انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نشست خبری خود گفت: از دعواهای حوزه نشر خوشم نمی‌آید و حتی گاهی ناراحت می‌شوم ما مسیری را شروع کردیم که باید با هم حرکت کنیم و این پینک پونک رسانه‌ای را نمی‌پسندم
به گزارش تابناک، اولین نشست خبری سیدعباس صالحی، رئیس نمایشگاه کتاب تهران امروز با حضور امیرمسعود شهرام نیا، قائم مقام نمایشگاه کتاب و محمود آموزگار، نماینده تشکل‌های نشر در مصلی برگزار شد.
 
صالحی در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی سال‌های گذشته به دلیل گسترده شدن نمایشگاه و ارائه آثار کم محتوا مخاطبان با بحران مواجه شده‌اند، آیا وزارت ارشاد برنامه‌ای برای تخصصی شدن نمایشگاه کتاب ندارد گفت: اقتصاد نشر ما در شرایطی است که جرات ندارم ریسک زیادی را با این بدنه نحیف انجام دهم، به عبارت دیگر شرایط این حوزه خاص است، البته این به آن معنی نیست که مشکلات این حوزه را نمی‌فهمم.
 
وی با بیان اینکه کشور در دوران رکود اقتصادی در همه صنایع به سر می‌برد، اظهار داشت: حوزه نشر شرایط رکود در رکود دارد، بنابراین توصیه به جراحی‌های عمیق توصیه خوبی نیست. طبیعتا نمی‌توان آرمانی حرکت کرد، با این حال قبل دارم که کیفی سازی و نمایشگاهی کردن کتاب تهران یک ضرورت است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که آیا از همه ناشران مانند انتشارات حیان برای تعطیلی غرفه‌شان عذرخواهی می‌کنید یا خیر تصریح کرد: امسال ثبت نام نشر را برعهده تشکل‌ها قرار گرفت و آیین نامه اینگونه بود که هر ناشری ۳۵ عنوان کتاب منتشره طی ۵ سال گذشته را داشته باشد اما این اتفاق در بخش ثبت نام نیفتاده بود و منجر به این شد که غرفه انتشارات حیان تعطیل شود.
 
صالحی با اشاره به دیدار روز گذشته خود با مهدی خزعلی و خانواده‌اش ادامه داد: خزعلی در این دیدار عنوان کرد که اگر آیین نامه اینگونه است پس چرا سامانه ثبت نام را قبول کرد و من پول نیز برای ثبت نام واریز کردیم و حتی دو روز در نمایشگاه حاضر بود، طبیعتا در چنین شرایطی من اخلاقا باید به دلیل مشکلی که در زیرمجموعه بنده اتفاق افتاده به عنوان یک مدیر علاقه‌مند به دیانت از افراد جدای اینکه چه دید سیاسی دارند، عذرخواهی کنم.
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر جمع آوری کتاب‌های از سوی نهادهای غیررسمی منتشر شده است و با توجه به اینکه شما در نشست خبری خود گفتید که نمایشگاه کتاب متولی دارد، چه برنامه‌ای برای این حوزه دارید، اظهار داشت: طبیعتا ما با این نگاه حرکت می‌کنیم که کسی مداخله مستقیم در فضای ارشاد نداشته باشد برخی از تحرکاتی که بود را با مذاکره و گفت‌وگو حل کردیم؛ از این رو امروز در هم وزارت ارشاد و هم در نمایشگاه کتاب با برخی از مجموعه‌های دیگر با این نگاه که وزارت ارشاد مسئول نمایشگاه کتاب است گفتگو کردیم تا موکدا هیچ نوع ورودی از مجموعه‌های دیگر بدون ارتباط با مدیریت نمایشگاه اتفاق نیفتد. مواردی که هم بود با این نگاه بررسی شده است.
 
سیدعباس صالحی درباره اینکه چه نتیجه‌ای از این جلسات گرفتید، اظهار داشت: صحبت ما به آقایان این بود که ورود مستقیمی به هیچ حوزه از حوزه‌های ناشران نداشته باشند و آن‌ها نیز پذیرفتند و طی روزهای آتی حضور مستقیم از آن‌ها نخواهیم دید.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره ارزیابی خود از واسپاری امور به تشکل‌های نشر ادامه داد: طبیعی است وقتی مسیر واگذاری رخ می‌دهد و برای سال اول تجربه عملیاتی یا وجود ندارد و یا کمتر وجود دارد ما باید حد انتظارات را تعریف کنیم. این مربوط به تشکل‌ها نیست حتی از مجموعه‌های دولتی نیز در سال اول بار اول نمی‌توان انتظار داشت که همه انتظارات را برآورده کنند همانطور که در دولت حوزه منابع و مقدورات محدود است حوزه تشکل‌ها نیز منابع محدود است.
 
وی با بیان اینکه اینگونه نبود که وقتی فعالیت با تشکل‌ها را آغاز کردیم تشکل‌ها منابع مالی داشته باشند و یا اینکه ارشاد توانایی تأمین منابع آن‌ها را داشته باشد، گفت: حتی بدهی سال گذشته ما به تشکل‌ها تا دیشب پرداخت نشده بود. امسال نیز پولی نداشتیم که باگوییم با جیب پرپول و یا مقداری پول به سمت نمایشگاه حرکت کنیم تجربه کارهای جمعی ما باید به مرور افزایش یابد.
 
رئیس نمایشگاه کتاب همچنین در پاسخ به این سوال که دلیل کاهش بازدید از نمایشگاه کتاب امسال و به تبع کاهش خرید مردم چیست، تصریح کرد: ین یک واقعیت است که اقتصاد نشر چون مشکل دارد هر میزان که جمعیت بازدیدکننده وجود داشته باشد باز هم ناشران راضی نخواهند بود ما نگفتیم همه ناشران یا اکثر ناشران راضی‌اند قرار نیست در یک بازار همه خوب بفروشند به هرحال بازار بازار رقابت است آن چیزی که می‌گوییم غیرواقعی نیست بر مبنای موقعیت روشنی است که روز به روز بانک صادرات به ما ارائه می‌کند و ما باید بگوییم اقتصاد کلان نفت در این ۵ روز به جلو حرکت کرده است.
 
صالحی در پاسخ به این سوال که طبق یک آمار ۸۵ درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه از بخش دانشگاهی بازدید می‌کنند و وارد فضای شبستان نمی‌شوند، گفت: این آمار‌ها را باید در یک فضای یکپارچه دید تا بتوان به آن‌ها اتکا کرد. ما باید یک نگاه جامع‌تر داشته باشیم. کمیته اطلاع رسانی ما در فضای نمایشگاه می‌گوید این آمار را نقض می‌کند و این مسئله که بن کارت‌ها بیشتر در بخش دانشگاهی خرج شده است به این معنا نیست که به بخش عمومی کمتر می‌روند خود این مراجعات در فرهنگ عمومی ما اثر خوبی دارد.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره اختلافات ایجاد شده میان ناشران دانشگاهی و ناشران بین الملل در نمایشگاه کتاب امسال افزود: از دعواهای حوزه نشر خوشم نمی‌آید و حتی گاهی ناراحت می‌شوم ما مسیری را شروع کردیم که باید با هم حرکت کنیم این پینک پونک رسانه‌ای را نمی‌پسندم البته تشکل‌ها مختارند و حق طبیعیشان محفوظ است اما ما به یک دوره گفت‌وگوهای پشت پرده نیاز داریم طبعاً ممکن است نقطه نظراتی در نوع تصمیم گیری وجود داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: