انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
همراه با روزنامه های صبح

اخبار به روایت نشریات

روزنامه های صبح تهران در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شماره امروز به اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب پرداختند.تیتر برخی از نشریات از این قرار است
روزنامه های صبح تهران در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شماره امروز به اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب پرداختند.تیتر برخی از نشریات از این قرار است:





بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب
صبح دیروز رهبر فرزانه انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرد و تا پیش از ظهر از تعدادی از غرفه‌های ناشران در شبستان مصلی تهران بازدید کردند. رهبر انقلاب در این دیدار علاوه بر بازدید از غرفه سوره مهر از انتشاراتی نظیرنی، نشر شهید ابراهیم هادی، ثالث، مرکز، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ققنوس، چشمه، صریر و صدرا بازدید کردند.
ایشان در بازدید از غرفه نشر شهید ابراهیم هادی، از میزان استقبال خوب جوانان از کتب مربوط به شهدای مدافع حرم و شهدای جهاد علمی خبر دادند. سوال بعدی رهبر معظم انقلاب از نحوه فعالیت این نشر و محل تامین بودجه بود که مسئولین نشر ابراهیم هادی، گفتند: این انتشارات از محل فروش کتب و به صورت شخصی اداره می‌شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای در بازدید از غرفه انتشارات صدرا جلد ۱۳ یادداشت‌ها جلد سی‌ام محموعه آثار شهید مرتضی مطهری و کتاب جهاد اسلامی، آزادی عقیده را تورق کردند.
در بازدید رهبر فرزانه انقلاب از غرفه نشر بین الملل نیز کتاب زینب، فریاد فریادمند نوشته یک نویسنده مسیحی به معظم له اهدا شد که ایشان اظهار داشتند: نامگذاری بیسار خوبی برای کتاب انجام شده است و من تشکر می‌کنم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این غرفه مجموعخ آثار پیامبر و عالم ربانی را نیز تورق کردند. رهبر معظم انقلاب در غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز حضور یافتند که دانشنامه فاطمی به ایشکان معرفی و اهدا شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای ضمن تشکر، در خصوص این کتاب اظهار داشتند: در این مجموعه، براساس تعالیم حضرت زهرا (س) و نوع زندگی ایشان یک سبک زندگی را تعریف کرده‌اید خوب است. رهبر انقلاب، در ادامه دیدار خود به غرفه ۲۰نمایشگاه کتاب و غرفه شهید زین الدین رفته و از احوال والده شهدای زین الدین پرسیدند.
ایشان با حضور در انتشارات صادق، کتاب کبریت احمر را تورق کرده از مخاطبین این کتاب سوال کردند و و مسئول این غرفه در پاسخ گفت: طلاب، بیشترین مخاطب این کتاب هستند.
مقام معظم رهبری با حضور در غرفه انتشارات فرهنگ معاصر، کتاب‌های چین اثر هنری کسینجر، فرهنگ معاصر عربی به فارسی، آسمان جان و مجموعخ کتاب‌های نصرالله پورجوادی را تورق کردند که این کتاب‌ها توسط مسئولین انتشارات به ایشان اهدا شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین در بازدید از غرفه سخن، احوال خاندان علمی را جویا شده و این خانواده را از خاندان قدیمی نشر ایران دانستند. رهبر انقلاب در بازدید از غرفه انتشارات شهرستان ادب که علی محمد مودب، علی داوودی و مهدی بوشهری در آن حضور داشتند به آن‌ها فرموده بودند: مجموعه آثار به حمد الله خوب است، همچنین وقتی کتاب از آخر مجلس میلاد عرفان‌پور را به ایشان نشان دادند رهبری با اسم کوچک خطاب کردند و فرموده بودند: که این کتاب اشعار میلاد است. همچنین رهبر انقلاب در بازدید از غرفه نشر ثالث ضمن گپ و کفت با جعفریه مدیر انتشارات ثالث در مورد تاریخجه نشر ثالث صحبت کرده بودند و کتاب‌هایی چون روضه نوح، آمدیم خانه نبودید، فرهنگ و هویت و ماهی در آب به ایشان اهدا شده بود.
سینا جعفریه که مدیر تولید انتشارات ثالث است گفت: در هنگام تشریف فرمایی رهبر انقلاب سوالی در مورد تاریخچه نشر ما پرسیدند و از کتاب ماهی در آب یوسا استقبال کردند و گفتند که یوسا نویسنده خوبی است. کتاب‌هایی چون روضه نوح، آمدیم خانه نبودید، فرهنگ و هویت، ماهی در آب ویزله در غبار به ایشان اهدا شد. وحید محمدی مسئول غرفه شهید ابراهیم هادی که در هنگام بازدید رهبر انقلاب به غرفه ما آمدند و سوال کردند که چه کتاب‌هایی منتشر می‌کنید که من گفتم کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را منتشر می‌کنیم و در مورد میزان تیراژ‌هایمان نیز پرسیدند که گفتیم کتاب سلام بر ابراهیم به تیراژ ۲۰۰هزار نسخه رسیده که ایشان ابراز رضایت کردند. همچنین رهبر انقلاب از غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بازدید کردند و از قفسه کتاب‌های چاپ اول کتاب‌های تاریخ تمدن بازدید کردند. در بخشی از دیدار صبح امروز رهبر انقلاب، ایشان از غرفه انتشارات صدرا نیز بازدید کردند و کتاب‌های مجموعه آثار ۳۰، جهاد اسلامی و آزادی عقیده و یادداشت‌های ۱۳ از این ناشر که در زمره کارهای چاپ اول بود تهیه کردند.




بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب

بازدید دو و نیم ساعته رهبر معظم انقلاب از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران / حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) بازدید کردند. در این بازدید دو و نیم ساعته که آقای جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رهبر معظم انقلاب را همراهی می‌کرد، غرفه داران و برخی ناشران حاضر در نمایشگاه توضیحاتی در خصوص تازه‌های نشر و فعالیت‌های صورت گرفته در عرصه چاپ کتاب بیان کردند.





ارائه بیش از ۲۵۰۰ عنوان کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی از ارائه ۲۷۷۵ عنوان کتاب موسسات فرهنگی و انتشاراتی آستان قرس رضوی در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان فرس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی با بیان اینکه بهره‌مندی فرهنگی و علمی موثر از ویژگی‌های منحصر به فرد بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است، گفت: ایجاد تعامل و زمینه‌های همکاری برای پژوهشگران برجسته، ناشران و مراکز فرهنگی و بهره‌مندی از ظرفیت فرهنگی و علمی نمایشگاه کتاب از جمله اهداف آستان قدس رضوی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

وی افزود: در نمایشگاه امسال راهبردهایی مانند اهمین حضور همه جانبه و هماهنگ و فعال موسسات، عرضه شایسته آثار و محصولات فرهنگی، معرفی دستاورد‌ها در قالب برنامه رونمایی آثار و... مدنظر قرار گرفته است.

حسینی عنوان کرد: انتشارات به نشر، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا (ع) موسسه آفرینش‌های هنری و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی و بنیاد فرهنگی رضوی، از جمله موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی هستند که در این نمایشگاه حضور فعال دارند.

وی تصریح کرد: در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران، آستان قدس رضوی در نظر دارد کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۳ و منتخبی از آثار برجسته و برگزیده سال‌های گذشته را به نمایش بگذارد.

دبیر شورای عالی فرهنگی به فعالیت‌های جانبی آستان قدس رضوی در خلال برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای ارائه فعالیت‌های فرهنگی و علمی منسجم در سرای اهل قلم، برگزاری نشست‌های خبری و علمی با حضور مدیران عامل موسسات فرهنگی، رونمایی از آثار موسسات فرهنگی و توزیع سالنامه نشر آستان قدس رضوی از جمله این برنامه هاست.

حسینی تصریح کرد: بنا به تاکید تولیت عظمای آستان قدس رضوی، شورای عالی فرهنگی، وظیفه بازدید و ارزیابی عملکرد غرفه‌ها و شیوه حضور موسسات فرهنگی شرکت کننده در نمایشگاه کتاب را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: به نشر در حوزه کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی با ارائه ۲هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور دارد، هم چنین ۷۰۰عنوان کتاب از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. حسینی اظهار کرد: دانشگاه علوم اسلامی دضوی نیز در بخش دانشگاهی با عرضه ۷۵عنوان کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه از کتاب‌های «نسب‌شناسان مسلمان»، «دائره المعارف آستان قدس رضوی»، «درآمدی بر کتابخانه ایت شهر آشوب»، «کودک و نوجوان و تربیت جنسی»، «جوان و تربیت جنسی» و «خانواده و تربیت جنسی»، «سیری در مثنوی»، مجموعه ۸ جلدی شعر کودک «کی بود کی بود»، «گنجینه آثار استاد حکیمی» و چنین گفت دهقان اثر استاد جعفر یاحقی رونمایی خواهد شد.

یاد آور می‌شود؛ بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، تا ۲۶ اردیبهشت از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب در مصلای تهران میزبان بازدیدکنندگان و علاقه مندان به کتاب خواهد بود.



جشنواره کتاب خوب است ولی کافی نیست
اصولا برگزاری هر نمایشگاه و جشنواره‌ای در هر موضوعی قابل ستایش است زیرا توجهات را به آن مساله جلب می‌کند. اگر چه ما جشنواره زده و نمایشگاه زده هستیم؛ چه در فیلم یا در تئا‌تر و کتاب. در‌‌ همان روز‌ها تب آن موضوع همه را می‌گیرد و بعد هم که تمام می‌شود، خداحافظ تا سال بعد! خود من با نمایشگاه کتاب یاد دوران دانشگاه می‌افتم و زمان دانشجویی خودم. اکثرا هم در نمایشگاه‌های کتاب می‌بینم که جوانان بحث‌های جالبی با هم می‌کنند؛ درباره یک کتاب چنان بحث می‌کنند که آدم خیال می‌کند راجع به یکی از مشکلات دانشگاه حرف می‌زنند. آن حال و هوای آموزش، حال و هوای کتاب و حال و هوای فرهیختگی در چنین فضاهایی بیشتر و جذاب‌تر است. در مورد نمایشگاه کتاب هم چند سالی است که می‌بینیم به خصوص جوان‌ها به آن اقبال نشان می‌دهند و من بار‌ها شاهد حضور پرشور آن‌ها در نمایشگاه بودم؛ امسال هم جوانان در نمایشگاه به گونه‌ای فوق العاده شرکت کردند که جای خوشبختی است ولی دست اندکاران باید تا آنجا که مقدور است، بیشتر به این امر توجه کنند؛ به خصوص کاری کنند که کتاب راحت‌تر و ارزان‌تر به دست همه افراد جامعه و به خصوص قشر دانشجو برسد. من با برگزاری هر نمایشگاه و جشنواره‌ای در هر خوزه‌ای موافقم و معتقدم باید سالی یکبار به صورت تمام و کمال برگزار شود. اما تنها نمایشگاهی که اعتقاد دارم باید از نظر تعداد زیاد شود، همین نمایشگاه کتاب است. چه اشکالی دارد حالا که درصد کتاب خواندن کم و پایین است، این نمایشگاه‌ها را بیشتر کنیم؟ چه اشکالی دارد شرایطی فراهم شود که بچه‌ها، جوانان همه عاشقان و علاقه مندان کتاب بیشتر از این نمایشگاه‌ها استفاده کنند تا همین تب و تابی که در این ده روزه ایجاد می‌شود، گسترش یابد و این ده روز‌ها را زیاد‌تر کنیم؟ این کار‌ها، توجهاتی را به کتاب و کتاب خوانی جلب می‌کند. حتی می‌توان ایستگاه‌هایی در سطح شهر ایجاد کرد که هر کسی کتابی بردارد و پس از خواندن، آن را در ایستگاه دیگری بگذارد. باید هر نوع تمهیداتی و خرج داد که کتاب خوانی طرفدار بیشتری پیدا کند؛ بنابراین جشنواره اگر چه خوب است ولی کافی نیست. یکی دیگر از راه‌هایش هم این است که یارانه بیشتری به این حوزه اختصاص یابد تا کتابخوان‌ها با پرداخت هزینه کمتری مواجه باشند؛ زیرا کتاب یواش یواش دارد جزو اجناس لوکس می‌شود. من در خیلی از خانه‌ها دیدم که در سالن پذیراییشان کتابخانه بسیار شیکی چیده‌اند؛ منتها این کتابخانه فقط قد و قواره مرتب و شیکی دارند ولی مطمئنم لای آن‌ها باز نشده است. متاسفانه کتاب دارد به یک موضوع تزیینی و تشریفاتی تبدیل می‌شود که باید از گسترش این روند جلوگیری کرد.




اندر احوالات نمایشگاه کتاب
احمد پورنجاتی

من که نرفته‌ام ولی «عزیز نازنینی» که امروز رفته بود «نمایشگاه کتاب» با تاسف می‌گفت: تا دلتان بخواهد غرفه‌های بزرگ و پر و پیمان برخی ناشران «بازار‌شناس!» و انبوه کتاب‌های ترجمه شده یا ساخته و پرداخته کتاب سازان ماهر! با موضوعات شبه روان‌شناسی درباره همه چیز: از «راه‌های سه سوته پولدار شدن» گرفته تا «رمز و راز‌ها و آداب دلبری»!
در حالی که بیزاژ کتاب‌های درست و حسابی،‌گاه به ۱۰۰۰ هم نمی‌رسد، این گونه کتاب‌ها پی در پی تجدید چاپ می‌شوند و روانه حلقوم گرسنه و تشنه مخاطبانی که همچون «جویندگان طلا» در پی سراب «نسخه پیچی»‌های صدمن به یک غازند! البته سلیقه و انتخاب آدم‌ها برای مصرف هر کالای فرهنگی و غیر فرهنگی، یک حق شخصی و محترم است اما، واکاوی و سنجش فراوانی گرایش «مصرف کنندگان کالاهای فرهنگی» در جامعه، شاخص مهمی برای تحلیل وضعیتی است که در آن به سر می‌برند!



نمایشگاه کتاب چطور بوده؟
ناشران عمومی حاضر در شبستان مصلی به ارزیابی وضعیت نمایشگاه کتاب و نیزان استقبال و فروش پرداختند. در حالی که بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود ایسنا در گفت‌و‌گوهایی با تعدادی از ناشران حاضر در نمایشگاه نظر آن‌ها را درباره نمایشگاه امسال جویا شده است. مسوول غرفه «نشر ماهی» شرایط این دوره از نمایشگاه را در مقایسه با سال‌های گذشته این گونه ارزیابی می‌کند: از نمایشگاه امسال راضی هستیم. امسال نسبت به سال گذشته بهتر است. ما عنوان‌های جدید و پرطرفدار بیش تری داشتیم و آن‌ها را با قیمت بالاتری عرضه کردیم. در مورد فضای کلی نمایشگاه باید بگویم که خیلی فرصت نمی‌کنیم به بیرون از غرفه برویم. مسوول غرفه «انتشارات نیلوفر» نیز می‌گوید: امسال هم مثل هر سال است. خوانندگان ما را می‌شناسند و به سراغمان می‌آیند. فروش و استقبال مردم مثل سال‌های گذشته است. از لحاظ فضای غرفه نیز فرقی نکرده است. او درباره مشکلاتی که در نمایشگاه کتاب امسال به آن‌ها رو به رو بوده‌اند می‌گوید: غرفه ما شماره ۱۹ است، اما در جدول نصب شده، روی آن خط خورده و مخاطبان سخت می‌توانند ما را پیدا کنند. هیچ دلیلی برای این تغییر مکان ارائه نشده است. فضایمان هم کم است. درون غرفه هم یک ستون قرار گرفته که بیش از پیش جای ما را تنگ کرده است. محمد دهشتی مدیر فرهنگی «انتشارات امیرکبیر» درباره وضعیت نمایشگاه امسال می‌گوید: فروشمان نسبت به سال‌های قبل افزایشی نداشته؛ اگر نگویم که در‌‌ همان مقدار محدود مانده است. تا آنجا که با برخی ناشران صحبت کردم، برای بسیاری از ایشان فروش راضی کننده نیست، اما در هر صورت نمی‌شود قضاوت نهایی کرد. در مجموع توقع بیشتر از این داشتیم.
او در ادامه به فعالیت اتحادیه ناشران و کتاب فروشان اشاره می‌کند: بعد از چند سال، اتحادیه ناشران چند کمیته را در اختیار گرفته و این می‌تواند آغازی باشد برای یک روند رو به بهبود. در سال‌های آینده می‌شود کارهای بیش تری در اختیار کمیته‌ها قرار گیرد، همکاری با ناشران بیشتر شود و وزارت ارشاد به کارهای مهم تری برسد. پیش بینی می‌شود سال آینده فعالیت کمیته‌ها بیشتر باشد که این از لحاظ اقتصادی هم مفید است.
او در ادامه درباره نقاط ضعف و قوت نمایشگاه کتاب تهران ۹۴ می‌گوید: همه دست اندرکارن سعی کردند چه از نظر محتوایی و چه اجرایی کار خوب باشد و این قابل تقدیر است، اما هنوز از نقطه راضی کننده فاصله داریم؛ مخصوصا درباره جنبه‌های علمی و فرهنگی نمایشگاه، تاثیرات پایدار از لحاظ فرهنگی و اقتصادی روی سرانه مطالعه در ایران، تیراژ کتاب و ارتباط بین ناشران و مولفان و خوانندگان. برای هر نمایشگاه باید اهداف بلند مدتی مدنظر داشته باشیم که به نظر من پتانسیل نمایشگاه خیلی بیشتر از آن چیزی است که تا حالا دیده‌ایم. مسوول غرفه «نشر نی» نظرش را درباره نمایشگاه امسال این گونه بیان می‌کند: نسبت به سال گذشته فروش پایین تری داشتیم و استقبال چه از سوی موسسات و دانشکده‌ها و چه بازدیدکننده‌های عمومی کمتر شده است. تا امروز که این طور بوده، امیدواریم وضع در روزهای آینده بهتر شود. او در ادامه درباره فضای کلی نمایشگاه می‌گوید: فضا خوب است. مخاطبان سابقه چند ساله از ما در نمایشگاه دارند و غرفه‌مان را می‌شناسند. کمی برای آوردن کتاب‌ها و رفت و آمد افراد مشکل داشتیم که البته هر سال وضع همین طور است. تنها می‌توانیم ابراز امیدواری کنیم که د رسال‌های آتی اوضاع بهتر شود. غرفه دار «نشر ثالث» که به نظر می‌رسد از اوضاع این دوره نمایشگاه راضی است، اظهار می‌کند: امسال نمایشگاه خیلی بهتر بود. کتاب خوان‌های حرفه‌ای بیش تری داشتیم و کلا شرایط بهتر از سال‌های گذشته بود. امسال با ۵۰۰ عنوان کتاب که ۹۰جلد آن‌ها چاپ اول هستند و ۴۰تای آن‌ها د رسال ۹۴ منتشر شده‌اند، به نمایشگاه آمده‌ایم. او درباره مشکلاتی که در نمایشگاه کتب امسال با آن‌ها روبه رو بوده‌اند، می‌گوید: تحویل غرفه خیلی دیر انجام شد، اما امسال با ورود اتحادیه ناشران به بخش امور اجرایی، وضع بهتر شد.




ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: