انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
بلباسی در کنار پخت نان، قفسه ای چوبین بنا کرده که چیدمانش کتاب است و جملات ادبی بر تکه های کاغذ نوشته و مشتریان را تا برآمدن نان های داغ، به خواندن آنها دعوت می کند.
ناصر بلباسی، نانوایی در استان گیلان و در شهر رشت است که نان، با کتاب می بخشد.

به گزارش ایرنا، لاکانشهر مجتمعی مسکونی در پنج کیلومتری شهر رشت است و نانوایی دارد که نانوایش کتاب نیز دارد و پرشور سخن می گوید؛ در نخستین کلام دغدغه اش الواح الکترونیک در دست مشتریانش است که در صف های طولانی مدام با آنها کلنجار می روند.

بلباسی در کنار پخت نان، قفسه ای چوبین بنا کرده که چیدمانش کتاب است و جملات ادبی بر تکه های کاغذ نوشته و مشتریان را تا برآمدن نان های داغ، به خواندن آنها دعوت می کند.

پر پیدا ابراز شادمانی می کند از اینکه ابتکارش در حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه مشتریان و حتی مسوولان فرهنگی استان واقع شده و ساده می گوید : تنها کتاب می خواهم.

ناصر بلباسی متولد 1365 است و 12 کلاس را گذرانده و اینک نانواست و کارش را هم دوست دارد اما هدفش از این اقدام را دغدغه دانایی می داند.

بهرام عشقی یکی از مشتریان ناصر است و با لبخندی بر لب می گوید: ناصر مشتریان را وادار به خواندن می کند.

وی دانش آموخته رشته کامپیوتر است و کتاب نخواندن را تنها یک بهانه تلقی می کند و می گوید : شاید قیمت کتاب گران باشد اما پول یک نهار در یک رستوران چقدر است؟ پس چرا صف رستوران ها پر رونق و باجه کتابفروشی ها خالی است؟

وی معتقد است اقدام نانوای محله شان برای کتاب خوانی از دل برآمده که بر دل نشسته است.

ناصر درباره انتخاب موضوعات کتاب های کتابخانه اش توضیح می دهد: کتاب هایی را انتخاب کردم که جذابیت داشته باشند به همین خاطر سراغ کتاب هایی با موضوعات عمومی تر مثل روان شناسی، شعر، نکات پزشکی و تفریحات و سرگرمی رفتم که هم برای خوانندگان جذاب باشد و همین امر کم کم با استقبال مواجه شد.

ناصر که این روزها علاوه بر دغدغه نان، دغدغه دانایی نیز دارد و به فکر تامین کتاب های مناسب برای کتابخانه کوچکش هم هست، تا اینکه این دغدغه به مسوولان هم رسید .

اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان عصر سه شنبه با تقدیر از ناصر بلباسی و با حضور جمعی از مسوولان استان، قفسه کتابی با 400 جلد کتاب در اختیار نانوایی او قرار داد تا گامی نو در راستای حمایت از فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداشته شود.

اصلاح مسایل اجتماعی نه کار یک روز دو روز است و نه کار یک نفر و دو نفر و نه درمان را می توان در نسخه جستجو کرد بلکه بایستی عادت داد، بایستی بچه ها را از کودکی به کتاب و کتابخوانی ترغیب کرد و امروز، ناصر بلباسی با اقدام ساده اش نشان داد که می بایست برای نهادینه سازی یک فرهنگ از خود شروع کرد.

در حال حاضر 96 باب کتابخانه در استان گیلان وجود دارد و 44 هزار و 809 نفر در این کتابخانه ها عضو هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: