انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
در سیستم آموزشی فرانسه، مدرسه و کتابخانه دو نهاد وابسته به هم هستند و بخشی از عمر دانش آموزان در مدرسه و بخش دیگر نیز در کتابخانه سپری می شود و معلم نیز با روش هایی، دانش آموزان را به کتابخانه متصل می کند و این راه تا دانشگاه هم ادامه می یابد.
کوچکی‌نژاد گفت: در سیستم آموزشی فرانسه، مدرسه و کتابخانه دو نهاد وابسته به هم هستند و بخشی از عمر دانش آموزان در مدرسه و بخش دیگر نیز در کتابخانه سپری می‌شود و معلم نیز با روش‌هایی، دانش آموزان را به کتابخانه متصل می‌کند و این راه تا دانشگاه هم ادامه می‌یابد.

 «جبار کوچکی‌نژاد» نماینده مردم شهر رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تابناک درباره رواج سیستم مطالعه تستی و غیرتحقیقی در میان نوجوانان و جوانان و دور شدن جوانان از فرهنگ و شیوه مطالعه صحیح، گفت: بحث کتاب و کتابخوانی یکی از بحث‌های مهم هر ملتی است و در کشور ما این بحث، ریشه تاریخی دارد. علت اینکه در حال حاضر سرانه کتابخوانی ما پایین است؛ باید به بررسی و ارزیابی دو دستگاه بیشتر ورود کنیم. یکی از این دستگاه‌ها، آموزش و پرورش است که نزدیک به ۱۳ میلیون دانش آموز را در سنین مختلف تحت پوشش دارد. دستگاه دوم، آموزش عالی است که در سیستم جدید آموزشی حدود ۶ میلیون تحت پوشش دارد.

وی با اشاره به این جمعیت ۲۰ میلیونی از نوجوانان و جوانان در کشور، بیان کرد: این تونلی است که جمعیت از آن در حال عبور هستند و این تعداد ثابت نیستند. این ۲۰ میلیون در سالهای بعد به سنین دیگری وارد می‌شوند و اگر قرار است که ما فرهنگ کتابخوانی را به عنوان غذای روحی انسان نهادینه کنیم، معتقدم که باید از این دو نهاد شروع کنیم.

کوچکی‌نژاد تاکید کرد: باید سیستم آموزشی کشور تغییر کند و همچنین این سیستم را باید به شکلی به کتابخانه‌ها وابسته کنیم.

وی با اشاره به سیستم آموزشی مدارس فرانسه، در این مورد توضیح داد: در فرانسه سیستم آموزشی را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که در این کشور، مدرسه و کتابخانه دو نهاد وابسته به هم هستند و بخشی از عمر دانش آموزان در مدرسه و بخش دیگر نیز در کتابخانه سپری می‌شود و معلم نیز با روش‌هایی، دانش آموزان را به کتابخانه متصل می‌کند و این راه تا دانشگاه هم ادامه می‌یابد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس در ادامه گفت: اما سیستم آموزشی در کشور ما، وابسته به مدرک‌گرایی است و شتابی به سوی کمّیت و نه کیفیت است، طبیعتاً سبب شده که از کتاب فاصله گرفته شود.

به گفته وی، معتقدم اگر در دو نهاد مهم آموزشی کشور، فرهنگ کتاب و کتابخوانی نهادینه شود دیگر در نهادهای بالادستی مشکلی نخواهیم داشت، چراکه وقتی انسان به کتاب وابسته شود به عنوان یک نیاز آن را مدنظر خواهد داشت.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر نمایشگاه کتاب در این روند گفت: نمایشگاه کتاب می‌تواند نوع نگاهی که ذکر کردم را منتقل کند. البته بخش فروش در این نمایشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد و شاید این موضوع به امکانات محدود مردم در اقصی نقاط کشور بر می‌گردد و فرصتی فراهم می‌شود که از همه نقاط ایران برای خرید کتاب به نمایشگاه می‌آیند.

وی در پایان با بیان اینکه باید یارانه کتاب را افزایش دهیم، تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان در مناطق محروم کشور هستند که برای خرید کتاب پولی ندارند و اگر زمینه‌ای فراهم شود تا کتاب رایگان در اختیارشان قرار گیرد، قدمی به جلو برداشته‌ایم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: