انتشار: ۱۷:۵۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
بنایی مانند باغ کتاب که یک ساختمان منحصر به فرد است، تا زمانی که شکل نگرفته بود خیلی فردی به آن توجه نمی‌کرد، به محض اینکه این ساختمان شکل می‌گیرد همانند دختر جوانی که هزاران خواستگار دارد با او برخورد می شود.
مدیر پروژه باغ کتاب ضمن اشاره به خسارت‌های وارده برای بلاتکلیفی این پروژه اظهار داشت: در صورت معرفی هیأت امنا از سوی آقای قالیباف و تیم بهره‌بردار برای انجام مراحل پایانی کار، این پروژه تا ۸ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

علی‌اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب در گفت‌وگو با فارس و با حضور در غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه کتاب اظهار داشت: بنایی مانند باغ کتاب که یک ساختمان منحصر به فرد است، تا زمانی که شکل نگرفته بود خیلی فردی به آن توجه نمی‌کرد، به محض اینکه این ساختمان شکل می‌گیرد همانند دختر جوانی که هزاران خواستگار دارد با او برخورد می شود، در حالی که 150 نفر برای تعریف کاربری فضاهای باغ کتاب وقت صرف کرده اند. باغ کتاب هم این اواخر با خواستگارهای جدیدی مواجه شد، که هریک غیر از باغ کتاب را دنبال می‌کنند. به ما گفتند قرار است مرکز تحقیقات شهرداری در باغ کتاب مستقر شود، بعد گفتند به نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعده داده شده تا امسال در باغ کتاب تشکیل شود، همه اینها البته کارهای خوبی است.

وی در پاسخ به اینکه پس نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امسال در باغ کتاب برگزار خواهد شد، اظهار داشت: اطلاعات دقیقی ندارم، چرا که طراحی باغ کتاب برای این نمایشگاه‌ها نیست، اگر از اول می‌گفتند که می‌خواهیم اینگونه باشد، طبیعتاً همه چینش‌ها و آرایش‌ها متناسب با یک نمایشگاه عمومی صورت می‌گرفت، اما چون قرار بود باغ کتاب باشد، در حال حاضر این تصمیمات جز بی‌برنامگی چیز دیگری نیست.

وی گفت: البته درخواست ما از آقای قالیباف این است که هر چه زودتر هیأت امنا و هیأت مدیره باغ کتاب را معرفی کنند و نگذارند این طمع‌ها ادامه‌دار باشد. آرزوی خیلی از بزرگان و حتی مقام معظم رهبری بوده که باغ کتاب به ثمر بنشیند. در سال 72 ایشان فرمودند کاش یک‌جایی به وجود می‌آمد که در طول سال مردم بتوانند به همه کتاب‌ها دسترسی داشته باشند، بنابراین باید زودتر باغ کتاب کار خود را آغاز کند تا از نگاه های غیرمرتبط جلوگیری شود.

اشعری در پاسخ به این سؤال که امروز خبری مبنی بر افتتاح باغ کتاب منتشر شد، این خبر صحت دارد یا نه، گفت: ما یک دوره یا دو دوره نمایشگاهی در باغ کتاب را برگزار کردیم، در آن زمان هنوز چینش قفسه‌ها انجام نشده بود، خواستیم ببینیم تأسیسات باغ کتاب پاسخگوی این حجم مراجعین را می دهد یا نه، که اگر در عمل با مشکلی مواجه باشیم، آنها را مرتفع کنیم، در واقع افتتاح آن یک کار آزمایشی بود، ولی افتتاح رسمی صورت نگرفته، چرا که این عمل باید زمانی محقق گردد که کل مجموعه آماده شود، اما هنوز آماده نشده و به گمانم هشت ماهی کار دارد.

به گفته این مسئول، این خبر یا از جانب بنده و یا از جانب شهرداری باید مطرح شود، در غیر این صورت صحت ندارد، چرا که حدود 8 ماهی هنوز کار برای اتمام باقی مانده است.

اشعری با بیان اینکه به عنوان مسئول پروژه باغ کتاب، مراحل تحویل را گذرانده‌اید یا نه، گفت: در واقع طراحی معماری برای بهره‌برداری را باید من نظارت می‌کردم، که تقریباً رو به اتمام است، اما هنوز تیم بهره‌بردار معرفی نشده است. ما پیشنهاد کردیم که بخش‌های مختلف باغ کتاب را شهرداری متصدی نباشد، بلکه به مؤسسات ذیصلاح در هر قسمت واگذار کند که خود صنعت نشر و اصحاب نشر و افرادی که در آن حوزه کار می‌کنند، اداره‌کننده باشند. تعریف این سازوکار کمی زمان‌بر است، از طرفی افرادی که می‌خواهند کار کنند به این دلیل که این پروژه در سطح ملی است، کارکنان آن نیز باید آموزش‌هایی ببینند، اما هنوز افرادی انتخاب نشده‌اند تا آموزش‌های لازم را ببینند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در حال حاضر هیأت‌مدیره و تیم بهره‌بردار نهایی را معرفی کنند، عملاً 8 ماه برای پایان کار زمان لازم است. به نظرم اگر در حال حاضر تصمیمی گرفته شود، تا دهه فجر شاید به نتایج برسیم.

این مسئول پیرامون تعویق معرفی بهره‌بردار و هیأت امنا و خساراتی که طی این مدت به ساختمان و پروژه وارد می‌شود، گفت: ما دو نوع خسارت می‌بینیم، اول خسارت ساختمانی است، دوم اینکه فرصت‌ها را از دست می‌دهیم، یعنی اول گفته بودند اواخر سال 89 افتتاح خواهد شد، اما اگر طی این سه سال بهره‌برداری باغ کتاب صورت گرفته بود چقدر می‌توانستیم به کتاب و کتابخوانی کمک کنیم، حتی باعث تزریق نشاط به فروشگاه های کتاب هم می‌شویم، چون وقتی شبیه چنین فروشگاه‌هایی ایجاد شوند در مقایس کوچک‌تر فروشگاه های دیگری هم احداث می شوند، درست مثل فروشگاه‌های شهروند. زمانی که تأسیس شد دیدیم که نهضت فروشگاهی در سطح کشور اجرا شد، یعنی ما از دو جهت خسارت می‌بینیم، اول فرسودگی ساختمان و دوم، از دست دادن فرصت‌هایی که باید دانست ما در حال حاضر عقب هستیم، اگر باز هم عقب بمانیم، خسارت‌ها جبران‌ناپذیر است.

وی در پایان پیرامون هزینه‌کرد باغ کتاب ابراز بی‌اطلاعی کرد و پیرامون معرفی هیأت‌امنا گفت: این هیأت امنا باید از سوی آقای قالیباف معرفی شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: