انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
اسدالله شعبانی، شاعر کودک ونوجوان گفت: شعری که برای کودک و نوجوان سروده می‌شود وسیله‌ای برای آموزش نیست.
به گزارش تابناک، نشست «تفاوت‌های بین شعر خردسال، کودک و نوجوان» با سخنرانی اسدالله شعبانی، ‌ سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ ماه در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.


شعبانی در این نشست گفت: برای هر گروه سنی باید پیوندهای آوایی و معنایی متناسب با آن گروه به کار گرفته شود، اما بسیاری از شاعرانی که مخاطب آن‌ها کودک است این موضوع را درنظر نمی‌گیرند. در تولید آثار منظوم برای کودکان باید با کار‌شناسان این حوزه مشورت کرد. شاعری که اثر شاهکاری تولید می‌کند اما این اثر متناسب با نیازهای کودکان نیست، طبیعتاً مورد پسند بچه‌ها قرار نمی‌گیرد.


وی در ادامه به ویژگی‌های شعر خردسالان پرداخت و اظهار کرد: در شعر خردسالان از بازی‌های کلامی استفاده می‌شود. شعر خردسال شعری است که کودکان با زبان مادری می‌شنوند. زبان شعر خردسال عموماً روایی است. واژه‌ها در این شعر به زبان گفتار است چراکه خردسالان ازطریق شنیدن شعر را می‌شناسند و نه خواندن.


این شاعر ادامه داد: در زبان شعر خردسالان ترکیب وجود ندارد. وزن و ریتم این شعر سنگین‌تر از پیوندهای معنایی است. یکی دیگر از ویژگی‌های این شعر، شادی‌بخش بودن آن است.


شعبانی با بیان اینکه شعر خردسالان با شعر کودکان دبستانی تفاوت‌هایی دارد، عنوان کرد: در شعر گروه سنی دبستان صورت صحیح کلمه و جمله مهم است. کودکان باید در دوره پیش‌دبستانی با ساختار زبان فارسی آشنا شوند و هجاهای آن را رعایت کنند. وزن و ریتم شعر برای این گروه سنی ملایم است. در سرودن شعر برای نوجوانان توجه به یک نکته ضروری است و آن اینکه از شعر نباید به‌عنوان یک وسیله آموزشی بهره برد. نوجوانان حق دارند که از شعر لذت ببرند.


در ادامه این مراسم از مجموعه سه جلدی رمان «افسانه فریدون» و کتاب «بان» نوشته محمدرضا محمدی نیکو نیز با حضور ساعد باقری و سهیل محمودی رونمایی شد.


بازنویسی متون کهن نیازمند نقد جدی است


باقری با بیان اینکه بازنویسی‌های متون کهن نیاز به نقد جدی دارد، گفت: بازنویسی متون کهن نیازمند کاری می‌ان‌رشته‌ای است و مجموعه‌ای که به این متون آگاهی کامل دارد، باید در این کار دخیل باشند.


وی سپس به ویژگی‌های رمان «افسانه فریدون» پرداخت و اظهار کرد: این اثر درباره ۱۶ سالی است که در شاهنامه از فریدون خبری نیست. به همین دلیل این اثر بازآفرینی متون کهن نیست بلکه آفرینش است. نویسنده در این اثر به اساطیر شاهنامه وفادار مانده و این شخصیت را قابل باور کرده است.


باقری افزود: امتیاز این اثر نثر آن است. اینکه با نثری بنویسید که طراز شاهنامه باشد و موردپسند مخاطب نوجوان واقع شود کار دشواری است که محمدی نیکو این مهم را انجام داده است.


محمدی نیکو از کودکی با شاهنامه مانوس بوده است


سهیل محمودی نیز در این نشست به بیان ویژگی‌های محمدی نیکو پرداخت و گفت: شاهنامه یک متن مهم تربیتی در ادبیات فارسی است. این اثر تربیتی به شکل‌های گوناگون در جامعه ما، انسان‌ها را تربیت کرده است. محمدی نیکو نمونه بارز این وجه تربیتی شاهنامه است. او از کودکی با شاهنامه مانوس بوده و همین امر او را به یکی از اخلاقی‌ترین انسان‌هایی که می‌شناسم، بدل کرده است.


وی افزود: یکی از تاثیرات تربیتی شاهنامه، عِرق ملی و زبانی است. محمدی نیکو که بیش از ۱۰ سال در خارج از کشور زندگی می‌کند، تحت تاثیر این آموزه ملیت و زبانش را حفظ کرده است.


شعبانی نیز در سخنانی کوتاه درباره این کتاب گفت: انطباق اسطوره فریدون با زندگی جاری مردم امروز، ویژگی بارز این کتاب است. فریدون در این کتاب به گونه هنری‌تر طراحی شده و نثر آن نیز نوجوان‌پسند و نزدیک به زبان فردوسی است.


بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برپاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: