انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
پوران درخشنده، کارگردان ایرانی میهمان غرفه بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب شد و کتاب «بانویی از زاگرس» (سینمای پوران درخشنده) را برای مخاطبان این کتاب امضا کرد.
به گزارش تابناک، درخشنده با اشاره به اینکه هرسال به نمایشگاه می‌آید، گفت: ‌ برگزاری این نمایشگاه به صورت هرساله اتفاق بسیار خوبی است و به‌نظرم استقبال از نمایشگاه کتاب امسال نسبت به سال‌های قبل بهتر است.


وی یادآور شد: اگرچه نمی‌دانم که چنددرصد از این جمعیت به‌خاطر خرید کتاب و چند درصد برای بازدید به نمایشگاه آمدند اما به‌طورکلی حضور در یک رویداد فرهنگی به بهانه کتاب اتفاق بسیار خوبی است.


کارگردان «هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» افزود: به دلیل اهمیت این نمایشگاه در حوزه فرهنگ بهتراست که تبلیغات بیشتری در این‌باره صورت گیرد و در این رابطه رسانه‌ها و مطبوعات نقش بسزایی دارند. انجام تبلیغات بیشتر به حاضرین نمایشگاه این انگیزه را می‌دهد که علاوه بر بازدید خرید هم بکنند. همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ‌فرصت مناسبی برای گفت‌وگو فراهم می‌کند، موضوعی که در شعار امسال این رویداد فرهنگی هم به آن اشاره شده است.


وی ادامه داد: یکی از کارکردهای نمایشگاه کتاب تهران، ایجاد انگیزه برای خرید کتاب و تربیت کتابخوان است. البته به‌غیر از نمایشگاه کتاب راه‌های دیگری هم برای تحقق این امر وجود دارد. به عنوان مثال شهرداری تهران می‌تواند همانطور که فعالیت‌های ارزنده فرهنگی مثل «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» را اجرا می‌کند، طرح ارسال کتاب راه‌اندازی کند تا مردم در درجه اول با کتاب آشنا شوند و سپس به خواندن آن روی بیاورند. با طرح ارسال کتاب هم می‌توان شهروندان را در گام اول با کتاب آشنا و در گام بعدی کتابخوان کرد چون ما وقتی موفق هستیم که کتابخوان تربیت کرده باشیم.


این فیلمساز کشورمان ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد زنان نویسنده زیاد شده و این به معنای این است که زنان ایرانی جرات پیدا کردند تا دغدغه‌های خود را مطرح کنند و خیلی از آن‌ها حتی مسائل و دغدغه‌های شخصی خودشان را مطرح می‌کنند. من به آثار زویا پیرزاد علاقه بسیاری دارم.


کارگردان «پرنده کوچک خوشبختی» درادامه توضیحاتی در خصوص «بانویی از زاگرس» گفت: کتاب «بانویی از زاگرس» (سینمای پوران درخشنده) اولین اثری است که نویسنده با تحلیل وپژوهش درباره یک فیلمساز، نوع نگاه، نوع علاقه آن کتاب نوشته است در واقع تنها اثر سینمایی است که درباره یک فیلمساز به‌صورت پژوهشی- تحلیلی نوشته شده و جالب اینکه این‌گونه کتاب نوشتن در آن‌سوی آب‌ها خیلی رایج است ولی در کشور ما هنوز جا نیفتاده است.


درخشنده ادامه داد: پیش از این هم، کتاب‌های دیگری در خصوص فیلم‌ها و آثار من نوشته شده ولی برای من این کتاب از بقیه آثار جدی‌تر است چون سبک نوشتن این کتاب به سبک فیلمسازی من خیلی نزدیک است و در سفرهایی که به کشورهای دیگر داشتم هم آن را معرفی کردم.


کتاب بانویی از زاگرس» (سینمای پوران درخشنده) نوشته مزدا مرادعباسی است که پائیز سال گذشته در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم کودک ونوجوان رونمایی شد؛ مرادعباسی در این کتاب در چهارفصل به موضوعاتی چون معلولیت و سینما، معلولیت و سینمای ایران و سینمای پوران درخشنده پرداخته است. کتاب نامبرده را انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر و در نمایشگاه بیست‌وهشتم کتاب عرضه کرده است.


بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ گفت‌وگو با جهان» از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی (ره) برپاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: