انتشار: ۰۱:۳۹ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
دوره کامل 45 جلدی فهرستگان نسخ خطی ایران (فنخا) برای کتابخانه کنگره آمریکا ارسال شد

تبادل کتاب با کتابخانه های معتبر جهان یک اقدام مرسوم است

تبادل کتاب بر اساس نیاز کتابخانه های ملی در سراسر جهان است، از این رو برای این کتابخانه ها از جمله کتابخانه کنگره آمریکا با هدف غنی کردن بخش فارسی، در سال گذشته مجموعه کامل و 45 جلدی فهرستگان نسخ خطی ایران(فنخا) ارسال شد
معاون کتابخانه ملی، تبادل کتاب با کتابخانه های معتبر جهان را اقدامی مرسوم دانست و گفت: دوره کامل 45 جلدی فهرستگان نسخ خطی ایران (فنخا) برای کتابخانه کنگره آمریکا ارسال شد.


به گزارش تابناک فرهنگی ، غلامرضا امیرخانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، پیگیری تبادل کتاب با کتابخانه های معتبر جهان را یکی از اقدامات کتابخانه ملی در سال 94 برشمرد و افزود: کتابخانه های ملی سراسر جهان به صورت مرسوم مبادلاتی با یکدیگر دارند و با چنین تعاملی پاسخگوی نیازهای خود در این زمینه هستند.

وی اظهار داشت: کتابخانه ملی از سال 93 با برخی از کتابخانه های ملی و مهم دنیا نظیر اسپانیا، فرانسه و آمریکا تبادل کتاب داشته و در سال 94 نیز چند محموله حدود سه هزار جلد کتاب ارزشمند و جدید در حوزه های مختلف علوم انسانی را از کتابخانه کنگره آمریکا دریافت کرد.

ایشان ادامه داد: تبادل کتاب بر اساس نیاز کتابخانه های ملی در سراسر جهان است، از این رو برای این کتابخانه ها از جمله کتابخانه کنگره آمریکا با هدف غنی کردن بخش فارسی، در سال گذشته مجموعه کامل و 45 جلدی فهرستگان نسخ خطی ایران(فنخا) ارسال شد.

معاون کتابخانه ملی اضافه کرد: دوره 45 جلدی از مجموعه فهرستگان نسخ خطی ایران موسوم به 'فنخا' از سوی انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شده و شامل فهرست مشترکی از اطلاعات نسخه های خطی یا عکسی موجود در ایران از سال 1305تا نیمه اول 1390 است.

به گفته وی، اطلاعات موجود در فنخا که از میان بیش از 500 فهرست معتبر نسخه های خطی استخراج شده، بیش از 320 هزار عنوان نسخه خطی موجود در ایران را در برمی گیرد. این فهرست با محور قراردادن هر اثر، از عنوان و مؤلف کتاب به عنوان دو شناسه مهم در بازیابی اطلاعات مربوط به آثار استفاده کرده است.

امیرخانی گفت: در اطلاعات نسخه شناسی فهرستگان نسخه های خطی ایران، اطلاعاتی مانند شهر و کتابخانه ای که نسخه در آن نگهداری می شود، آغاز و انجام نسخه، اطلاعات مربوط به مباحث مندرج در نسخه، حجم نسخه به حجم کل کتاب و گزارش افتادگی های احتمالی، نوع خط نسخه، نام کاتب همراه با تاریخ و محل کتابت، شکل ظاهری و تزیینات مندرج در آن، معرفی شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: