انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
نشست بررسی راهکارهای گسترش آثار علوم سیاسی و همکاری با ناشران بین‌الملل، همراه با رونمایی از ۲۶ عنوان کتاب انتشارات وزارت امور خارجه برگزار شد.
به گزارش تابناک، نشست بررسی راهکارهای گسترش آثار علوم سیاسی و همکاری با ناشران بین‌الملل، عصر روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه با حضور مرتضی دامن‌پاک، معاونت پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه، سید محمد صدر، مشاور ویژه وزیر امور خارجه، ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، کیهان برزگر، رئیس موسسه مطالعات استراتژیک خاورمیانه و امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

دامن پاک در ابتدای این نشست اظهار کرد: خوشحالم که فرصت معرفی کتاب‌های انتشارات وزارت امور خارجه در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران فراهم شد. این وزارتخانه در سال ۹۳-۹۴ علاوه بر ماموریت‌های اصلی خود توانست ۲۶ عنوان کتاب چاپ کند که در بین این آثار چند اثر فاخر مانند کتاب محمد صدر و کیهان برزگر به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال توانستیم افزایش صد درصدی را در تولیدات نشر داشته باشیم چراکه سیاست وزارت خارجه این است که در جاهایی که خلاء احساس می‌شود به نشر کتاب بپردازد. شرایط توزیع کتاب‌ها در استان‌ها و کشورهای خارجی نیز مهیا شده است و سعی کردیم شرایط توزیع را به نحوی فراهم کنیم که علاقه‌مندان دغدغه پیدا کردن کتاب را نداشته باشند.

وزارت امور خارجه به رسالت فرهنگی خود عمل کرده است

در ادامه این نشست ابراهیم رحیم‌پور با اشاره به رسالت فرهنگی وزارت امور خارجه گفت: در سال‌های گذشته وزارت امور خارجه در کنار وظایف اصلی به رسالت فرهنگی خود نیز عمل کرده و از طریق انتشارات خود به نشر کتاب‌های حوزه وزارت امور خارجه پرداخته است.

 
وی افزود: سه دهه از فعالیت انتشارات وزارت امور خارجه می‌گذرد و این در شرایطی است که این وزارتخانه مسئولیت سنگینی را در امور خارجه و دیپلماتیک برعهده دارد.
 
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با اشاره به کتاب خاطرات سیدمحمد صدر گفت: صدر با اینکه رشته تخصصی‌اش داروسازی است اما در سال‌های بعد از انقلاب نماد یک دیپلمات کامل بوده است و در سفر‌ها و بازدیدهای دیپلماتیک خود تجربیات زیادی کسب کرده که امروز این تجربیات را به تحریر درآورده است.

وی ادامه داد: صدر از زمان‌های فراغت به درستی استفاده کرده و به همین دلیل است که توانسته چنین مجموعه‌ کاملی را منتشر کند. امیدوارم که سایر دیپلمات‌های ما نیز دست به قلم شوند و به نگارش خاطرات خود بپردازند.

نویسندگان خارجی بیش از نویسندگان داخلی از انقلاب سخن گفتند

صدر که سومین سخنران این نشست بود با اشاره به کتاب خاطرات خود گفت: در تولید کتاب خاطراتم افراد زیادی زحمت کشیده‌اند و نتیجه زحمت این افراد این شد که کتاب خاطراتم به نمایشگاه بیست و هشتم رسید.

وی ادامه داد: حدود دو ماه پیش کتاب «انقلاب و دیپلماسی» را رونمایی کردم که به خاطرات قبل از انقلاب می‌پردازد. اقدامات دیپلماسی وزارت امور خارجه از سال ۸۱ به بعد را نیز به تحریر درآورده‌ام که حدود ۲۰ جلد دست‌نویس است و کتابی که امروز رونمایی شد بخشی از آن است.

مشاور ویژه وزیر امور خارجه درباره تالیفات حوزه انقلاب اسلامی اظهار کرد: متاسفانه نویسندگان خارجی بیشتر از نویسندگان ایرانی به تالیف کتاب درباره انقلاب اسلامی پرداختند، به همین دلیل این نیاز احساس می‌شود که ما در این حوزه دست به قلم شویم.

خاطرات دیپلمات‌ها بسیار ارزشمند است

در ادامه این نشست امیرمسعود شهرام‌نیا گفت: انتشارات وزارت امور خارجه طی سال‌های گذشته زحمات بسیار زیادی کشیده است اما این انتشارات باید توجه داشته باشد که اطلاعات مهمی را در اختیار دارد که سایر نهاد‌ها از آن محروم هستند زیرا اسناد مختلف مذاکرات خارجی در این وزارتخانه بایگانی‌ شده است. بنابراین از مسئولان وزارت امور خارجه تقاضا دارم تا به این حوزه ورود پیدا کنند و به نشر کتاب بپردازند.

قائم‌مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب ادامه داد: گنجینه بعدی وزارت امور خارجه، خاطرات، تجربیات و نوشته‌های دیپلمات‌های بعد از انقلاب اسلامی است که هر یک از آن‌ها می‌تواند کتاب‌های ارزشمندی باشد. پس باید به این حوزه هم توجه کرد.

برزگر که آخرین سخنران این نشست بود با اشاره به کتاب خود بیان کرد: اهمیت منطقه بعد از حادثه ۱۱سپتامبر و حضور امریکا در کشورهای منطقه مرا مجاب کرد تا دست به قلم شوم و نکاتی را در این حوزه مطرح کنم.

وی ادامه داد: وقتی بحث ثبات در منطقه پیش می‌آید افراد زیادی در کشور صاحب‌نظر هستند که وزیر امور خارجه یکی از این افراد است. بنابراین ما باید دست به قلم شویم و مفاهیم مهم این حوزه را به تحریر درآوریم.

در پایان این نشست، مراسم رونمایی از ۲۶ عنوان کتاب منتشر شده در انتشارات وزارت امور خارجه برگزار شد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: