورایی اقوام مختلف ایران، گفت: تاکنون با هزینه شخصی برای جمع آوری پژوهش های فراوان الحان عاشورایی و نغمات و نوحه های اقوام ایران در شهرهای مختلف ایران سفر کرده و بیش از 3500 الحان از لحن های عاشورایی فلات مختلف ایران را ثبت و ضبط کرده ام .

وی درباره هدف جمع آوری الحان عاشورایی اقوام مختلف ایرانی در این پژوهش افزود: در ایران نغمات اصیل و بکر بسیاری در بین اقوام ایرانی وجود دارد و تاکنون ضبط و ثبت نشده ، این در حالی است کسانی که نوحه خوانی می کنند بالای 60 سال سن دارند و بدون ثبت آثارشان فوت می کنند. تنها هدف من این بود که این گنجینه ها، که شامل افراد و نوحه های اصیل با موسیقیایی خاص الحان عاشورایی است، حفظ شوند.

وی با بیان اینکه اهداف این پژوهش در دو مرحله تعریف شده است، گفت: هدف اولیه ثبت ، ضبط و جلوگیری از نابودی الحان عاشورایی در نقاط مختلف کشور و هدف بعدی ترویج الحان عاشورایی اصیل اقوام مختلف ایرانی توسط مداحان مطرح در جامعه بود.

این موسیقی پژوه و تاریخ نگارمداحی ایران، اظهار کرد: 17 سال است که در آواز اصیل ایرانی در کنار استادان بزرگی چون مجید کیانی به آواز خوانی مشغولم و به پیشنهاد استادم کار پژوهشی نوحه های اصیل ایرانی را در سال 1383 آغاز کردم و تاکنون 15 جلد کتاب با موضوع نوحه های اصیل عاشورایی اقوام مختلف ایرانی نوشته ام که شش جلد آن به چاپ رسیده است.

وی گفت: از 15 کتاب نگارش شده با موضوع الحان عاشورایی و بررسی موسیقیایی نغمات و نوحههای اصیل اقوام ایران تنها قصد دارم شش کتاب با عنوان نوحه خوانی در شوشتر، نوحه خوانی در ایران، نوحه خوانی اصیل و آیینی ماندگار، نوحه خوانی نواحی همدان، سمنان، گرگان را درسازمان میراث فرهنگی ثبت ملی کرده و سپس به ثبت جهانی یونسکو برسانم.

وی در پایان این نشست افزود: مداحان بزرگی چون حاج محمود کریمی، حاج محمد طاهری، سعید حدادیان، مجید بنی فاطمه در کشور وجود دارند که اگر بتوان از طریق آنها نغمات اصیل عاشورایی اقوام مختلف ایران را در جامعه ترویج داد کار فرهنگی بزرگی انجام می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: