انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
همایون شجریان، شهرداد روحانی، اردشیر کامکار، هنگامه اخوان، سیدعباس سجادی و هانا کامکار برای عضویت در شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره ملی «موسیقی سبز» از معصومه ابتکار حکم گرفتند.
 به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، نخستین جشنواره ملی «موسیقی سبز» به دبیری محسن روحانی بهار سال آینده و با حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار خواهد شد.

محسن روحانی - دبیر جشنواره موسیقی سبز - درباره جزییات این رویداد هنری توضیح داد: جشنواره «موسیقی سبز» مثل جشنواره «فیلم سبز» از اتفاقات فرهنگی و هنری سازمان حفاظت از محیط زیست است که قصد دارد هنرمندان را با خود همراه کند، زیرا زبان هنر بُرنده‌تر و تیزتر است.

دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی سبز ادامه داد: این جشنواره شش بخش اصلی کلاسیک ایرانی، مدرن و تلفیقی، بی‌کلام، ترانه‌ها و موسیقی کودکانه، نواحی و ارکسترال و کرال را خواهد داشت. بخش جنبی جشنواره نیز شامل نماهنگ است و یکی از دغدغه‌های ما این است که فضای مجازی هم با این رویداد همراه شود.

وی اظهار کرد: ششم اردیبهشت‌ماه امسال احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره توسط معصومه ابتکار - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - به چند هنرمند مطرح اهدا شد و فراخوان این رویداد هم امروز منتشر شده است. هنرمندان می‌توانند تا 30 دی‌ماه امسال آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. از طرفی دوم اردیبهشت‌ماه سال آینده که مصادف با روز جهانی «تنوع زیستی» است، این جشنواره رقم خواهد خورد.

روحانی هنچنین گفت: تجلیل و تقدیر از فعالان محیط زیست در زمینه هنری از دیگر برنامه‌های ماست، البته قصد داریم شش شب شعر و موسیقی محلی در شش استان برگزار کنیم. این جشنواره در دوره‌ی نخست به‌صورت ملی و در دوره بعد به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

او همچنین درباره ی این‌که آیا اعضای شورای سیاست‌گذاری قصد ارائه اثر به این جشنواره را دارند؟ گفت: ما دوست داریم این اتفاق بیفتد، حتی وقتی با تعداد از هنرمندان برای دعوت به شورای سیاست‌گذاری تماس گرفتیم، خیلی از آن‌ها پاسخ دادند که صرفا به این جشنواره اثر خواهند داد. آثاری که به این جشنواره ارسال می‌شود، حوزه‌های مختلف محیط زیستی را شامل خواهد شد. ما فقط قصد داریم هنرمندان را ترغیب کنیم تا آنچه را که در پس ذهن‌شان در‌باره محیط زیست دارند، بروز دهند.

او ادامه داد: آثاری که به دبیرخانه ارسال می‌شوند، در مراسمی در تالار وحدت معرفی خواهند شد.

در نشستی که سوم خردادماه در مرکز حفاظت از محیط زیست برگزار شد، شهرداد روحانی - موسیقی‌دان و رهبر ارکستر - نیز در سخنانی اظهار کرد: هشت‌ ماه است که تور رسیتال پیانوی خود را در ایران آغاز کرده‌ام و همیشه سعی می‌کنم به‌عنوان یک هنرمند پیش از اجراهایم درباره محیط زیست صحبت کنم. من اثری را با عنوان «پروانه» ساخته‌ام که می‌خواهم با آن بگویم شرایط محیط زیست باید طوری باشد که یک پروانه هم بتواند به‌راحتی در آن زندگی کند.

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: قطعات موسیقی من بی‌کلام است. هرچند کلام تأثیر بیشتری دارد، اما به‌عنوان یک موزیسین نمی‌توانم در برابر این موضوع بی‌تفاوت باشم.

سیدعباس سجادی - مدیر مجموعه فرهنگی و هنری نیاوران - نیز که در این نشست حضور داشت، در سخنانی گفت: رویکرد وزارت ارشاد در قبال چنین جشنواره‌هایی تسهیل روند صدور مجوز است؛ اما خودش در این راستا سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

کاظم دینانی نیز به‌عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری و رییس انجمن روابط عمومی ایران در این نشست شرکت کرده بود و درباره اهمیت پراداختن به موضوع محیط زیست سخن گفت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: