انتشار: ۰۰:۵۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
نخستين دوره جشنواره بين المللی موسيقی معاصر تهران از ٣ تا ١٠ ارديبهشت برگزار می‌شود
مدیر هنری جشنواره موسيقی معاصر تهران در نشست خبری:

موسیقی معاصر هنوز در کشور ما به درستی معرفی نشده است

نخستين دوره جشنواره بين المللی موسيقی معاصر تهران از ٣ تا ١٠ ارديبهشت برگزار می‌شود.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ، نشست خبری نخستين دوره جشنواره بين‌المللی موسيقی معاصر تهران، در حالی برگزار شد كه نويد گوهری (مدير هنری)، احسان تارخ (مدير اجرايی)، حسين سروری (مشاور در امور بين‌الملل) و آيدين مفخم (مشاور هنری) در آن حضور دارند.

گوهری در ابتدای این نشست خبری در خصوص این فستیوال گفت: کانون موسیقی معاصر از آذرماه 94 تصمیم گرفت، به یکی از شاخه‌های هنر که موسیقی معاصر است به صورت جدی بپردازد. در این راستا چهار برنامه تا اسفند ماه سال گذشته برگزار شد که اتفاق جدید و جالبی بود. فستیوال موسیقی توسط کانون برگزار می‌شود و به طور کامل خصوصی است و با مشارکت و همیاری ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی و هنری، نخستین دوره‌اش را برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: شاید برای همه سوال باشد که چرا چنین فستیوالی برگزار شده است. ما به طور تقریبی 30 الی 40 سال است که در داخل کشور آهنگسازانی داریم که در این حوزه فعالیت می‌کنند. البته چه در حوزه ملی و چه در خارج از مرزهای ایران، هنرمندان شناخته‌شده‌ای هستند و آ‌ثار این افراد در دانشگاه‌ها و مسابقات مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اما تا به حال در ایران این حوزه از موسیقی چنانکه باید به آن پرداخته نشده است. این شاخه از هنر، یک موسیقی آکادمیک است و یک بخش از موسیقی کلاسیک است که در واقع از نیمه قرن بیستم تا به امروز ادامه داشته است.

گوهری در بخش‌های دیگر از صحبت‌های خود عنوان کرد: شاید خیلی از افراد منظور ما از موسیقی را ندانند و باید بگویم که موسیقی معاصر به عنوان همزمان بودن معنا نمی‌شود و این سبک پایه‌های خودش و قالب‌بندی زیبایی‌شناسی خودش را دارد که البته سهل و ممتنع است ولی قابل تعریف نیست و سعی می‌کنیم که برای آن تعریفی قائل نشویم.

وی ادامه داد: در حوزه موسیقی معاصر، برخورد با موسیقی برخوردی ادراکی است و از هر لحاظ خلق اتفاق‌های جدید است. این نوع موسیقی در کشور ما معرفی نشده است. در صورتی که از لحاظ اجتماعی و جامعه‌شناختی یکی از ژانرهای هنرهای موسیقی است که به زندگی امروز ما مربوط می شود. ما می‌توانیم با این موسیقی مسائل انسانی و اخلاقی را بسیار خوب نشان دهیم. چون مربوط به موضوعات روز جامعه است و می‌تواند دغدغه‌ها را بیان کند. از طرفی دیگر به لحاظ هنرشناسانه می‌تواند آن چیزی که در فرهنگ موسیقی ما وجود دارد را با زبان جدید بیان کند و اینها همه دغدغه‌های اصلی و جدی موسیقی معاصر ایران است.

مدیر هنری این فستیول در ادامه اظهار داشت: ما از سال 93 ایده این فستیوال را مطرح کرده‌ایم که در این جریان با آقای تارخ و سروی و با مشارکت مراکز فرهنگی، توانستیم آن را پیش ببریم. در این فستیوال 114 گروه در حوزه ایرانی (تهران و شهرستان‌ها) شرکت داشته‌اند که جریان انتخاب این گروه‌ها به این صورت بوده است که در ابتدا باید فرم‌هایی را پر می‌کردند و پس از تأیید ما درخواست فیلم از نمونه کار آنها داشتیم و پس از طی این مراحل به دفتر موسیقی، برای اخذ مجوز اجرایی فرستاده شدند. نکته آخر مراکز فرهنگی بسیار تأثیرگذار بوده‌اند و در حوزه بین‌المللی هفت کشور خارجی در این فستیوال حضور دارند. دفتر موسیقی، بنیاد رودکی، موزه هنرهای معاصر، موزه لاجوردی، خانه هنرمندان ایران به صورت مستقیم با ما مشارکت کردند و امکاناتی را در اختیار ما قرار دادند.

سروری مشاور امور بین‌الملل در ادامه این نشست خبری گفت: هدفگذاری ما اینچنین است که به یک همگرایی برسیم و قرار بر این است که نوازنده‌های بین‌المللی کار آهنگسازهای ایرانی را اجرا کنند و همین نقطه عطف این فستیوال است که آنها به طور کامل علاقه‌مند به اجرای قطعات ایرانی بودند.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم که جوان‌ها در کنار پیشکسوتان قرار بگیرند و رده سنی خاصی را تعیین نکرده‌ایم. هدف دیگر ما این است که کار پیوست علمی و پژوهشی داشته باشد و ما از کشورهای هلند، گرجستان و لهستان سخنران‌هایی خواهیم داشت. ما سعی کرده‌ایم که در راهبرد این فستیوال به یک پایش و ارزیابی برسیم و پس از آن راهبردها را بررسی کنیم و بازخوردهایی از آن نیز داشته باشیم. البته به طور حتم نقاط ضعفی هم خواهیم داشت ولی یاد می‌گیریم که با  حداقل امکانات مالی به حداکثر تعامل با مراکز فرهنگی و هنری برسیم.

احسان تارخ مدیر اجرایی نیز یادآور شد: ما سعی کرده‌ایم که گروه‌های ایرانی و خارجی را با هم به جلو ببریم. سایت تیوال فروش و اطلاع‌رسانی را بر عهده داشته است که هزینه بلیط‌ها 30 الی 40 هزار تومان و برای دانشجویان موسیقی با 50% تخفیف ارائه می‌شود که البته برنامه کامل این فستیوال تا ساعاتی دیگر بر روی سایت تیوال قرار خواهد گرفت.

نخستين دوره جشنواره بين‌المللی موسيقی معاصر تهران از ٣ تا ١٠ ارديبهشت برگزار می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: