انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
همراه با روزنامه های صبح

اخبار به روایت نشریات

روزنامه های صبح تهران در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شماره امروز به اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب پرداختند.تیتر برخی از نشریات از این قرار است
روزنامه های صبح تهران در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شماره امروز به اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب پرداختند.تیتر برخی از نشریات از این قرار است:



دکتر لاریجانی: ناشران و مولفان نباید مالیات بپردازند
رییس مجلس شورای اسلامی از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازید کرد. به گزارش ایسنا، انتظامیریال معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و صالحی، رییس نمایشگاه بین المللی کتاب و معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این بازید رییس مجلس را همراهی می‌کردند. علی لاریجانی در نشست قانون گذرای و کتاب که بعدازظهر سه شنبه در نمایشگاه کتاب تهران در جمع ناشاران و نویسندگان برگزیده برگزار شدریال اظهار کرد: ما در حال حاضر از نظر قانون کمبودی برای موضوع کتاب نداریم و قوانین ما نسبتا کفایت می‌کند اما مشکل اجرایی داریم. وی افزود: من امروز از معاونت قوانین مجلس خواستم قوانین مرتبط را بیاورند و نگاهی به آن‌ها انداختم، قوانین متعددی از سال۳۶ به بعد راجع به کتاب داشته‌ایم و بعد از انقلاب هم قوانین مختلفی تصویب شده است، مثلا معافیت مالیاتی ناشرین که در این باره قانون مشخصی وجود دارد. رییس مجلس با اشاره به مشکل چرخه اقتصادی در حوزه نشر خطاب به ناشران اظهار کرد: اگر ملاحظاتی در مورد قانون دارید آن را مطرح کنید تا ما ببینیم کمبود قانون کجاست و چه نقصی وجود دارد اما موضوع مهم‌تر این است که چگونه می‌شود چرخه اقتصادی مطلوب تری برای نشر ایجاد کرد. علی لاریجانی در ادامه نشست خود با ناشران برگزیده در واکنش به اظهارات برخی ناشاران مبنی بر دریافت مالیات از آنان اظهار کرد: از این موضوع بسیار متعجبم چراکه قانون صراحت دارد که نشر و مولفین نباید مالیات پرداخت کنند و از مالیات معاف هستند لذا خواهشمندم وزارت ارشاد این موضوع را بررسی کند. من هم این مساله را پیگیری خواهم کرد زیرا این موضوع تخلف است و نص قانون این است که ناشرین و مولفین معاف از مالیات هستند. اگر هم آیین نامه خلاف قانونی در این باره وجود دارد آن را باطل می‌کنیم. او با اشاره به اظهارات ناشرین در مورد حقوق مالکیت فکری نیز گفت: این موضوع در مجلس مطرح است لذا وزارت ارشاد می‌تواند نظرات را جمع بندی و به مجلس ارائه کند. رییس مجلس درباره توزیع کتاب در فروشگاه‌های بزرگ نیز گفت: توزیع کتاب داستان پرغصه‌ای است اگر شما پشنهادی دارید گه نیاز به خودتان بتوانید سیستم توزیع را بیاندازید و ما با تسهیلات بانکی به شما کمک کنیم موضوع سهل‌تر خواهد شد. امام اگر کمک دولتی می‌خواهید باید این موضوع در بودجه سال آینده دیده شود. او هم چنین درباره دغدغه برخی ناشرین برای ارسال کتاب به خارج از کشور نیز گفت که این موضوع را از طریق خود پیگیری خواهد کرد. همچنین سخن گوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مداخله مستقیم نهادهای غیر از وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب را مناسب نمی‌دانیم و هیچ نهادی حق جمع آوری کتاب‌ها را ندارد.
حسین نوش آبادی در نشستی که دیروز در نمایشگاه کتاب در مصلا برگزار شد، با ارائه آماری درباره پنج روز نخست نمایشگاه دوره گذشته ۵۰درصد افزایش فروش داشته‌ایم. وی اظهار کرد: در نمایشگاه امسال ۲۴۵۰ ناشر داخلی شرکت کرده‌اند که این آمار در نمایشگاه سال گذشته۲۱۰۰ ناشر بود. در بخش بین الملل نیز ۲۸ کشور دنیا با ۱۷۰ هزار عنوان کتاب خارجی شرکت کرده‌اند. همچنین کتاب‌های سه هزار ناشر خارجی از سوی نمایندگان آنان در نمایشگاه عرضه شده است.
رونمایی از نخستین کتاب مردمی فرهنگ ایثار با حضور وزیر ارشاد: کتاب ایثار، نخستین کتاب مردمی با موضوع فرهنگ ایثار با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.
به گزارش ایرنا، علی جنتی دیروز در آیین رونمایی این کتاب در محل بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در این کتاب همه اقشار دل نوشته‌های خود را نوشته‌اند. وی افزود: مردم هر آنچه که در ذهن خود درباره مقاومت و شهادت بوده را ثبت کرده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این کار یک ابداع و ابتکار بوده است، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم راه ایثار و مقاومت را ادامه داده و بهتر و غنی‌تر از گذشته در این راستا عمل کنیم. جنتی با تشکر از افرادی که در این طرح شرکت داشته‌اند گفت: امیدوارم این دل نوشته‌ها مورد استقبال نسل جوان قرار گیرد و بیشتر رواج پیدا کند.
همچنین در این آیین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای تابلوی یادمان رونمایی از نخستین کتاب مردمی ایثار به راضیه تجار، عباسعلی براتی‌پور، ایرج گلشنی، محمد رحیمی و زهرا شاملو به عنوان گردآورندگان کتاب از آنان تقدیر کرد.


دوراهي كتابخواني و فضاي مجازي: راه ديگري بايد يافت

در حاشيه نمايشگاه كتاب

ارديبهشت ماه هرسال افزون بر آنكه آب و هوا و شرايط اقليمي در ايران كاملابهاري و لطيف و دلچسب است، حال وهواي حوزه فرهنگ كشور هم لطيف و بهاري است و دليل اصلي آن برگزاري نمايشگاه ١٠ روزه كتاب تهران است: ايامي كه نه تنها تهران بلكه كل كشور حال وهواي خريدومطالعه كتاب دارد و گروه هاي مختلف مردم خصوصا دانش آموزان، دانشجويان، معلمان، مدرسان، خانواده هاي شان از سراسر كشور (كه خود اينها بخش عمده اي از جمعيت كشور را تشكيل مي دهند) در تب و تاب سركشي و بازديد از نمايشگاه معظم كتاب تهران برمي آيند و نهادهاي هاي بسياري نيز براي برگزاري هرچه بهتر و خدمات دهي مطلوب تر به بازديدكنندگان بسيج مي شوند. جمعيت زيادي از اقصي نقاط كشور از نمايشگاه بازديد كرده و به تناسب مقدورات، نياز و البته سليقه شان كتبي را خريداري مي كنند، يك گردش مالي سنگين و چندصد ميلياردي را رقم مي زنند و پس از اتمام نمايشگاه بازهم اوضاع صنعت نشر و سرانه مطالعه و فعاليت كتابفروشي ها و حساب و كتاب نويسندگان و ناشران باز همان آش است و همان كاسه. البته همه اينها در حالي است كه بسياري از ناشران با توجه به هزينه هاي بالاي نمايشگاه ميزان فروش خود را كافي نمي دانند و معتقدند حتي نمايشگاه كتاب تهران هم مرهمي بر آلام اقتصادي آنان نمي گذارد و بخش قابل توجهي از گردش مالي نمايشگاه و كل صنعت نشر را متعلق به كتاب هاي كمك درسي و كنكور مي دانند. طرح درددل هاي ناشران ومولفان مجالي جداگانه ومفصل مي طلبد اما موضوع اين يادداشت طرف تقاضاي بازار كتاب است.

البته بر همگان واضح و مبرهن و درخشان تر از خورشيد است كه اوضاع كتابخواني و مطالعه در جامعه ما چگونه است. گرايش به كتاب و كتابخواني در بين اقشار مختلف جامعه ما كاملارو به افول است و اين پديده در اقشار تحصيلكرده و نخبه جامعه دردآورتر است. در روزهاي آغازين نمايشگاه در پايان يكي از كلاس ها از دانشجويان (مقطع كارشناسي ارشد) پرسيدم اگر بخواهيد در آستانه نمايشگاه كتاب يك كتاب خوب كه خودتان از خواندن آن لذت برده ايد به دوستان تان معرفي كنيد كدام كتاب را معرفي مي كنيد از كلاس حدودا ٣٠ نفري، تنها سه نفر پاسخ دادند وبيش از نيمي از دانشجويان اعلام كردند كه در يك سال گذشته هيچ كتاب غيردرسي نخوانده اند. قطعا قصد ندارم اين نتيجه نااميدكننده را به همه جامعه دانشگاهي تعميم دهم اما روشن است كه با اين وضع انتظار گزافي است كه از خود بپرسم چرا افراد در فضاهايي مانند اتوبوس ومترو كه اوقات مرده روز محسوب مي شود و كارايي چنداني ندارد اين اوقات را با مطالعه كتاب يا روزنامه پربار نمي كنند.

واقعيت غيرقابل انكار اين روزها آن است كه گوشي هاي هوشمند و غيرهوشمند و تبلت و... تا حد زيادي جاي كتاب و روزنامه و ديگر مكتوبات از اين دست را گرفته اند و همدم و مونس اوقات تنهايي و فراغت و حتي مكمل جمع هاي خانوادگي و فاميلي و دوستانه بسياري از ما ايراني ها شده اند. گوشي ها و تبلت ها با ابزارها و امكانات فراواني كه در اختيار دارند و در اختيار كاربران خود نيز قرار مي دهند توانسته اند نه تنها جاي كتاب وروزنامه و مجله بلكه در مواردي حتي جاي اعضاي خانواده و فاميل و دوستان راهم بگيرند. انواع و اقسام بازي ها، وبگردي هاي هدفمند و بي هدف و گشت و گذار و حضور در شبكه هاي اجتماعي مهم ترين اين قابليت ها هستند. اگرچه برخي نيز از اين ابزارها براي مطالعه كتب الكترونيكي استفاده مي كنند كه بازهم جاي اميدواري است.

اما گشت و گذار و مشغوليت افراطي در اين شبكه ها آثاري فراتر از كتاب نخواندن و ركود صنعت نشر و پايين آمدن سرانه مطالعه و دوري از جامعه واقعي دارد. آنچه در اين فضا نگران كننده است تغييرات معني داري است كه در گروه هاي مرجع جامعه، الگوهاي ارتباطي و انتقال مطالب و منابع و مراجع و روش هاي يادگيري و جهت دهي به افكار عمومي صورت مي گيرد. در فضاي حقيقي و علمي شهروندان وخصوصا نخبگان فكري آرا و ديدگاه ها و نظرات خود را از طريق مقاله و يادداشت در روزنامه ها ومجلات علمي و عمومي (در حد خلاصه تر) يا نگارش كتاب (به شكل مفصل تر) ارايه مي كنند. مبناي استدلال ها و چارچوب هاي نظري ارايه مطالب مشخص است و هر فرد در قبال مطالب ومكتوبات و ديدگاه هاي خود مسوول است چرا كه عرصه نقد و نظر در اين خصوص گشوده است لذا افراد موظفند با دقت و حساسيت بيشتري بگويند و بنويسند چراكه مي دانند هرواژه از مطالب شان مي تواند مورد نقد قرار گيرد و براي شان هزينه ايجاد كند و لذا اثرگذاري و جريان سازي در جامعه با دقت بيشتر احساس مسووليت بالاتر و در فضايي علمي و فرهيخته صورت مي گيرد اما در فضاي مجازي كمتر كسي در قبال مطالب و نگاشته ها و نظرات خود مسووليت دارد. مطالب گوناگون در قالب داده هاي آماري، محاسبات رياضي ومالي، استدلال هاي ديني و فقهي و سياسي و اجتماعي و نقل قول هاي مختلف در اين فضا ارايه و منتشر مي شود بدون آنكه منبع اصلي و مبناي اين مطالب و آمارها و استدلال ها مشخص باشد و در باب آن بتوان كسي را نقد كرد يا از كسي توضيح خواست. روند درج مطالب غيرواقعي، شبهه آميز و جهت دهنده و بعضا گمراه كننده تا آنجا

پيش رفته كه سايت ها ومراجعي براي تحقيق درباره راستي و درستي اين مطالب ايجادشده و نسبت به تحقيق و بررسي و راستي آزمايي و رفع شبهات و ايرادات و تصحيح اين مطالب اقدام مي كنند. در حالي كه بسياري در دفاع از اين كاركرد شبكه هاي اجتماعي و رسانه هاي مجازي بر گردش آزاد و بدون فيلتر و سانسور اطلاعات تاكيد مي كنند و آن را جايگزين مناسبي براي محتواي كنترل شده و بعضا محدودشده روزنامه ها ومجلات و كتب مي دانند اما به نظر مي رسد اين ادعا بيشتر پوششي براي ترويج مطالب جهت دار و نادرست و غيرمستند فراهم مي كند. آسيب هاي چنين روندي كاملاروشن است و سطح سليقه و ادراك و استدلال جامعه ومخاطبان بي شمار اين شبكه ها را از مطالب صحيح ومستند و عميق به مطالب كم بنيه و ضعيف و سطحي سوق مي دهد: جامعه اي كه خصوصا جوانان آن به پذيرش مطالب ضعيف و بي اساس و سطحي گرايش يابند ديگر به دشواري مي توان به ادراك عميق و استدلال هاي منطقي و چراجويي و دشوارپذيري هدايت كرد و در اين مرحله است كه هر محتوايي را بدون نياز به هيچ گونه مبنا و استدلال صحيح ومحكم به ايشان قبولاند. مخاطره ديگر اين فضاها هزينه بالاي نقد و بحث در خصوص بعضي از اين محتواهاست. نقد برخي از اين محتواها با سخيف ترين ادبيات و شديدترين حملات و اتهامات بي اساس و نادرست مواجه مي شود و اين باعث مي شود كه اهالي نقدونظر ترجيح دهند بي تفاوت از كنار برخي مطالب واهي بگذرند و دم برنياورند.

ادامه اين روند حاصلي جز تنزل بيشتر سطح بينش و نگرش افراد جامعه خصوصا جوانان به پديده هاي پيراموني و قشري تر شدن جهان بيني ايشان نخواهد داشت. از سوي ديگر برخورد حذفي و انفعالي با شبكه هاي مجازي و رسانه هاي اجتماعي نه ميسر و نه منطقي و نتيجه بخش است. چه اينكه سال هاست در قبال هرتكنولوژي نوظهوري شاهد اين برخوردها بوده ايم و كمترين اثربخشي ملاحظه نشده است. به نظر مي رسد تنها راه پيش رو برخورد فعال و به كارگيري ظرفيت هاي ارتباطي اين شبكه هاست. لازم مي نمايد روشنفكران و اصحاب نقدونظر كميت و كيفيت حضور خود را در اين رسانه ها تقويت كرده و جريان سازي اجتماعي را از همين فضاها آغاز كنند. در موضوع كتاب و مطالعه نيز برگزاري پنجشنبه كتاب در ماه هاي پيشين و فراخوان همراهي و همدلي با كتابفروشي كهنسال طهوري در هفته هاي گذشته يا شكل دهي قرارهاي گروهي خريد و معاوضه كتاب كه خاستگاه آن در همين رسانه هاي مجازي است نمونه هاي خوبي از ظرفيت هاي جريان سازي و تحرك افزايي درعرصه كتاب است. فقط كافي است كمي متفاوت بينديشيم، اقتضائات زمانه خود را دريابيم و طرحي نو دراندازيم.



بسته پيشنهادي كتاب«اعتماد»

به مناسبت بيست و هشتمين نمايشگاه كتاب تهران

اعتماد| صفحه اي كه پيش روي شماست يكي از بسته هاي كوچك پيشنهادي ما براي ارديبهشت است! ارديبهشت در ايران با طعم كتاب، حس و حال ويژه اي دارد. نمايشگاه كتاب هر سال بهانه اي فراهم مي كند تا علاقه مندان به كتاب از همه جاي اين سرزمين عازم پايتخت شوند. آنها در دالان هاي شلوغ نمايشگاه قدم مي زنند و كتاب ها را مي بينند و احتمالابرخي را هم مي خرند. در اين ميان تازه هاي نشر همواره جذاب ترينند. آثار جديد حسي از انتظار و شوق را در مخاطبان بيدار مي كنند.

آنان دعوتند: دعوتي به شناخت. به گشودن درهاي تازه اي از دانش و خيال . آنان تجلي اين واقعيت هستند كه كتاب به عنوان عينيت ذهن بشر جرياني سيال است. تداومي از خلق و آفرينش بي پايان و بيش از همه آنها پاسخي هستند به عطش بي پايان انسان به غور در جهان هاي ديگر.

 پس خواندن اين آثار را از دست ندهيد. سعي كرده ايم تا حد ممكن كتاب ها متنوع باشند. كتاب ها به شكل موجزي معرفي شده اند تا شِمايي كلي از جهان درون اثر را ترسيم كند. «اعتماد» اميدوار است اين بسته هاي كوچك پيشنهادي بتواند شما را در انتخاب راحت تر آثار مورد علاقه تان كمك كند.


ملت آشنا با کتاب، ضعیف نیست

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه کتاب در ارتقای کشور نقش بسزایی دارد، گفت: ملتی که با کتاب آشنا باشد، ضعیف نیست. آیت ا... صادق آملی لاریجانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب افزود: کتاب وسیله ای لازم و مهم برای ارتقای سطح فرهنگی کشور است. آشنایی ملت با کتاب در ارتقای آن کشور و مردم نقش بسزایی خواهد داشت. وی با قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب تاکید کرد: نفس برگزاری این رویداد، تاثیر فراوانی روی جامعه دارد. وی خاطرنشان کرد: وزیر فرهنگ و همه دست اندرکاران ثمره و پاداش کار خود را با اشتیاق مردم به کتابخوانی خواهند گرفت. آیت ا... آملی لاریجانی در مورد ناشران حاضر در نمایشگاه هم گفت: متاسفانه بسیاری از غرفه ها را نرسیدم که ببینم، اما نمایشگاه هر سال نسبت به سال های قبل بهتر اجرا می شود. رئیس دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که میزان مطالعه تان چقدر است؟ گفت: کار من مطالعه کتاب بود و قبل از اینکه وارد اجراییات شوم، روزانه 15 تا 16 ساعت مطالعه علمی می کردم ،قبل از 20 سالگی نیز تالیف می کردم. کتاب بخشی از وجود ما بود و البته اکنون نیز همین طور است.


رشد ۱۸ درصدی حضور ناشران در نمایشگاه کتاب
تفاهم – گروه گزارش: حسین نوش آبادی، سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیروز در نشستی خبری، با بیان اینکه نمایشگاه کتاب، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است، گفت: کتاب مهم‌ترین میراث تمدن بشری و در طول تاریخ ابزار موثر انتقال فرهنگ و تمدن بوده و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بهترین بستر برای گفتمان فرهنگی، تعامل و تبادل فکر و اندیشه است. وی به ارائه آماری از مولفه‌های مختلف نمایشگاه امسال پرداخت و اظهار داشت: آمار و اطلاعات نشان دهنده رشد مناسب مولفه‌ها در نمایشگاه امسال است؛ به گونه‌ای که در پنج روز نخست نمایشگاه فروش کتاب رشد ۵۰ درصدی داشته است. سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطر نشان کرد: ۶۷ درصد شهروندان از فضای نمایشگاه ابراز رضایت کرده‌اند. همچنین ۷۶ درصد بازدیدکنندگان از خرمات رفاهی راضی بوده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است. نوش آبادی گفت: امسال دو هزار و ۴۵۰ ناشر داخلی در نمایشگاه شرکت داشتند که در دوره گذشته فقط دو هزار و ۱۰۰ ناشر حضور داشتند. وی با اشاره به رشد ۱۸ درصدی حضور ناشران در نمایشگاه امسال افزود: این اقدام گام مهمی برای رضایت مخاطبان و شهروندان از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین با بیان اینکه امسال ۳۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران وجود دارد، گفت «تعداد ناشران بین المللی در نمایشگاه امسال ۲۸ کشور از قاره‌های مختلف بوده‌اند که با ارائه ۱۷۰ هزار عنوان کتاب نقش موثری ایفا کرده‌اند. وی در خصوص برنامه‌های جانبی این نمایشگاه اذعان داشت: امسال برای ۱۱ استان کشورمان رئزهای خاصی را نامگذاری کردیم تا توانمندی‌های علمی و ظرفیت هایشگاه را عرضه کنند که گاهی موثر برای معرفی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی استان‌ها به شمار می‌رود. همچنین برای هشت کشور این امکان فراهم شده تا توانمندی‌هایشان را دربیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران در معرض دید عموم قرار دهند. سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: همچنین ۱۰۰ میلیارد ریال بن بین چ‌ها میلیون و ۶۰۰ دنشجو، اساتید دانشگاهی و حوزویان توزیع شد تا از تخفیفات مناسب در راستای خرید کالا برخوردار شوند.


مدیرکل آفرینش های فرهنگی تصریح کرد:

استفاده از توانمندی مربیان در معرفی کتاب مناسب

مربیان کانون در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، نقش بی بدیلی ایفا می کنند که ارائه مشاوره به خانواده ها و بچه ها برای تهیه کتاب مناسب، نشانگر همین توانایی است. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، محسن حموله مدیرکل آفرینش های فرهنگی کانون در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما در کانون با توجه به سرمایه های بسیار ارزشمندمان، از جمله مربی های خوب، باید تمام تلاش مان را کنیم که اعضا به کتاب و کتابخوانی علاقه مند شوند. به تعبیری باید کتاب در ذهن اعضا ماندگار شود. اگر این اتفاق ها را که در این سال ها در مراکز رخ داده، محور و اساس قرار دهیم، توانسته ایم قدم های بسیار خوبی در حوزه کتاب برای بچه های سرزمین عزیزمان برداریم.



چرا به نمایشگاه کتاب می‌آیم
همه نمایشگاه کتاب یک طرف، روز بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه و غرفه‌های آن هم یک طرف. دغدغه‌های رهبر فرزانه انقلاب آنقدر به دغدغه‌های عوامل نشر نزدیک است که تو گویی ایشان تمامی وقت خود را با نویسندگان، مترجمان یا همراه با کارگران چاپخانه‌ها و یا فروشندگان کتاب و خلاصه مخاطبان گروه‌های مختلف سنی کتاب می‌گذرانند.
بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب هم جزیی از برنامه‌های رهبر انقلاب در طی سالهای گذشته بوده است.
ایشان از میان بیست و هفت دوره نمایشگاه بین المللی کتاب از ۱۹ دوره آن بازدید داشته‌اند و در برخی از این بازدید‌ها به ارایه نظرهای خود در خصوص نمایشگاه کتاب و یا کتاب و کتابخوانی پرداخته‌اند. در آستانه بیستمین بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مرور برخی از رهنمودهای ایشان در خصوص کتاب و کتابخوانی می‌پردازیم.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان بازدید خود از پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب که هفدهم اردیبهشت ماه سال ۷۱برگزار شده بود، خطاب به مردم و بویژه اقشاری که با کتاب بیشتر سر و کار دارند، فرمودند: کتاب خواندن برای یک ملت یک فریضه و یک واجب است و مردمی که اهل کتاب خواندن باشند، معلومات، ذکاوت و هوشیاری آنان با مردمی که با کتاب انس ندارند، تفاوت بسیاری دارد. رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: یکی از عللی که اینجانب معمولا در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنم، این است که اهمیت بسیار با ارزش این نمایشگاه و این کار بزرگ را برای افرادی که بیشتر فرصت مطالعه دارند، جلب نمایم و آن‌ها را به انس هر چه بیشتر با کتاب ترغیب کنم.
ایشان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ پس از بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و در جمع ناشران بر‌تر و برگزیده، موضوع کتاب را مقوله‌ای مهم و بدون جایگزین می‌دانند و خاطرنشان می‌کنند: باید با یک برنامه ریزی دقیق و تعیین اهداف مرحله‌ای، در هر سال همگام با برگزاری نمایشگاه کتاب و افزایش جمعیت بازدید کننده، در فضای کتابخوانی کشور پیشرفت چشمگیری به وجود آید. رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه بیست و چهارم نیز موضوع کتاب را مقوله‌ای مهم و بدون جایگزین دانستند و با اشاره به اینکه پیشرفت کشور بدون توسعه در بخش کتاب غیر ممکن است، خاطرنشان کردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستگاه‌های دولتی و صاحبان انگیزه به مقوله کتاب اهمیت بدهند و تولید کتاب را با جدیت دنبال کنند.



یک چهره یک شعار
نمایشگاه کتاب را با جشنی آیینی همراه کنیم
معتقدم در خلال برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، فرا‌تر از بحث تعاملی که میان اهالی قلم برقرار می‌شود اگر در هر برنامه و جشنواره‌ای که در جامعه ایران برگزار می‌شود بتوانیم به شکل کارناوالی بهره برداری کنیم در آن موفق خواهیم شد. منظورم از کارناوالی این است که نگاه‌مان بر این مبنا باشد که شرایطی فراهم کنیم تا مردم برای عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر از جمله کتاب، تئا‌تر و... جشن بگیرند. اگر بتوانیم برنامه ریزی‌های این جشنواره مهم را به گونه‌ای تنظیم کنیم که جشنی برای کتاب به شمار بیاید آن وقت است که مردم از آن استقبال خواهن کرد. در خاطرم هست زمانی به دوستان ساکن تویسرکان گفتم برای فروش بهتر گردو‌هایتان جشن و کارناوال گردو بگیرید. هم اکنون فرزندان دوستان ما در کاشان و قمصر کارناوال گلاب دارند. نگاهی به آمار سفرهای توریستی برای گلابگیری که بیندازید متوجه خواهی شد که این کارناوال‌ها چقدر در جذب مردم موفق عمل کرده‌اند. البته منظور من از برگزاری کارناوالی تنها برپایی جشن نیست، بلکه نوعی رفتار آیینی مورد نظرم است. از همین رو معتقدم اگر متولیان به دنبال برگزاری هر چه بهتر و پرشور‌تر نمایشگاه کتاب تهران هستند باید فضایی شاد و مردمی برای برپایی این رویداد در نظر بگیرند. زمانی که نمایشگاه کتاب در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برگزار می‌شد، باز شرایط قدری بهتر بود. آن زمان مردم حتی ناهار خود را در فضای سبز نمایشگاه می‌خوردند. اگر متولیان موفق شوند زندگی عادی مردم و شور و نشاط زندگی را به نمایشگاه کتاب ببرند آن وقت است که می‌توان به موفقیت هر چه بیشتر برگزارکنندگان آن امیدوار شد. نظر من درست برخلاف آن افرادی است که می‌گویند چرا نمایشگاه کتاب به محلی برای دید و بازدید مردم و حاشیه‌هایی از این قبیل تبدیل شده است. همین بعد سرگرمی نمایشگاه است که مردم را به حضور در آن علاقه‌مند می‌کند وگرنه اگر به دنبال برگزاری نمایشگاه‌ها به شکلی خشک و جدی باشیم که مردم را روز به روز از آن دور خواهیم کرد. همه که قرار نیست ملاصدرا یا بحرالعلوم شوند! اگر مردم نسبتشان را با فرهنگ در فضایی شاد پیدا کنند آن وقت متولیان می‌توانند خوشحال باشند که موفق عمل کرده‌اند. اول باید شرایطی در جذب مخاطلان فراهم شود تا بعد انتظار جذب هر چه بیشتر مردم به کتابخوانی را داشت. اگر خواستار جدی شدن نمایشگاه کتاب هستیم نباید به آن جدی نگاه کنیم. این جدی نگاه کردن مهم‌ترین عامل در جهت از میان رفتن کارکرد مثبت آن خواهد بود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: