انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
فرهاد آییش و مائده طهماسبی که در سالن فرهنگسرای کتاب حضور یافته بودند، از کتاب و کتابخوانی و اولین کتاب هایی که هدیه گرفته بودند، گفتند.
فرهاد آییش از خاطره شیرین خواندن کتاب «کاپیتان اسکات» می گوید و مائده طهماسبی از هدیه گرفتن کتاب «بی خانمان» نوشته هکتور مالو.

به گزارش فارس،‌ فرهاد آییش و مائده طهماسبی که در سالن فرهنگسرای کتاب حضور یافته بودند، از کتاب و کتابخوانی و اولین کتاب هایی که هدیه گرفته بودند، گفتند.

فرهاد آییش درباره اجرای برنامه های مختلفی که در ششمین فرهنگسرای کتاب برگزار شده است، گفت: من به شخصه به شهرداری و مسئولین فرهنگی تبریک می گویم. اینگونه حرکت ها را تحسین می کنم زیرا ما هر چند وقت یک بار با سورپرایزی متفاوت مواجه می شویم. در واقع برگزاری نمایشگاه در سطح شهر و حتی در سطح بین المللی یک پدیده است.

وی با یادآوری خاطرات کودکی خود درباره کتاب و کتابخوانی گفت: امروز بچه ها فکر می کنند اگر  به آن ها کتاب هدیه بدهی، این هدیه را از سر ناچاری برایشان تهیه کرده ایم و دلگیر می شوند. اولین کتاب شیرینی که هنوز خاطره اش در ذهنم مانده، «بیژن و شیر» بود که مادرم به من هدیه داده بود. آن کتاب با حجم کمی که داشت تقریبا جزء به جزء در خاطرم مانده، حتی عکس روی جلدش. من با شخصیت آن کتاب همذات پنداری زیادی می کردم. در کنار آن، کتاب «کاپیتان اسکات» در خاطرم مانده است که از خواندن آن لذت زیادی می بردم.

این بازیگر تئاتر درباره خوانش نمایشنامه ای که در فرهنگسرای کتاب اجرا کرد، گفت: وقتی برای کتابخوانی در فرهنگسرا با من تماس گرفتند، به ما گفتند: می توانیم هم کتاب بخوانیم، هم نمایشنامه. همانجا بود که به ذهنمان رسید این نمایشنامه را که از نظر مدت زمانی نیز با برنامه جور بود، بخوانیم.

وی درباره این نمایشنامه گفت: «نمایشنامه 32 دقیقه از اجرا » برای اولین بار در سال 78 در تهران اجرا شد. پس از آن چند باری هم در آمریکا، آلمان و اروپا به نمایش درآمد.

طهماسبی: پدر و مادرها نیز فرصت کتابخوانی برای کودکان ندارند

مائده طهماسبی درباره حضور خود در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: یادم می آید آخرین باری که من به نمایشگاه کتاب آمدم، در پارک وی و در محل نمایشگاه بین المللی برگزار می شد. اما بعد از آن فرصت سر زدن به نمایشگاه را پیدا نکردم. امروز با آمدن به فرهنگسرای کتاب احساس می کنم برگزاری این برنامه های مختلف در فضای نمایشگاهی علاوه بر تولید هیجان، موجب جذب بیشتر مخاطب می شود.

وی با بیان اینکه امروز کودکان و جوانان کمتر به سراغ کتاب می روند، گفت: قدیم ترها وقتی که بچه بودیم، به مناسبت های مختلف مانند تولد به کودکان کتاب هدیه می دادند. و این هدیه واقعا ارزشمند بود. یادم است وقتی هفت یا هشت ساله بودم، کتاب «بی خانمان» از هکتور مالو را هدیه گرفتم.آن کتاب به عنوان اولین کتاب کلفت زندگی ام واقعا برایم جذاب و لذت بخش بود.

بازیگر «ماهی ها عاشق می شوند» افزود: به خاطر پیشرفت و رواج تکنولوژی متاسفانه همراهی با کتاب به دست فراموشی سپرده شده است. اگر من بخواهم به پدر و مادرها هم توصیه کنم که شب ها برای بچه ها قبل از خواب قصه بخوانند، بعید می دانم خود آن ها نیز این فرصت را برای فرزندانشان بگذارند. این جدایی از کتاب باعث گرفته شدن تخیل و رویا پردازی از کودکان شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: